اخبار داغ

معرفی مساجد قدیمی کرمان؛

بزرگترین و کوچکترین مساجد ایران در دیار کریمان/ تصاویر

بزرگترین و کوچکترین مساجد ایران در دیار کریمان/ تصاویر
مساجد از دیرباز به عنوان پایگاه های فرهنگی، اجتماعی و اجتماعی و بستری برای توسعه و مدیریت دین بوده اند؛ در این گزارش به معرفی برخی مساجد قدیمی و معروف شهرستان کرمان پرداخته ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ناب نیوز؛ مساجد از دیرباز به عنوان پایگاه های فرهنگی، اجتماعی و اجتماعی و بستری برای توسعه و مدیریت دین بوده اند. استقبال مردم در ایام مختلف به ویژه ماه مبارک رمضان از مساجد و برنامه های مذهبی فرهنگی آن تبدیل به آداب و رسوم مردم ایران شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ناب نیوز,

در این گزارش به معرفی برخی مساجد قدیمی و معروف شهرستان کرمان پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

,

مسجد جامع مظفری

, مسجد جامع مظفری,

مسجد جامع مظفری که به مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع کبیر نیز شهرت دارد، در حاشیه غربی میدان شهدا (مشتاقیه) و ابتدای خیابان دکتر شریعتی قرار دارد. مسجد جامع مظفری به سال ۷۵۰ هجری قمری بوسیله محمد مظفر میبدی بنا گردید و به همین دلیل به مظفری مشهور شده است.

,

1

, 1, 1,

طبق شواهد تاریخی این مسجد در ابتدا، خارج از شهر کرمان قرار داشته ولی به تدریج با گسترش شهر در محدوده داخلی آن واقع شده است. ارزشمندترین قسمت بنا کاشی کاری معرق و محراب و سر در شرق مسجد است.

,

مسجد جامع از نظر معماری و هنری به خصوص در قسمت سردر شرقی دارای چنان ارزش هایی است که پوپ باستان شناس معروف، آن را از مفاخر معماری اسلامی، ایرانی و زمینه بالندگی این سرزمین می داند. این مسجد دارای سه درب در ضلع های شمالی و شرقی و غربی است. طول صحن مسجد ۶۶٫۵ متر و عرض آن ۴۹ متر و مساحت آن ۳۲۵۸٫۵ متر مربع است.

,

 

,

3

, 3, 3,

در مهر ماه سال ۱۳۵۷ عوامل حکومت پهلوی در رابطه با فعالیت های انقلابی مردم شهر کرمان، مسجد جامع شهر را به آتش کشیدند و عده ای را کشتند. این رخداد، پس از وقوعش تاثیر مستقیم و بارزی در جریان مبارزات مردم کرمان و حتی استان های دیگر کشور در جریان انقلاب اسلامی ایران داشت.

,

مسجد جامع کرمان در طول تاریخ شاهد حوادث متعددی بوده که برخی از آن ها به عنوان مقطعی از تاریخ به شمار می روند به همین دلیل دچار آسیب های مختلف شده و بارها نسبت به بازسازی آن اقدام گردید.

,

 این بنا در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ به شماره ۲۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

,

 

,

مسجد وکیل کرمان

, مسجد وکیل کرمان,

این بنا ، در ابتدای بازار بزرگ وکیل کرمان واقع گردیده و بخشی از مجموعه ساختمانی وکیل – مشتمل بر ارگ ، بازار، حمام، کاروانسرا و مسجد – است که در سال 1187 ه .ق توسط وکیل الملک فرمانروای کرمان بنا گردیده و در دوره قاجار و دوره اخیر بازسازی ، تعمیر و تزیین شده است.

,

1

, 1, 1,

2

, 2, 2,

یکی از سردربهای ورودی این مسجد در وسط بازار وکیل است و سردرب دوم به طرف کوچه باز می شود . سردرب ورودی این مسجد دارای گچ بری عصر قاجار است .محیط کنونی این مسجد به شکل مستطیل است که قبلا فقط از همین درب بازار وکیل مستقیم وارد مسجد می شد .کاشی کاریها و سنگبری های این مسجد زیبا و شکیل هستند .صحن دوم این مسجد که از طرف کوچه یعنی درب دوم میتوان وارد آن شد نیز بزرگ و قابل توجه است .

,

مسجد امام کرمان

, مسجد امام کرمان,

یکی از قدیمیترین و بزرگترین مساجد ایران و کرمان است که سابقه تاریخی آن به قرن 5 می رسد؛ این مسجد با شبستانهای متعدد و صحن وسیع جاذبه تاریخی خود را حفظ کرده است وجود برج آجری و سه محراب گچ بری شده حکایت از قدمت و دیرینگی مسجد دارد.

,

1

, 1, 1,

2

, 2, 2,

این مسجد در بافت قدیم شهر کرمان واقع شده که از طرف شمال به خیابان امام از طرف جنوب به محله شاه عادل – از طرف شرق به حمام شیخ الاسلام و خانه های مسکونی و از طرف غرب به بازار مسجد ملک ( که تخریب شده ) و خانه های مسکونی متصل است.

,

مسجد امام از لحاظ مساحت و سبک ساختمانی دارای صد وده متر طول و هشتاد متر عرض دارد و از نوع مساجد چهار ایوانی است که بزرگترین ایوان آن در ضلع غربی و بقیه در شمال و جنوب و شرق مسجد قرار دارد.

,

مسجد آقا غلامعلی

, مسجد آقا غلامعلی,

 2

, 2, 2,

مسجد آقا غلامعلی این مسجد درمیدان ارگ (توحید ) شهر کرمان قرار دارد و یکی از قدیمی ترین و با سابقه ترین مساجد شهر کرمان می باشد که در سال 1229 هجری قمری یعنی 200سال پیش توسط فردی به نام آقا غلامعلی ساخته شده است .این مسجد مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، میدان ارگ ؛ضلع جنوب شرقی، واقع شده است.

,

1

, 1, 1,

مناره این مسجد کوتاه است و با کاشی کاریهای زیبا ی عصر قاجار تزیین شده است .داخل این مسجد نیز تماما کاشی کاریهای زیبا و در عین زیبایی بسیار ساده و جذاب کار گذاشته شده است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند .محراب این مسجد نیز از دیگر ویژگی های این مسجد است که به طرز زیبا و ماهرانه ای با کاشی و سنگهای قیمتی تزیین شده است.

,

این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۱۴۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

,

مسجد سید کاظم طباطبائی

, مسجد سید کاظم طباطبائی,

قدمت مسجد سید کاظم طباطبائی حدود 100سال است و در اول خیابان سپه شهر کرمان که به محله نشاط نیز معروف است قرار دارد.این مسجد توسط سید کاظم طباطبائی یکی از مالکان و تاجران شهر کرمان بنا شده است.

,

مسجد سید کاظم طباطبائی

, مسجد سید کاظم طباطبائی,

این مسجد از مساجد قدیمی شهر کرمان است که از کاشی کاری ها و تزینات زمان خود بهر ه مند است . یک سردرب ورودی دارد با ایوان نسبتا طولانی که به حیاط مسجد مشرف است.

,

قالی های فرش شده در این مسجد عموما از قالی های گران قیمت بافت قدیم کرمان است که در روی یکی از قالی ها که وقف مسجد شده است 57 سال قدمت ثبت شده است.

,

مسجد چهل ستون

, مسجد چهل ستون,
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
,
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
,
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
, OLYMPUS DIGITAL CAMERA, OLYMPUS DIGITAL CAMERA,

این مسجد از یادگارهای حاج آقا علی زعیم الله تاجر معروف عصر قاجار است که مجموعه بازار،کاروانسرا،آب انبار،و مسجد چهل ستون در خیابان شریعتی کرمان از او باقی مانده است.

,

او این مسجد را به سبک مسجد چهل ستون شیراز ساخت و در آن زمان بیش از یکصد هزار تومان خرج آن کرد.

,

این مسجد به فرقهٔ شیخیه تعلق دارد و در نبش خیابان شریعتى قرار گرفته است.

,

مسجد یا نمازخانه گنجعلیخان

, مسجد یا نمازخانه گنجعلیخان,

در مرکز قدیمی شهر کرمان و در کنار بازار بزرگ، مجموعه معروف گنجعلیخان قرار دارد که با داشتن معماری خاص و زیبای بناهای آن، از مهم ترین جاذبه های گردشگری کرمان محسوب می شود و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشد.

,

3

, 3,

4

, 4,

در ضلع شرقی این مجموعه ی بی نظیر، مسجد یا نمازخانه گنجعلیخان قرار دارد که تزیینات منحصر به فرد آن، موزه ای از هنرهای بدیع و جذاب معماری را به نمایش می گذارد. شاید در نگاه اول، ابعاد کوچک این مسجد باشد که تعجب را در نگاه هر بیننده ای ایجاد می کند و تزیینات، گچبری، کاشی کاری و خطاطی های بی نظیر این مسجد تماشاگر را به خود جلب می کند.

,

محمد معمار یزدی معمار این مسجد بود.

, .,

فضای این مسجد5 متر و 45 سانتی متر در 5 متر است یعنی مساحت آن 27 متر و 25 سانتی متر است.

,

 

,

منابع:

,

http://www.citypedia.ir

, http://www.citypedia.ir,

سیری در ایران

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه