اخبار داغ

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی:

حضرت زهرا(س) نماد تبعیت از رهبری صالح جامعه است

حضرت زهرا(س) نماد تبعیت از رهبری صالح جامعه است
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از مهمترین نمادهای مسئولیت اجتماعی تبعیت و پیروی و و حمایت از رهبری صالح جامعه است که حضرت زهرا(س) به بهترین وجه در این عرصه حضور و ظهور داشته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام حسن سعیدی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز ضمن تسلیت ایام فاطمیه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگویی جاوید برای سبک زندگی متعالی است، اظهار داشت: انسان موجودی کمال طلب است و کمال طلبی امری ذاتی برای آدمی است از سوی دیگر انسان همیشه دنبال برترین ها است و فلسفه پیروی انسان از الگو نیز از همین مساله کمال طلبی و جستجوی برترین هاست که انسان حقیقت جو الگو را چهره ای دارای کمال های شاخص می بیند و نداشته ها و گمشده ها و آرمان های خود را در الگو مشاهده می کند لذا می کوشد از گفتار و رفتار و منش الگو تبعیت و پیروی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

وی افزود: در جریان تبعیت از الگو انسان به واقع به دنبال تبعیت از کمالات و ارزش های انسانی است در این راستا جنسیت الگو برای پیروان چندان موضوعیت ندارد به همین خاطر در پیروی از الگو جنسبت شرط نیست و این در فرهنگ قرآنی مساله ای پذیرفته شده است.

,

این استاد دانشگاه بیان داشت: در همین راستا در آیه 11 سوره تحریم خداوند می فرمایند «ضرب الله مثلا للذین آمنوا امراه فرعون» (خداوند همسر فرعون را به عنوان نماد و الگوی رفتاری برای زنان و مردان مومن قرار داده) و قرآن آن را به عنوان الگویی آزاده معرفی کرده که با وجود اینکه در دستگاه فرعونی و به عنوان همسر فرعون با او زندگی می کرد اما هرگز اسیر موقعیت اجتماعی و زندگی نشد.

,

عضو هئیت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: البته این نکته هم در خور توجه است که ممکن است انسان در مسیر زندگی از نظر مصداقی گاهی دچار خطا شود و فردی که فاقد ارزشهای انسانی باشد الگوی خود قرار دهد.

,

حجت الاسلام سعیدی گفت: قرآن هم به این حقیقت اشاره کرده که همسر نوح و حضرت لوط را به عنوان الگوهای باطل معرفی می کند اما حضرت زهرا(س) به عنوان الگو جامع در شئون مختلف زندگی انسان ها به ویژه خانم ها و به طور اخص زنان مسلمان مطرح است.

,

وی افزود: در این راستا باید به این نکته توجه داشت که روابط، عرصه‌ها و شئون آدمی به سه بخش خانواده، جامعه و پیوند با معنویت و حضرت حق تقسیم می شود و حضرت زهرا(س) در هر سه عرصه به عنوان الگویی تمام عیار برای آحاد جامعه انسانی و اسلامی اعم از زن و مرد مطرح است.

,

این دانشیار دانشگاه گفت: حضرت زهرا(س) در محیط خانواده و در ارتباط با همسر و فرزندان تندیس مهربانی و عطوفت و مهرورزی است و با توجه به بحران های حاکم بر زندگی در دوره معاصر که ناشی از خلا عاطفی و فاصله گرفتن از ارزشهای انسانی و الهی است بهترین و برترین نماد عشق ورزی به همسر و فرزندان و اعضای خانواده و الگویی تمام عیار در عرصه روابط خانوادگی به شمار می آید.

,

حجت الاسلام سعیدی گفت: حضرت زهرا(س) ضمن آنکه به رسالت مهم مادری - که تربیت فرزند است - توجهی تام دارد، مادری ارزشی و فرهمند برای فرزندان است و از سویی یاور و همراهی دلسوز برای شوهر در مهمترین رویدادهای زندگی است، از این رو حضرت فاطمه(س) هرگز چیزی که در توان شوهر نبود از علی(ع) درخواست نکرد و در بسیاری از امور خانه و مسائل خانوادگی منزل را اداره می کرد تا جایی که به گواه تاریخ و آنچه در روایات آمده بر اثر دستاس (وسیله آرد کردن گندم) دستهای حضرت زهرا(س) مجروح شده بود.

,

وی با تاکید بر اینکه در عرصه اجتماعی نیز نکته های درخشانی در زندگی حضرت(س) وجود دارد که الگویی عملی برای سبک زندگی انسان معاصر به ویژه بانوان است، افزود: حضرت زهرا(س) انسانی پایبند به ارزشهای انسانی و الهی در حوزه روابط اجتماعی است .

,

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: از سویی علت نامگذاری آن حضرت به زهرا این گونه گفته اند که نور وجودی او بر همه هستی می تابید و درخشش داشت از طرفی دیگر در مسئولیت اجتماعی خود را به عنوان الگوی برجسته برای زنان معاصر که یکی از مهمترین نمادهای مسئولیت اجتماعی تبعیت و پیروی و و حمایت از رهبری صالح جامعه است به بهترین وجه دراین عرصه حضور و ظهور داشته اند.

,

وی عنوان کرد: حضرت زهرا(س) تا جایی در این عرصه پیش می رود که نه تنها از سلامت بلکه از زندگی و حیات خود در راستای ولایت پذیری چشم می پوشد و می گذرد، اما در عرصه سوم حضرت زهرا(س) به عنوان یک الگو و نماد برای سبک زندگی دوران معاصر است و پیوند حضرت زهرا(س) با حق و معنویت به عنوان یکی از عرصه های مهم زندگی انسانی است و در این عرصه به خوبی می درخشد.

,

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه حضرت(س) در سخت ترین شرایط جسمی و با وجود تحمل رنج ها و سختی های جسمی هرگز ارتباط با معبود خود را از یاد نمی برد، بیان کرد: به گفته حسن بصری فاطمه(س) پارساترین انسان است و آنقدر در این عرصه پای‌ورزی داشت و هنگام عبادت به قدری برپا می ایستاد که پاهای مبارک وی ورم می کرد امام حسن(ع) نیز درباره عبادات حضرت زهرا(س) می فرماید مادرم در محراب عبادت پیوسته به پرستش حق می پرداخت و این ارتباط با معبود را هرگز و برای یک لحظه از یاد نمی برد.

,

وی افزود: همچنین امام حسن(ع) می فرمایند که مادر من ضمن عبادت به معبود پیوسته برای زنان و مردان مومن دعا می کرد، از سوی دیگر چنین آمده است که امام حسن(ع) به مادرشان فرمودند ای مادر چرا برای خودت دعا نمی کنی حضرت زهرا(س) به فرزندشان امام حسن(ع) فرمود: الجار ثم الدار ابتدا باید به همسایه توجه داشت و سپس به خود.

,

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی گفت: اینها نمادهای رفتاری و گفتاری سیره حضرت زهرا(س) است که می تواند الهام بخش زندگی مردان و زنان جامعه اسلامی باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه