اخبار داغ

کلاف سردرگم شهرنشینی؛

ساماندهی دست‌فروشان به کجا رسید؟/ اما و اگرها در بازارچه‌های محلی

ساماندهی دست‌فروشان به کجا رسید؟/ اما و اگرها در بازارچه‌های محلی
در سیاست‌گذاری «بهینه» و «اجراپذیر» در حوزه دستفروشی، حتما باید «هویت شغلی» هم‌شهریان دستفروش به رسمیت شناخته شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج وضعیت اقتصاد کشور نابسامان است و اقشار مختلف مردم با مروری بر تعداد بیکارها و اوضاع نه‌چندان مطلوب کسب و کار، بر این ادعا صحه می‌گذارند. در چنین مقطعی اشخاص فاقد اشتغال برای امرار معاش چاره‌‌ای جز پرداختن به مشاغل موقت و فعالیت غیرمستمر در رسته‌های گوناگون ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

از آنجایی که در آستانه‌ی عید نوروز بازار خرید و فروش اجناس نسبت به سایر مواعد، رونق بیشتری دارد، اکثر سرپرستان خانواده‌های مستضعف روی به دست‌فروشی میآورده‌اند و در مناطق پرتردد شهر بساط‌شان را برای کسب درآمد پهن کرده‌اند. در همین بازار تبریز دست‌فروشان با فاصله‌ای نیم‌متری از یکدیگر ایستاده‌اند و برای عرضه‌ی اجناس‌شان فریاد می‌زنند تا بلکه در عید نوروز از درآمد حداقلی برخوردار شوند. لکن در این میان بعضاً اعمالی به واسطه‌ی مامورین شهرداری صورت می‌پذیرد که اصلِ عدالت و انصاف خدشه‌دار می‌گردد.

,

از آنجایی که هیچ‌گاه ضابطه‌ای خاص برای جمع‌آوری دست‌فروشان وجود نداشته است، مامورین سدمعبر به صورت سلیقه‌ای با دست‌فروشان برخورد کرده‌اند. بارها دیده‌ایم که عده‌ای بی‌هیچ مزاحمی در کنار خیابان به فروش کالاهایشان پرداخته‌اند و کنار دستیِ آن‌ها با واکنش تند و بعضاً خشن مامورین مواجه شده است.

,

چنانچه هدف مسئولین جلوگیری از سد معبر است، اصولاً باید با تمامی آن‌ها برخورد نمایند که با توجه به قرار گرفتن در آستانه‌ی عید عموم مردم نیز راضی به جمع‌آوری دست‌فروشان نیستند و اتفاقاً به دلیل ارزان قیمت بودن اجناس‌شان خرید از آن‌ها را ترجیح می‌دهند.اما با توجه به اینکه در این شلوغی بازار ممانعت از فعالیت یک دست‌فروش و توقیف اموال آن تغییری در جلوه بصری شهر ایجاد نمی‌کند، معلوم نیست مامورین سدمعبر با تکیه بر کدام منطق از کنار 10 تن رد می‌شوند و یکی را نشانه می‌گیرند.

,

محمد کلامی عضو هیات علمی دانشگاه و دانش آموخته دکتری اقتصاد شهری در این باره می‌گوید: برخورد خشن با هدف حذف دستفروشان، هم رفتار مناسبی نیست، هم به کارایی اقتصادی لطمه می‌زند و هم به هیچ عنوان اجراپذیر نیست.

,

در سیاست‌گذاری «بهینه» و «اجراپذیر» در حوزه دستفروشی، حتما باید «هویت شغلی» هم‌شهریان دستفروش به رسمیت شناخته شود. شهرداری در راستای هویت‌بخشیدن به شغل دستفروشان، باید با یک سازوکار بسیار ساده و سریع، به دستفروشان مجوز بدهد. سپس نقاط محدودی از شهر برای دستفروشی ممنوع اعلام شود، اما در نقاط دیگر دستفروشان آزاد باشند. کسی که مجوز دستفروشی می‌گیرد، متعهد می‌شود که: 
۱. در آن نقاط ممنوعه بساط نکند. 

,
,

۲. سالانه مبلغی به‌عنوان عوارض و مالیات علی‌الرأس به شهرداری بپردازد

,

در جامعه‌مان به لحاظ رشد شناختی، چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی، به اندازه کافی پیش نرفته‌ایم و در نتیجه مشکلاتی بسیار ساده‌ داریم که بعد از سال‌ها هنوز حل‌نشده‌اند. یکی از مسائل ساده‌ای که حل‌نشده باقی مانده، موضوع دستفروشان است که متاسفانه در تبریر با آن برخورد علمی نشده است. در بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان، دستفروشان با رنگ‌ها و نشانه‌های شهودی مختلف، به زیبایی و نشاط‌بخشی شهر کمک می‌کنند. در تبریز هم می‌توانیم محل‌های استقرار دستفروشان را با چترهای رنگی مشخص کنیم. هر رنگ چتر می‌تواند نشانه یک رده از دستفروشان (فروشندگان خوراکی، فروشندگان لباس و..) باشد. برای مثال آبنبات‌فروشی را تصور کنید که در خیابان با چتر آبی راه می‌رود و تبدیل به یک المان زیبایی شهر می‌شود.
یک پیشنهاد دیگر، استفاده از ظرفیت‌های اینترنت و ICT است: دستفروشان می‌توانند هر کدام دارای یک ID مشخص باشند و یک اپلیکیشن طراحی شود که نقطه‌گذاری توسط آن انجام شود. در این صورت هم از دستفروش حفاظت می‌شود، هم از خریدار. 

,
,

چندی پیش هم اصناف و کسبه پیاده گذر تربیت در اعتراض به حضور دستفروشان در جلوی مغازه‌های خود دست از کار کشیده ودر سنگفرش پیاده تربیت دست به تجمعی زدند.

,

خبرنگار آناج برای روشن شدن علت تجمع اصناف، در گفت‌وگو با مهدوی فرماندار تبریز جزییات این ماجرا را از وی جویا شد.

,

مهدوی فرماندار تبریز اظهار داشت: درپی اعتراض کسبه پیاده گذر تربیت، طی تماسی با شهرداری منطقه مقرر شد شهرداری در مدت زمان اندک دست فروش ها را به دلیل سد معبر و ممانعت از عبور و مرور عابران پیاده، جمع آوری کند و در صورت مقاومت، اجناس آنها طبق قانون ضبط و به کلانتری جهت شکایت ارسال شود.

,

وی گفت: دست فروشی شغل نیست،تعریف صحیح دست فروشی، فروش محصولات دست سازه است نه اینکه جنس چینی وارد شده را به قیمت های متفاوت بفروشند.

,

مهدوی خاطر نشان کرد: پیاده راه تربیت را به خاطر عبور عابرین پیاده سنگ فرش کرده اند نه اینکه عده ای با در دست داشتن جنس چینی بدون پرداخت عوارض و مالیات این مسیر را سد کنند. اصناف و کسبه برای مغازه هایشان مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند حق اعتراض را دارند.

,

ایرج شهین باهر شهردار تبریز نیز در جلسه شورای شهر تبریز که در 6 مردادماه سال جاری برگزار شد با اشاره به وضعیت دستفروشان اظهار داشت:  ساماندهی دستفروشان در 2 محور انجام می شود، بازارچه انقلاب را در خیابان 42 متری ایجاد کردیم علاوه بر آن، در مناطق مختلف شهری بازارچه‌های فروش در حال آماده شدن است.

,

ساماندهی دست‌فروشان به شهرداری مربوط نیست

,

وی ادامه داد: زمین‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به میادین فروش را داشته باشند، تقریبا وجود ندارند، علاوه بر آن، مشکل اصلی در حل ساماندهی دست‌فروشان نبود زمین در دست شهرداری تبریز است، در مسئله تملک، با مشکلات عدیده ای روبه رو هستیم. بیش از 50 مورد زمین شناسایی شده اند که قرار است در موضوع ساماندهی مورد استفاده قرار بگیرند.

,

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: قانونا شهرداری موظف به جمع‌آوری دست‌فروشان است ولی ساماندهی ارتباطی به شهرداری ندارد. اکثریت دست‌فروشان بومی تبریز نیستند و از شهرهای اطراف آمده و در این شهر به دست‌فروشی می پردازند.

,

شهین باهر یادآور شد: سعی بر این است که بازارچه‌های فروش را در مجاورت مناطق مسکونی ایجاد کنیم ولی با 2 مشکل اصلی در این زمینه روبه‌رو هستیم، اول اینکه  دستفروشان تمایلی به عضویت در سامانه و حضور در بازارچه‌های اطراف را ندارند، ساکنان این مناطق هم چندان رغبتی برای ایجاد بازارچه در نزدیکی محل زندگی خود ندارند.

,

ماجرای دستفروشان و ساماندهی آن‌ها چندی قبل در رسانه‌ها منتشر شد و وعدهو وعیدهای فراوانی داده شد اما همچنان کار اساسی و  نتیجه‌بخشی صورت نگرفته است، 

,

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز گفت: برنامه هایی که برای ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته شده بود باید با جدیت پیگیری شده و مشکلات موجود در این زمینه هر چه سریع تر رفع گردد.

,

 عبداله تقی پور در این جلسه با اشاره به اینکه ساماندهی دستفروشان در تبریز به نحو احسن‌ انجام نشده‌است گفت: از سال ۹۶ قرار شد بازارچه‌های محلی برای ساماندهی‌ مشاغل در مناطق شهرداری ایجاد شود اما هنوز اینکار انجام نشده است.

,

وی با بیان اینکه امروز نیاز مردم در انجام پروژه‌ها باید در اولویت قرار گیرد گفت:ایجاد بازارچه‌های محلی از مطالبات عمده‌ مردم است.

,

محرم محمد‌زاده نایب رییس کمیسیون‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان اینکه برخی کار‌ها در شهر به راحتی می‌تواند انجام شود که با عدم‌همکاری برخی این کار ها انجام نمی‌شود گفت: دستفروشان‌ در برف‌ و باران مجبور به کار‌کردن‌هستند که باید چاره‌ای برای آنها اندیشید.

,

وی ادامه داد: دستفروشی در سایر  نقاط کشور و دنیا وجود دارد اما سازمان یافته‌تر و برنامه‌ ریزی‌ شده تر هستند که در تبریز نیز برای ساماندهی‌ دستفروشان‌ باید اقدام کرد.

,

سعید‌ نیکو خصلت عضو کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری تبریز نیز گفت: فرآیندی‌ تعریف شود تا به قول خود به مردم در زمینه احداث بازارچه‌های‌ محلی عمل کنیم.

,

وی پیشنهاد داد نقشه‌راهی‌ برای احداث بازارچه‌های محلی در کمترین‌ زمان تهیه‌ شود چرا که با وجود پتانسیل‌های موجود در شهرداری کار بسیار سختی نیست.

,

با این حساب شهرداری هنوز به یک نتیجه مشخصی درباره ساماندهی دست‌فروشان نرسیده و  ساز و کار مناسب برای این فعالیت‌ها طراحی نشده است لازم است بدانیم که تا فرار رسیدن عید نوروز و فصل خرید زمانی باقی نمانده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه