اخبار داغ

خطیبی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

باوجوداینکه راه‌های دورزدن تحریم نفت را آموخته‌ایم، باید پارامترهای صادرات نفت را بادقت در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ کرد

باوجوداینکه راه‌های دورزدن تحریم نفت را آموخته‌ایم، باید پارامترهای صادرات نفت را بادقت در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ کرد
نماینده اسبق ایران در اوپک با اشاره به اینکه دولت راه‌های دورزدن تحریم نفت را آموخته، گفت: پارامترهای صادرات نفت باید بادقت در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ شود.

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، درباره پیش‌بینی صادرات روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات با قیمت ۶۵ یورو برای هر بشکه در بودجه ۱۴۰۳ و این موضوع که چقدر ممکن است این پیش‌بینی محقق شود و عدم تحقق آن چقدر می‌تواند به کسر بودجه در سال ۱۴۰۳ دامن بزند اظهار کرد: درک واقعیت‌های صنعت نفت و تغییرات جهانی در این زمینه و درنظرگرفتن ریسک‌های عدم تحقق آن در بودجه جاری باتوجه‌به برنامه‌های کلان هفتم جایگاه ویژه‌ای دارد و دولت باید در تصمیم‌گیری‌های خود درباره صادرات نفت و قیمت آن، شرایط فعلی را به‌خوبی تجزیه‌وتحلیل نموده و سپس اقدام به هر تصمیمی گرفته و آن را در برنامه بودجه لحاظ کند.

یکی از مشکلات دیرینه کشور، پیش‌بینی نامناسب قیمت نفت است

خطیبی ادامه داد: یکی از مشکلات دیرینه کشور، پیش‌بینی نامناسب قیمت نفت است و تاکید کرد، حتی اگر میزان صادرات نفت قابل‌قبول باشد، باتوجه‌به نوسانات قیمت، درآمدی که به خزانه ملی واریز می‌شود، معمولا با پیش‌بینی اولیه تفاوت زیادی دارد.

وی توضیح داد: باتوجه‌به عدم امکان پیش‌بینی سیاست‌های آینده ائتلاف اوپک پلاس در زمینه تولید و قیمت نفت، در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این ائتلاف در سال آینده چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت و این سردرگمی قیمت در حالی است که اوپک و اوپک پلاس در سال جاری توافق کرده‌اند تا به‌صورت داوطلبانه تولید خود را کاهش دهند، اما روسیه و عربستان بر خلاف این سیاست از پیش تعیین شده به طور داوطلبانه بیش از حد تولید را کاهش دادند.

این کارشناس نفت با اشاره به اینکه نامشخص است که آیا انضباط کنونی ائتلاف اوپک پلاس در سال ۲۰۲۴ حفظ خواهد شد یا خیر، گفت: نگرانی‌هایی در جهان درباره رکود اقتصادی و کاهش تقاضا وجود دارد و باید صبر کرد تا ببینیم آیا اعضای اوپک پلاس در شرایط نامشخص آینده همچنان هماهنگی در حفظ قیمت‌ها را دارند یا به شکل دیگری تصمیم خواهند گرفت.

عدم تخمین صحیح قیمت نفت می تواند منجر به افزایش کسری بودجه شود

نماینده اسبق ایران در اوپک در ادامه گفت: دولت باید درباره میزان صادرات و قیمت نفت احتیاط کند و تمام پارامترها را در نظر بگیرد.

وی به این نکته اشاره کرد که اگر در سال گذشته کسری در میزان درآمدهای نفتی به وجود آمده باشد، این موضوع می‌تواند باعث افزایش اعداد مربوطه به کسر بودجه در سال جاری نیز شود و لازم است که اینگونه موضوعات در لایحه بودجه مدنظر گرفته شوند.

وی همچنین درباره برگزاری انتخابات آمریکا در سال آینده توضیحاتی داد و نتیجه‌گیری کرد که: هر دولتی هم در آمریکا روی کار بیاید، نمی‌تواند فشار بیشتری از میزان فعلی بر فروش نفت ایران ایجاد کند.

وی معتقد بود: دولت ایران در بخش فروش نفت راه‌هایی برای دورزدن تحریم‌ها آموخته است و تقریباً هیچ فشاری نیست که بر صادرات نفت ایران بیش از شرایط کنونی تأثیر بگذارد.

اگر ترامپ در انتخابات امریکا رأی بیاورد!

نماینده سابق ایران در اوپک هشدار داد: اگر ترامپ در انتخابات امریکا رأی بیاورد از هیچ تلاشی برای کاهش فروش نفت ایران دریغ نخواهد کرد و افزود: البته در دوره فعلی هم دموکرات‌ها چندان گشایشی در این موضوع نداشتند و تفکرشان به ترامپ نزدیک بود و با وجود اینکه تلاش‌های جمهوری‌خواهان در تحریم‌ها به‌جای جدیدی نرسیده، احتمالاً صادرات نفت ایران حتی با بازگشت ترامپ نیز تغییری نخواهد کرد.

وی در پایان تأکید کرد: در صورت انتخاب‌شدن فردی مانند ترامپ، ممکن است در هر جای دنیا جنگی را رقم زده یا وضعیت جهان را تغییر دهد که قطعاً این مسئله استرس را بر بازار نفت و سایر بازارها افزایش خواهد داد و در نهایت دولت باید با دید کامل و محتاطانه با درنظرگرفتن همه شرایط، لایحه بودجه سال آینده را تنظیم کند.

قیمت پیش بینی شده برای نفت و میعانات در بودجه ۱۴۰۳

به گزارش راه دانا، در محاسبات بودجه ۱۴۰۳ مبنای صادرات روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات با قیمت متوسط ۶۵ یورو برای هر بشکه در نظر گرفته شده است. اعداد و ارقامی که به‌واسطه نامشخص بودن شرایط اقتصاد جهانی ممکن است بودجه را با مشکل مواجه کند و بر میزان کسری آن بیفزاید.

 

بیشتر بخوانید:

قیمت نفت، ایران و روسیه را وادار به کاهش قیمت گاز صادراتی می‌کند

خبرنگار : امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه