اخبار داغ

فرهنگ؛ قطعه گمشده پازل دولت تدبیر و امید؛

کاهش مکرر بودجه نهاد کتابخانه های کشور/ آیا خانه یار مهربان ویران می شود؟

کاهش مکرر بودجه  نهاد کتابخانه های کشور/ آیا خانه یار مهربان ویران می شود؟
در شرایط امروز که فرهنگ عمومی کشور در سال های اخیر دستخوش نابسامانی های فراوان شده است، دولت نه تنها مقوله فرهنگ را نادیده گرفته است بلکه هر سال با کاهش بودجه فرهنگی کشور زمینه بروز آسیب های اجتماعی و فرهنگی را فراهم می کند که راه را برای نفوذ فرهنگ بیگانه و از خود بیگانگی فرهنگی هموار خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از راه آرمان؛ امروزه با گسترش علم، پیشرفت تکنولوژی و باز شدن پای شبکه های اجتماعی به زندگی ها، کتاب این یار مهربان در کوچه پس کوچه های روزمرگی هایمان به فراموشی سپرده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

با تلخی باید اعتراف کرد که رواج کتاب و روحیه کتابخوانی درمیان ایرانی ها که یکی از مشعل داران فرهنگ و معرفت در طول تاریخ پس از ظهور اسلام  بوده اند بسیار کمتراز آن‏ چیزی است که انتظار می‏رود.

,

این در حالی است که ورود به عرصه فرهنگ و فعالیت های فرهنگی از ضروریات اصلی یک جامعه محسوب می شود به نحوی که اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن میسر نیست و تلاش های اقتصادی و اجتماعی زمانی می توانند نتیجه بخش باشند که الزامات مورد نظر آنها در فرهنگ جامعه نهادینه شده باشد که یکی از ابزار و لوازم فرهنگ سازی مقوله کتاب و کتابخوانی است.

,

یکی از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری نیزدر طی چند سال گذشته وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران بوده است، ایشان همواره توجه جدی به کتاب داشته اند و در مناسبت های مختلف بیاناتی را در زمینه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه بیان کردند که به بخشی از این صحبت ها اشاره می شود:

,

«... یک حرکتی را همه‌ مسوولان در کشور آغاز کنند؛ از آنهایی که برنامه‌ریزی می کنند تا آنهایی که تولید می کنند تا آنهایی که تبلیغ می کنند تا مخاطبان کتاب، جوان ها و غیر جوان ها که کتاب را می خوانند، یک نگاه جدیدی داشته باشیم.» (توصیه درباره ۶ اولویت کاری دولت یازدهم در حوزه فرهنگ، 7 شهریور 92)

,

اما امروز دولت نه تنها مقوله مهم فرهنگ را نادیده گرفته است بلکه هر سال با کاهش بودجه فرهنگی کشور زمینه بروز آسیب های اجتماعی و فرهنگی را فراهم می کند که راه را برای نفوذ فرهنگ بیگانه و از خود بیگانگی فرهنگی هموار خواهد کرد.

,

کتابخانه‌های عمومی همواره کمترین سهم از بودجه را داشتند

, کتابخانه‌های عمومی همواره کمترین سهم از بودجه را داشتند,

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در 12 آذر سال جاری درهمایش تقدیر از کتابداران برتر استان تهران از کاهش بودجه فرهنگی کشور گلایه کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی همواره کمترین سهم از بودجه را داشته‌اند  و بر اساس آمار سال ۹۷ نسبت به ۹۶ متوسط دستگاه‌های فرهنگی ۱۹ درصد افزایش بودجه داشتند ولی کتابخانه‌های عمومی ۶ درصد افزایش بودجه داشت و این در حالی است که اعتبارات و حقوق همکاران ما از همین بخش تأمین می‌شود.

,

مختار پور افزود: امروز صریح ‌تر اعلام می‌کنم و به نمایندگان مجلس می‌گویم که کتابخانه‌های عمومی تنها مرکز فرهنگی هستند که فضای آنها روی تمام مردم باز است و هیچ دستگاهی این خصوصیت را ندارد چرا که تنها نهادی که به همه مردم فارغ از تمایزها خدمات می‌دهد کتابخانه‌های عمومی است.

,

کاهش 19 درصدی بودجه فرهنگی سال 99

, کاهش 19 درصدی بودجه فرهنگی سال 99,

فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز که در این همایش حضور داشت با اشاره به بودجه سال آینده کشور اظهار کرد: هفته قبل بودجه فرهنگی را اعلام کردند که مأیوس کننده بود و در واقع ۱۹ درصد از بودجه سال ۹۸ کمتر شده است.

,


ذوالقدر اقتصاد بدون فرهنگ را بی فایده دانست و گفت: ما برای هرکار از فرهنگ سازی دم می‌زنیم اما متاسفانه همیشه مغفول می‌ماند.

,
,

بی توجهی دولت در تامین اعتبارات حوزه فرهنگ

, بی توجهی دولت در تامین اعتبارات حوزه فرهنگ,

این بی توجهی دولت به مقوله فرهنگ و کتابخوانی در حالی است که فرهنگ عمومی ما در سال های اخیر دستخوش نابسامانی های فراوان شده است و دفاع از هویت ایرانی و اسلامی و حفظ و ترویج ارزش های آن، می تواند یکی از مهمترین اهداف هر مسئولی باشد.

,

بنابراین درک عمیق مفاهیم فرهنگی، هم برای مردم و هم برای مسئولان، می تواند ضمن بالا بردن هوشیاری آن ها، از رخنه های فرهنگی جلوگیری کند، در همین رابطه محمد اسماعیل سعیدی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در بودجه سال های اخیر کشور شاهد یک نابرابری وبی عدالتی در حوزه فرهنگ بودیم در حالی که فرهنگ زیربنای همه امور است.

,

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: عدم تامین اعتبارات لازم برای حوزه فرهنگ یکی از آسیب های این حوزه است که باید به ان توجه جدی تری شود.

,

سعیدی عنوان کرد: در سال های گذشته برخی از اعتبارات نهاد عمومی کتابخانه ها کشور را به درآمد شهرداری ها وصل کردند که بیش از 70 درصد شهرداری های کشور به جز کلان شهرها درآمدی ندارند و همین امر باعث شده است در تامین اعتبارات موردنیاز نهاد کتابخانه ها با مشکل مواجه شویم.

,

وی تصریح کرد: سال گذشته حقوق و هزینه های جاری نهادهای کتابخانه های کشور با مشکل مواجه شد و حدود 130 میلیارد کسری داشتند که این یک معضل بزرگ است چرا که اگر می خواهیم سرانه مطالعه کتاب افزایش پیدا کند و کتاب را در فرهنگ سازی مهم می دانیم باید در تامین اعتبارات این نهاد اهمیت قائل شویم.

,

عضو ناظر بر نهاد کتابخانه های کشوردر پایان گفت: در مجلس به دنبال این هستیم که اعتبارات این نهاد افزایش پیدا کند چرا که کتاب شاهراه اصلی فرهنگ سازی در کشور است.

,

بنابراین گزارش، رویکرد مسئولان در عرصه فرهنگی و کتابخوانی باید یک رویکرد محور و جهادی باشد و در این مسیر از نقد و نظر کسانی که به دلیل ارتباط دائمی و مستمر با مسائل فرهنگی، آسیب ها و ضعف های آن را می شناسند استفاده کنند و سخن را با کلامی از مقام معظم رهبری در همین رابطه به پایان می رسانم باشد که مسئولان به خود آیند.

,

« اعتقاد من این است که مجموعه انقلابی کشور ـ که بحمدالله تعداد بی شماری از آنها در بین جوان های ما، در بین صاحب نظران ما، اساتید ما، بزرگان ما، تحصیل کرده های ما حضور دارند ـ می توانند با منطقِ محکم وارد میدان بشوند، نقّادی کنند. نقاط ضعف را و نقاط منفی را به رخ ما مسئولان بکشانند. گاهی می شود که مسئول، متوجّه نیست چه دارد می گذرد در متن جامعه، اما آن جوان در متن جامعه است، او می فهمد؛ آن عزم ملّی و مدیریّت جهادی که عرض کردیم در زمینه فرهنگ، این است.»

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه