اخبار داغ

ماجرای یک سریال تکراری؛

تداوم آتش سوزی‎‌های پی‌در‌پی در شناورهای بنادر بوشهر و کمبود سیستم اطفاء حریق+ تصاویر

تداوم آتش سوزی‎‌های پی‌در‌پی در شناورهای بنادر بوشهر و کمبود سیستم اطفاء حریق+ تصاویر
آتش سوزی های زنجیره ایی هر ساله در بنادر استان بوشهر رخ می دهد و در هر بار میلیاردها خسارت برجای می گذارد. در هر آتش سوزی انتظار می رود، با پیگیری مسئولان مشکل از دو جهت حل شود. یکی اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از این آتش سوزی ها و دوم استقرار سیستم های مدرن اطفاء حریق است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ سوانح دریایی از ابتدا یکی از چالش های صنعت دریانوردی در سطح بین المللی بوده است. حمل و نقل ایمن تر منجر به کاهش صدمات جانی، خسارات مالی و آلودگی محیط زیست می شود. به گفته ی برخی کارشناسان بررسی های به عمل آمده نشانگر این واقعیت است که در سالیان اخیر ۶۸ درصد از سوانح شناورهای تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران، مربوط به شناورهای سنتی است که بیش از ۵۰ درصد از آنها سوانج آتش سوزی می باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

مدتی است آتش سوزی شناوردها در بنادر استان بوشهر به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است که دائم خبر از سوختن بخش قابل توجهی از شناورها در بنادر استان گوش فلک را کر می کند. نیاز است مسئولین مربوطه بخصوص سازمان بنادر و کشتیرانی اقدام جدی برای ایجاد مرکزهای بزرگ آتش نشانی دریایی در بنادر انجام دهند.

,

, ,

در این گزارش ضمن نگاه انتقادی به تداوم این آتش سوزی ها از طریق مختلف تلاش شده تا به بررسی ریشه و علل و عوامل این آتش سوزی نیز پرداخته شود.

,

 

,

بخشی از آتش سوزی ها در بنادر که توسط رسانه ها تیتر شد.

,

۱٫ ۷ شناور در آتش سوزی شناور سازی بندر بوشهر سوختند.
۲. آتش سوزی ۷ فروند لنج در بندر کنگ به دلایل نامعلوم ۲۲ خرداد۹۹
۳. آتش سوزی ۱۳ فروند لنج در اسکله کنگان بوشهر در تاریخ ۳۰ تیر ۹۶
۴. آتش سوزی پنج لنج در عسلویه . فرماندار جرقه دینام را علت آتش سوزی اعلام کرد
۵. آتش سوزی چند لنج باری در بندر عامری بوشهر ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
۶٫ آتش‌سوزی یک قایق تجاری در بندر عامری تنگستان
۷. آتش‌سوزی یک کشتی در آب های عسلویه ۲ آذر ۱۳۹۷
۸. آتش سوزی در لنج باری در اسکله بندر رستمی تنگستان ۳۰ فروردین ۹۸
۹٫ آتش سوزی شناور باری در خلیج فارس ۷ فروردین ۹۷
۱۰. ۱۷ لنج در اسکله صیادی بندر دیر بوشهر در آتش سوختند ۶ تیر ۱۳۹۴
۱۱٫ آتش سوزی در اسکله بندر کنگان ۲۳ تیرماه ۱۳۹۷
۱۲٫ آتش سوزی در بندر رستمی بوشهر ۶۰ میلیارد خسارت وارد کرد در این آتش سوزی ۵ فروند لنج تجاری خاکستر شدند ۳ خرداد ۹۴

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

۱۳- یک شناور باری در بندر محمدعامری تنگستان دچار حریق شد ۱۶ تیر ۹۹
۱۴- هفت شناور در کارخانه لنج سازی بوشهر در آتش سوخت. ۲۵ تیر ۱۳۹۹
۱۵- جزئیات آتش سوزی یک کشتی در شرکت صدرای بوشهر ۹۸/۵/۱
۱۶- آتش سوزی در لنج تجاری حامل ۵۰۰ تن بار در بندر گناوه
۱۷- آتش سوزی لنج گناوه ای پس از ۱۶ ساعت بدون تلفات جانی مهار شد ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
۱۸- مهار آتش سوزی دو لنج باری در بندر عامری بوشهر ۹۶/۱۰/۲۸
۱۹- آتش گرفتن سه شناور در کنگان ۲۰۱۸/۷/۱۲
۲۰- آتش گرفتن ۶ شناور باری در نخل تقی ۲۰۱۹/۶/۷
۲۱- آتش سوزی لنج پهلو گرفته در بندر دیر به موقع خاموش شد. ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

,
,
,
,
,
,
,
,
,

این بخش اندکی است از اخبار آتش سوزی های زنجیره ای است که هر ساله در بنادر استان بوشهر رخ می دهد و هر بار میلیاردها خسارت برجای می گذارد. با هر آتش سوزی انتظار می رود، با پیگیری مسئولان مشکل از دو جهت حل شود. یکی اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از این آتش سوزی ها. دوم استقرار سیستم های مدرن اطفاء حریق.

,

 

,

, ,

 

,

باید تیمی دقیق و کارشناسی با پیگری موضوع و شناسایی ریشه های چنین فجایعی نگذارند این موضوع ادامه پیدا کند. باید بدانیم با هر آتش سوزی علاوه بر خسارت های مالی بسیار زیاد عوارض روحی و روانی و اجتماعی فراوانی نیز در جامعه ایجاد می شود. صاحبان این شناورها وقتی مشاهده کنند در یک لحظه همه دارایی و هستی آن ها برباد می رود و بسیاری از افراد که با این شناورها ارتزاق می کردند از کار بیکار می شوند، به دنبال آن انواع مشکلات عدیده ایجاد می شود.

,

تداوم آتش سوزی ها به هیچ وجه قابل قبول نیست.

,

با توجه به عدم ارتقاء سطح کیفیت فنی و ایمنی اینگونه شناورها مطابق استانداردهای بین المللی حمل ونقل دریایی، مسئله شناورهای سنتی به یکی از دغدغه های صنعت حمل و نقل دریایی کشور تبدیل شده است. با بررسی عوامل آتش سوزی موتورلنج های سنتی در چند سال اخیر در آب های استان بوشهر، مشخص می شود که عدم وجود سیستم استاندارد در طراحی شناور و متعلقات آن از جمله سیستم برق کشی، استفاده از پمپ های روبین بنزینی و همچنین شرایط غیر استاندارد موتورخانه از عوامل اصلی آتش سوزی موتورلنج های باری و صیادی در استان بوشهر می باشد.

,

همان طور که اشاره شد یکی از عوامل این آتش سوزی ها عدم استاندارد سیستم ایمنی شناورهای سنتی است. ولی سوال این است که با توجه به اینکه اکثریت شناورهای موجود در استان بوشهر که به کشورهای همسایه نیز در حال تردد هستند چگونه باید از خطر این آتش سوزی های مهیب جلوگیری کرد. بدون تردید جایگزین کردن شناورهای مدرن و استاندارد در کوتاه مدت به جای این شناورها با توجه به هزینه گزاف آن ها نمی توان در کوتاه مدت چنین کاری کرد. پس باید با برنامه ریزی و حمایت ویژه، مسئولان تلاش کنند این شناورها بازیابی و استانداردسازی شوند و عوامل این شناورها نیز آموزش های لازم ببینند. چون شواهد نشان می دهد که بی اطلاعی عوامل این شناورها از رعایت اصول ایمنی گاه باعث آتنش سوزی شناورهای سنتی می شود. قطعات فرسوده این شناورها باید حتما تعویض شوند؛ ولی سهل انگاری صاحبان این شناورها از دلایل دیگری است که موجب آتش سوزی در اسکله ها می شود.

,

, ,

حجت خسروی مدیر ایمنی اداره کل بنادر و دریانوردی استان در گفت و گو با خبرنگار ما در باره ی ریشه این این آتش سوزی ها و چگونگی پیشگیری از آتش سوزی ها چنین گفت: تقریباً می شود گفت در آتش سوزی شناور‌های سنتی با توجه به نوع آتش و عدم امکان اطفاء در بیشتر مواقع، مهم ترین کاری که باید انجام بشود، بحث جداسازی است چون اگر جداسازی شود حداقل آن جلوگیری از سرایت حریق به دیگر شناورها است و این یک موضوع خیلی مهمی است برای ما و بابت این موضوع در ۶تا از بنادر از شمال تا جنوب شناور‌های آتش خوار با توجه به عمق حوضچه و محدودیت های مانوری متناسب با آن شناورها، مستقر شده‌اند که البته هزینه خیلی زیادی است برای یک سازمان ولی از این بابت جزء وظایف و رسالت های سازمانی، سازمان بنادر و کشتیرانی است و این کار صورت گرفته است.

,

ضمن اینکه در بنادر استان بر اساس ارزیابی های انجام گرفته یکسری سیستم‌های اطفاء حریق ثابت، برای محافظت از تأسیسات بندری نصسب شده و تا جایی‌که بتواند به اطفاء حریق شناورها کمک رسانی می کند.

,

وی در باره اقدامات پیشگیرانه افزود: مباحث بازرسی، پیش‌گیرانه اعم از دستورالعمل‌ها، کنوانسیون‌ها، اجرای کنوانسیون‌ها و مبحث دستورالعمل‌‌های داخلی با توجه به بررسی‌های ثبت شده در این مدت آماده‌اند و سعی می‌کنیم اقدامات پیش‌گیرانه دیگری هم داشته باشیم.

,

این کارشناس در باره علت آتش سوزی و حریق در شناور های سنتی خاطر نشان کرد: این نوع حریق ها به دو دسته تقسیم می شوند یکسری از این حریق‌‌ها بر می‌گردد به اقدامات خطرناک و اشتباهی که پرسنل شناورها انجام می‌دهند و یکسری بر می‌گردد به ایرادات ساختاری شناورها.

,

یکی از مهم ترین اقدامات خطرناک، استفاده نابجا از پمپ‌های روبین بنزینی است که این علت عمده حریق در شناور‌های سنتی است.

,

شناور‌های سنتی به‌‌دلیل شرایطی که دارند به‌عنوان مثال اینکه در شناور‌های چوبی آب وارد می‌شود و برای تخلیه آن نیاز به یکسری عملیات دارد، ممکن است از این بابت نیز در حین تخلیه اتفاقی رخ دهد و سبب حریق شد.

,

, ,

احتمال عمدی بودن حریق در شناورها وجود دارد

, احتمال عمدی بودن حریق در شناورها وجود دارد,

خسروی مدیر ایمنی اداره کل بنادر ودریانوردی با اشاره به راه های جلوگیری از این آتش سوزی ها افزود: برای اینکه بخواهیم جلوی این آتش سوزی ها را بگیریم، شاید بهترین کار، بحث فرهنگ سازی و آموزش باشد یعنی بیاییم اقدامات‌مان را ایمن کنیم و اگر این کار انجام شود، احتمال موفقیت در دچار حریق نشدن شناور‌‌ها اقدام مؤثری باشد.

,

مهمترین کاری که باید انجام دهیم بحث جلوگیری از شروع حریق در مرحله اول و در مرحله دوم جلوگیری از سرایت حریق به دیگر شناورها است.

,

این کارشناس با اشاره به بحث آموزش کارکنان شناورهای سنتی برای جلوگیری از سرایت آتش، افزود: آموزش‌های اطفاء حریق به‌‌صورت دوره‌ای در بنادر عمومی و رایگان انجام می‌شود و یکسری بروشور هایی از طریق تعاونی‌های لنج‌‌داران که اهرم نظارتی ما هستند توزیع شده و مواردی که مد نظر اداره کل بنادر در خصوص رعایت ایمنی است به آن ها اعلام می‌کنیم.

,

خسروی در باره ی در خصوص رعایت کردن مبحث ایمنی در شناورها یادآور شد: هر مالک شناوری نظارت بر شناور دارد و انتظار و توقع ما این است که نظارت با کیفیت تر انجام شود.

,

مدیر ایمنی اداره کل بنادر و دریانوردی درباره‌ی استان بوشهر در خصوص احتمال عمدی بودن برخی این آتش سوزی ها، گفت: هرچند نمی توان صد در صد این موضوع را در برخی شناورها منتفی دانست ولی با وجود بحث الزامی بودن بیمه شناورها و با توجه به شرایط و قوانین و الزاماتی که سازمان برای بیمه شناور‌های سنتی مقرر کرده، احتمال عمدی بودن حریق کمتر وجود دارد ولی ممکن است پیش بیاید.

,

, ,

ضعف زیرساخت‌های بندری

, ضعف زیرساخت‌های بندری,

با بررسی بیشتر در باره ی علت این آتش سوزی ها نمی توان همه ی عوامل را در آنچه بیان شد خلاصه کرد. یکی از لنج‌داران بندرکنگان نظر دیگری دارد. وی با اشاره به ضعف زیرساختی و کمبود تجهیزات خدمات بندری از جمله اطفای حریق در اسکله چندمنظوره بندر کنگان و نبود پاسخگویی متولیان به رغم پیگیری‌های زیادی که صاحبان لنج‌ها داشته‌اند، می‌گوید: دلیل اصلی که باعث می‌شود کوچک‌ترین حریقی که در اسکله اتفاق می‌افتد به سرعت به سایر شناورها سرایت کند و غیرقابل مهار شود، توقف بیش از حد لنج‌ها برای تخلیه بار است، زیرا با سازوکار کنونی در هفته فقط هفت تاهشت لنج می‌توانند بار خود را خالی کنند و همین مدت زمان زیاد که موجب معطلی بیش از حد شناورها می‌شود در مواقع بحران عملا کنترل اوضاع از دست همه خارج می‌شود و صدمات زیادی به صاحبان شناورهای صیادی و تجاری تحمیل خواهد شد.

,

کمبود شناور آتش خوار

, کمبود شناور آتش خوار,

بنچاری مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی در زمینه کمبود تجهیزات اطفای حریق و با تاکید بر الزام اسکله‌های استان بوشهر به تجهیرات اطفای حریق و شناورهای آتش‌خوار عنوان کرد: بنادر استان بوشهر از سمت خشکی به دریا از نظر امکانات ایمنی کامل هستند و مشکلی ندارند، ولی ازطرف دریا نیازمند امکانات بیشتری برای کنترل آتش هستیم که تامین شناورهای چند منظوره برای بندرهای این استان ضروری است.

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: درواقع به شناورهایی در بوشهر نیاز داریم که در عمق کم بتوانند عملیات آتش‌خواری را انجام دهند. بر این اساس متناسب با وضعیت عمق آب اسکله‌های استان، درخواست واگذاری ده فروند از این شناورها ارائه شده است. اما هم‌اکنون فقط یک فروند شناور مجهز به سیستم آتش‌نشانی در بندر گناوه فعالیت می‌کند که همان هم تاکنون توانسته سه مورد آتش‌سوزی را در این بندر با کمترین خسارت مهار کند.

,

, ,

با ارزیابی های انجام شده در باره افزایش آتش سوزی در بنادر استان می توان به نتایج زیر دست یافت:

, با ارزیابی های انجام شده در باره افزایش آتش سوزی در بنادر استان می توان به نتایج زیر دست یافت:,

۱٫ زیرساخت ضعیف بتادر به طوری که شناورهای باری و صیادی به علت کمبود جا در اسکله ها مجبورند بیش از حد ظرفیت در اسکله ها دپهلو بگیرند. همین امر هم موجب آتش سوزی بیسشتر می شود و هم مانع تسریع در اطفای حریق می گردد.
۲٫ فرسوده بودن شناورهای سنتی و در نتیجه به سرعت دچار آسیب می شوند.
۳٫ عدم رعایت اصول ایمنی توسط نیروها و کارکنان شناورهای سنتی
۴٫ نبود وسایل اطفاء حریق استاندارد به طور ثابت در اسکله ها و همچنین کمبود شدید شناورهای آتش خوار که نقش مهمی در مهار سریع آتش دارند.

,
,
,
,

با توجه به افزایش هرساله آتش سوزی ها می طلبد که مسئولان امر بیش از پیش به ایمن کردن اسکله ها بپردازند. امری که تا به حال مسئو.لان بارها و بارها قول داده اند ولی بدان عمل نکرده اند.

,

 

,

انتهایی پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه