اخبار داغ

برگی از زندگی یک معلول؛

تلاش و پشتکار راه رسیدن به موفقیت؛ حتی اگر معلول باشی

تلاش و پشتکار راه رسیدن به موفقیت؛ حتی اگر معلول باشی
علیرضا خسروی علی‌رغم داشتن معلولیت جسمی و حرکتی توانسته به مقاطع تحصیلی بالا دست پیدا کند و در کنار تحصیل اقدام به راه‌اندازی کافی‌نت و کسب درآمد برای خود کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، 12 آذر در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به روز جهانی معلولین نامگذاری شده است. از سال 1992 که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز اعلام شد، هر ساله در 3 دسامبر روز جهانی معلولین برگزار می‌شود. هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف و افزایش آگاهی هایی بوده‌ است که می‌بایست از مسئله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.

این وضع به همین روال طی شد تا در سال 1999 شعاری با مضمون "امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید" برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت. بیش از پانصد میلیون نفر در جهان به دلیل نقص در سیستم روحی و مغزی جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. اینان هر کجا که باشند و در هر نقطه‌ای از دنیا که به سر برند به دلیل موانع ظاهری یا اجتماعی با محدودیت هایی در زندگی خود مواجه می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان, خاورستان, ،,  12 آذر در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به روز جهانی معلولین نامگذاری شده است. از سال 1992 که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز اعلام شد، هر ساله در 3 دسامبر روز جهانی معلولین برگزار می‌شود. هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف و افزایش آگاهی هایی بوده‌ است که می‌بایست از مسئله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.

این وضع به همین روال طی شد تا در سال 1999 شعاری با مضمون "امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید" برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت. بیش از پانصد میلیون نفر در جهان به دلیل نقص در سیستم روحی و مغزی جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. اینان هر کجا که باشند و در هر نقطه‌ای از دنیا که به سر برند به دلیل موانع ظاهری یا اجتماعی با محدودیت هایی در زندگی خود مواجه می‌شوند.
,
,
,

در طی بیست سال اخیر کوشش‌های چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذیرفته‌است. یکی ازمواردی که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در این زمینه نام برد اعلام سال1981 میلادی به عنوان سال جهانی معلولین است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت پذیرفت. در سال بعد (1981) فاصله سالهای 1992 – 1983 میلادی دهه جهانی معلولین نام گرفت تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه‌جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی و گسترش و پیشرفت آن‌ها ارتقاء بخشد.

, در طی بیست سال اخیر کوشش‌های چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذیرفته‌است. یکی ازمواردی که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در این زمینه نام برد اعلام سال1981 میلادی به عنوان سال جهانی معلولین است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت پذیرفت. در سال بعد (1981) فاصله سالهای 1992 – 1983 میلادی دهه جهانی معلولین نام گرفت تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه‌جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی و گسترش و پیشرفت آن‌ها ارتقاء بخشد.,

رهبر معظم انقلاب در مورد معلولان می‌گویند:"وقتی نفس ناطق انسان قوی باشد، باکی از این نیست که جسمش علیل باشد. انسان به روح، انسان است.

در خراسان جنوبی نیز شاهد حضور افراد معلول اما موفق هستیم که نه تنها معلولیت مانع حضور آنها در جامعه نشده بلکه با تلاش و پشتکار به پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های علمی، هنری، ورزشی، کارآفرینی و سایر زمینه ها دست یافته‌اند.

, رهبر معظم انقلاب در مورد معلولان می‌گویند:"وقتی نفس ناطق انسان قوی باشد، باکی از این نیست که جسمش علیل باشد. انسان به روح، انسان است.,
,
, در خراسان جنوبی نیز شاهد حضور افراد معلول اما موفق هستیم که نه تنها معلولیت مانع حضور آنها در جامعه نشده بلکه با تلاش و پشتکار به پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های علمی، هنری، ورزشی، کارآفرینی و سایر زمینه ها دست یافته‌اند.,

علیرضاخسروی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دارای معلولیت جسمی و حرکتی جوانی است اهل شهر بیرجند که توانسته علی‌رغم معلولیت به مقاطع بالای تحصیلی برسد و برای امرار معاش اقدام به راه‌اندازی کافی‌نت در مهرشهر بیرجند کند.

,

جهت آشنایی بیشتر با وی گفت‌وگو کردیم.

,

علیرضا خسروی معلول جسمی حرکتی در گفت‌و‌گو با خاورستان اظهار کرد: این‌که همه می‌گویند معلولیت محدودیت نیست به نظر من درست نیست چرا که معلولیت محدودیت است که اگر این‌گونه نبود من و تمامی معلولان با مشکلاتی در جامعه مواجه نبودیم.

,

امکانات مناسبی برای معلولان در نظر گرفته نشده است

, امکانات مناسبی برای معلولان در نظر گرفته نشده است, امکانات مناسبی برای معلولان در نظر گرفته نشده است, امکانات مناسبی برای معلولان در نظر گرفته نشده است,

وی افزود: رفت و آمد در سطح شهر، سازمان‌ها و ادارات برای معلولان بسیار سخت است و بیشتر مواقع با وجود مشکلاتی که با آن مواجه هستیم ترجیح می‌دهیم به سازمان‌ها مراجعه نکنیم بجای این‌که با تحمل تمامی سختی‌ها مراجعه کنیم و با در بسته یا برخوردهای ناپسند برخی از کارمندان مواجه شویم.

, وی افزود: رفت و آمد در سطح شهر، سازمان‌ها و ادارات برای معلولان بسیار سخت است و بیشتر مواقع با وجود مشکلاتی که با آن مواجه هستیم ترجیح می‌دهیم به سازمان‌ها مراجعه نکنیم بجای این‌که با تحمل تمامی سختی‌ها مراجعه کنیم و با در بسته یا برخوردهای ناپسند برخی از کارمندان مواجه شویم.,

خسروی با بیان اینکه به نظرم در سطح شهر هیچ امکاناتی برای معلولان وجود ندارد یا اگر باشد کم است، گفت: به نظر خودم اگر من نیز پیشرفتی کردم و موفق هستم به این دلیل است که افراد سالم به خوبی و درستی از سلامت خود و امکانات پیرامون استفاده نکردند. شاید این یکی از دلایلی باشد که من از برخی افراد سالم پیشی گرفته و موفق شدم.

,

این معلول جسمی حرکتی بیان کرد: بیماری من مادرزادی است و مربوط به وجود ضعف در عضلات و نخاع پاهایم است. تا سال 1392 امکان راه رفتن برایم میسر بود اما کم‌کم و به مرور زمان ضعف نخاع و عضلات پاهایم شدت گرفت و از سال 1392 به بعد ویلچرنشین شدم.

, این معلول جسمی حرکتی بیان کرد: بیماری من مادرزادی است و مربوط به وجود ضعف در عضلات و نخاع پاهایم است. تا سال 1392 امکان راه رفتن برایم میسر بود اما کم‌کم و به مرور زمان ضعف نخاع و عضلات پاهایم شدت گرفت و از سال 1392 به بعد ویلچرنشین شدم.,

وی اظهار کرد: در خانه کارهای شخصی‌ام را خودم انجام می‌دهم اما برای رفت و آمد خارج از خانه و در سطح شهر نیاز به کمک اعضای خانواده و دوستان دارم.

,

خسروی در خصوص طی کردن مقاطع تحصیلی‌اش، بیان کرد: در دبیرستان نمونه و در رشته علوم تجربی تحصیل کردم و بعد از شرکت در آزمون کنکور سراسری در دانشگاه مقطع کارشناس رشته کتابداری قبول شدم و در حال حاضر نیز در رشته کتابداری گرایش مدیریت اطلاعات در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کنم.

,

دریافت وام و راه‌اندازی کافی‌نت

, دریافت وام و راه‌اندازی کافی‌نت, دریافت وام و راه‌اندازی کافی‌نت, دریافت وام و راه‌اندازی کافی‌نت,

این معلول جسمی حرکتی در خصوص راه‌اندازی کافی‌نت برای ایجاد شغل، گفت: سال 1393 که ترم دوم دانشگاه بودم احساس کردم باید در کنار تحصیل کار کنم و منبع درآمدی داشته باشیم چراکه با وجود شرایط اقتصادی موجود نیاز به شغل ضروری بود. لذا به فکر ایجاد شغل افتادم و با توجه به مشاوره‌هایی که گرفتم و آموزش تجربی که در خصوص کارهای کامپیوتری طی دو ماه گذراندم با دریافت 15 میلیون تومان وام از بهزیستی تصمیمم را برای راه اندازی کافی‌نت عملی کردم.

, این معلول جسمی حرکتی در خصوص راه‌اندازی کافی‌نت برای ایجاد شغل، گفت: سال 1393 که ترم دوم دانشگاه بودم احساس کردم باید در کنار تحصیل کار کنم و منبع درآمدی داشته باشیم چراکه با وجود شرایط اقتصادی موجود نیاز به شغل ضروری بود. لذا به فکر ایجاد شغل افتادم و با توجه به مشاوره‌هایی که گرفتم و آموزش تجربی که در خصوص کارهای کامپیوتری طی دو ماه گذراندم با دریافت 15 میلیون تومان وام از بهزیستی تصمیمم را برای راه اندازی کافی‌نت عملی کردم.,

با هدف روزی 5 هزار تومان کارم را آغاز کردم

, با هدف روزی 5 هزار تومان کارم را آغاز کردم, با هدف روزی 5 هزار تومان کارم را آغاز کردم, با هدف روزی 5 هزار تومان کارم را آغاز کردم,

خسروی ادامه داد: ابتدا با هدف درآمد روزی 5 هزار تومان کارم را آغاز کرده و در حال حاضر خوشبختانه طی پنج سالی که کافی‌نت دارم و کار می‌کنم درآمدم خوب است و راضی هستم.

وی افزود: معمولا اغلب افراد تحصیل می‌کنند که در نهایت مشغول بکار شوند اما نظر من این نیست. هدفم این است که کار کنم درآمد داشته باشم تا شرایط خوب برای ادامه تحصیلم فراهم شود و به آنچه دوست دارم برسم.

, خسروی ادامه داد: ابتدا با هدف درآمد روزی 5 هزار تومان کارم را آغاز کرده و در حال حاضر خوشبختانه طی پنج سالی که کافی‌نت دارم و کار می‌کنم درآمدم خوب است و راضی هستم.,
,
,

هدف نهایی‌ام بازی در تیم ملی شطرنج است

, هدف نهایی‌ام بازی در تیم ملی شطرنج است, هدف نهایی‌ام بازی در تیم ملی شطرنج است, هدف نهایی‌ام بازی در تیم ملی شطرنج است,

این معلول جسمی حرکتی که در رشته شطرنج نیز فعالیت دارد و بازیکن خوبی است در خصوص اهداف و ایده‌آل نهایی‌اش در زندگی، گفت: ایده‌آلی که در زندگی برای خودم تعریف کردم بسیار بزرگ است و نمی‌دانم به آن خواهم رسید یا نه اما نهایت تلاش و سعی خود را برای رسیدن به هدف نهایی‌ام که بازی در تیم ملی شطرنج است بکار می‌گیرم.شاید این آرزو دور و دست نیافتنی باشد اما من برای تحقق آرزویم سعی می‌کنم.

خسروی بیان کرد: باتوجه به شرایطی که دارم از نظر رفت و آمد و هزینه‌های جانبی مورد نیاز برای حضور در مسابقات بسیار کم حاضر می‌شوم اما به نظر خودم جزو بازیکنان خوب در رشته شطرنج هستم.

, این معلول جسمی حرکتی که در رشته شطرنج نیز فعالیت دارد و بازیکن خوبی است در خصوص اهداف و ایده‌آل نهایی‌اش در زندگی، گفت: ایده‌آلی که در زندگی برای خودم تعریف کردم بسیار بزرگ است و نمی‌دانم به آن خواهم رسید یا نه اما نهایت تلاش و سعی خود را برای رسیدن به هدف نهایی‌ام که بازی در تیم ملی شطرنج است بکار می‌گیرم.شاید این آرزو دور و دست نیافتنی باشد اما من برای تحقق آرزویم سعی می‌کنم.,
,
,

مشکلات معلولان زیاد است/ نگاه‌های سنگین برخی از مسئولان به معلولان

, مشکلات معلولان زیاد است/ نگاه‌های سنگین برخی از مسئولان به معلولان, مشکلات معلولان زیاد است/ نگاه‌های سنگین برخی از مسئولان به معلولان, مشکلات معلولان زیاد است/ نگاه‌های سنگین برخی از مسئولان به معلولان,

وی در خصوص مشکلاتی که با آن مواجه است، گفت: از بس مشکلاتی که با آن مواجه بوده و هستم زیاد است، فراموش کردم کدام را بگویم. مشکلاتم از عدم پاسخگویی تاکسی 133 به دلیل داشتن ویلچر و سخت بودن جابجا شدنم برای رانندگان است تا برخوردها و نگاه‌های نامناسبی که در برخی ادارات از بعضی مسئولان و کارمندان شاهد بودم.

این معلول جسمی حرکتی ادامه داد: به دلیل برخوردهای نامناسب و نگاه‌های سنگین سعی می‌کنم کمتر به ادارات حتی بهزیستی بروم.

, وی در خصوص مشکلاتی که با آن مواجه است، گفت: از بس مشکلاتی که با آن مواجه بوده و هستم زیاد است، فراموش کردم کدام را بگویم. مشکلاتم از عدم پاسخگویی تاکسی 133 به دلیل داشتن ویلچر و سخت بودن جابجا شدنم برای رانندگان است تا برخوردها و نگاه‌های نامناسبی که در برخی ادارات از بعضی مسئولان و کارمندان شاهد بودم.,
,
,

خسروی با بیان اینکه برخی اقدامات بهزیستی به گونه‌ای است که معلولان در خود احساس می‌کنند نمی‌توانند کاری انجام دهند، بیان کرد: بهزیستی بهتر از این می‌تواند به معلولان خدمات دهد و برای آنها دوره‌های آموزشی، کاربردی، فنی و حرفه‌ای که مورد نیاز معلولان است برگزار کند اما متاسفانه بسیار کم شاهد این‌گونه دور‌ه‌های آموزشی مناسب برای معلولان هستیم.

,

وی اظهار کرد: به نظر من حمایت مالی بهزیستی از برخی معلولان اشتباه است. قرار نیست با دادن کمک مالی معلولان را حمایت کرد بلکه با استفاده از ظرفیت و توانایی معلولان، می‌توان بسیار بهتر و ارزشمندتر از معلولان حمایت کرد. حمایت مالی از برخی معلولان شاید ظلم باشد در واقع به گفته ضرب‌المثل معروف باید "به جای ماهی دادن ماهی‌گیری را آموزش داد".

, وی اظهار کرد: به نظر من حمایت مالی بهزیستی از برخی معلولان اشتباه است. قرار نیست با دادن کمک مالی معلولان را حمایت کرد بلکه با استفاده از ظرفیت و توانایی معلولان، می‌توان بسیار بهتر و ارزشمندتر از معلولان حمایت کرد. حمایت مالی از برخی معلولان شاید ظلم باشد در واقع به گفته ضرب‌المثل معروف باید , ", به جای ماهی دادن ماهی‌گیری را آموزش داد, ", .,

درد معلول را کسی جز معلول درک نمی‌کند

, درد معلول را کسی جز معلول درک نمی‌کند, درد معلول را کسی جز معلول درک نمی‌کند, درد معلول را کسی جز معلول درک نمی‌کند,

این معلول جسمی حرکتی با بیان اینکه درد معلول را کسی جز معلول درک نمی‌کند، تصریح کرد: مسئولان باید با همکاری یکدیگر موانع پیش‌روی معلولان را برای انجام حداقل‌ترین کارها بردارند و سخت گیری‌ها را کم کنند.

به استخدام شدن در پست‌های دولتی فکر نکردم

, این معلول جسمی حرکتی با بیان اینکه درد معلول را کسی جز معلول درک نمی‌کند، تصریح کرد: مسئولان باید با همکاری یکدیگر موانع پیش‌روی معلولان را برای انجام حداقل‌ترین کارها بردارند و سخت گیری‌ها را کم کنند.,
,
, به استخدام شدن در پست‌های دولتی فکر نکردم, به استخدام شدن در پست‌های دولتی فکر نکردم, به استخدام شدن در پست‌های دولتی فکر نکردم,


خسروی در خصوص ادامه تحصیل و شغل آینده‌اش، بیان کرد: برای آزمون در مقطع دکتری ثبت‌نام کردم و می‌خواهم بعد از پایان کارشناسی ارشد درسم را ادمه دهم. در خصوص شغل نیز تاکنون به استخدام شدن در پست‌های دولتی فکر نکردم و به دنبال شغل دولتی دست و پا گیر نیستم. اگر زمانی شغل دولتی با شرایط راحت برایم فراهم شود بدم نمی‌آید مشغول شوم اما در مجموع و به احتمال زیاد به فعالیت در کافی‌نت ادامه می‌دهم و گسترش خواهم داد.

خانواده خوبی دارم

,
, خسروی در خصوص ادامه تحصیل و شغل آینده‌اش، بیان کرد: برای آزمون در مقطع دکتری ثبت‌نام کردم و می‌خواهم بعد از پایان کارشناسی ارشد درسم را ادمه دهم. در خصوص شغل نیز تاکنون به استخدام شدن در پست‌های دولتی فکر نکردم و به دنبال شغل دولتی دست و پا گیر نیستم. اگر زمانی شغل دولتی با شرایط راحت برایم فراهم شود بدم نمی‌آید مشغول شوم اما در مجموع و به احتمال زیاد به فعالیت در کافی‌نت ادامه می‌دهم و گسترش خواهم داد.,
,
, خانواده خوبی دارم, خانواده خوبی دارم, خانواده خوبی دارم,

وی که 24 سال سن دارد و فرزند دوم خانواده 7 نفری است، عنوان کرد: همکاری و همراهی خانواده با من در تمامی زمینه‌ها بسیار خوب است و به لطف خدا خانواده خوبی دارم. با توجه به این‌که پنج خواهر و برادر هستیم تمام اعضای خانواده من را بیشتر از سایرین دوست دارند.

تلاش و پشتکار راه رسیدن به موفقیت و هدف است

, وی که 24 سال سن دارد و فرزند دوم خانواده 7 نفری است، عنوان کرد: همکاری و همراهی خانواده با من در تمامی زمینه‌ها بسیار خوب است و به لطف خدا خانواده خوبی دارم. با توجه به این‌که پنج خواهر و برادر هستیم تمام اعضای خانواده من را بیشتر از سایرین دوست دارند.,
,
, تلاش و پشتکار راه رسیدن به موفقیت و هدف است, تلاش و پشتکار راه رسیدن به موفقیت و هدف است, تلاش و پشتکار راه رسیدن به موفقیت و هدف است,

این معلول جسمی حرکتی خطاب به هم سن و سال‌هایش که شرایط جسمی سالمی دارند، گفت: تلاش و پشتکار راه رسیدن به موفقیت و هدف است.

وی افزود: باید از مسیر رسیدن به هدف لذت برد نه این‌که فقط برای رسیدن به هدف شبانه روزی تلاش کرد و شرایط را به خود سخت گرفت که در نهایت اگر به هدف رسید لبخندی بر لب داشت. به نظرم این‌گونه فکر کردن درست نیست و مسیر رسیدن به هدف را سخت می‌کند.

, این معلول جسمی حرکتی خطاب به هم سن و سال‌هایش که شرایط جسمی سالمی دارند، گفت: تلاش و پشتکار راه رسیدن به موفقیت و هدف است.,
,
,

نباید از فرصت‌ها غافل شد

, نباید از فرصت‌ها غافل شد, نباید از فرصت‌ها غافل شد, نباید از فرصت‌ها غافل شد,

خسروی تاکید کرد: برای رسیدن به هدف باید به علاقه شخصی توجه جدی داشت و در زمینه‌هایی که دوست داریم فعالیت و تلاش کنیم ضمن این‌که در کنار توجه به علایق از فرصت‌های پیش‌ آمده برای رسیدن به هدف نباید غافل شد.

از هیچ کس متوقع نباشیم و به خدا اعتماد کنیم

, خسروی تاکید کرد: برای رسیدن به هدف باید به علاقه شخصی توجه جدی داشت و در زمینه‌هایی که دوست داریم فعالیت و تلاش کنیم ضمن این‌که در کنار توجه به علایق از فرصت‌های پیش‌ آمده برای رسیدن به هدف نباید غافل شد.,
,
, از هیچ کس متوقع نباشیم و به خدا اعتماد کنیم, از هیچ کس متوقع نباشیم و به خدا اعتماد کنیم, از هیچ کس متوقع نباشیم و به خدا اعتماد کنیم,

این معلول جسمی حرکتی گفت: به تمامی دوستان پیشنهاد می‌کنم هیچ وقت از هیچ کس متوقع نباشند. من زمانی احساس خوشحالی و پیشرفت می‌کنم که از کسی توقعی نداشته باشم و فقط به خدا اعتماد و توکل کنم.

, این معلول جسمی حرکتی گفت: به تمامی دوستان پیشنهاد می‌کنم هیچ وقت از هیچ کس متوقع نباشند. من زمانی احساس خوشحالی و پیشرفت می‌کنم که از کسی توقعی نداشته باشم و فقط به خدا اعتماد و توکل کنم.,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه