محمدحسن ارداقیان مدیر روابطعمومی علومپزشکی قزوین با بیان اینکه رسانهها در بحران کرونا کنار ما بودند نه در مقابل ما، گفت: دوست دارم اولین گوینده خبر پایان اپیدمی در استان باشم.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ درست زمانی که روزهای پایانی سال 98 را پشت سر میگذاشتیم؛ میهمان ناخوانده “کووید19” وارد کشورمان شد که تمامی بخشها را درگیر کرد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,این میهمان ناخوانده ویروس ذرهبینی بود که سلامت مردم را نشانه گرفته و مرزی برای انتشار نداشت؛ به طوری که در یک بازه زمانی کوتاه ابعاد جهانی پیدا کرد که کشور ما هم از آن مستثنی نبود.
کادر درمانی و بیمارستانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار گرفت تا به عنوان خادمان سلامت در سراسر کشور با وجود تمام سختیها، حافظ سلامت مردم باشند که تا به امروز هم این تلاشها ادامه دارد.
طبیعتا بحث اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم یکی از مهمترین بازوان مدیریت این بحران است که بار اصلی آن در علوم پزشکیها بر دوش تیم روابط عمومی قرار دارد که به صورت شبانه روزی در کنار تیم درمانی تلاش میکنند تا هر چه زودتر این اپیدمی با اقدامات پیشگیرانه و آگاهی مردم، به صفر برسد.
هفته روابط عمومیها را غنیمت شمردیم تا دقایقی به گفتوگو با مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بپردازیم؛
محمدحسن ارداقیان متولد پاییز سال 1355 و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی است که حدود 13 سال در جایگاه روابط عمومی فعالیت میکند؛ اما باید گفت که فعالیت رسانهای او به سنین نوجوانی و 17 سالگی برمیگردد.
چه شد که وارد این حوزه شدید؟
در شبکه بهداشت و درمان البرز مشغول به کار بودم که دکتر طالبیان، مدیر روابط عمومی وقت دانشگاه علوم پزشکی قزوین برای مراسم هفته سلامت میهمان ما بود؛ وقتی برنامه به اتمام رسید، از من دعوت کرد تا در روابط عمومی ستاد مشغول به کار شوم. البته من از ۶ سالگی کار هنری میکردم و خیلی از فضای فرهنگ و ارتباط دور نبودم.
اولین روز کاریتان را به یاد دارید؟ به عنوان تجربه اول چطور بود؟
بله. البته من پیش از فعالیت در روابط عمومی ستاد دانشگاه، به عنوان رابط روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان بوئین زهرا و البرز فعالیت میکردم؛ اما به طور جدی فعالیتم از اردیبهشت ۹۶ در ستاد دانشگاه شروع شد.
دقیقا اولین روز کاریم را به یاد دارم. از آنجایی که خیلی اهل ایدهپردازی بودم، ایدههایم برای همکارانم که سابقه بیشتری داشتند باعث دردسر و کار بیشتر میشد. باعث شد از من بخواهند که صرفا فقط کار خودم را که انتشار مجله دانشگاه بود را انجام دهم و این قدر ایدهپردازی نکنم! تجربه جالبی بود اما بسیار تلخ. البته به مرور زمان همه همکاران در اجرای ایدههایم همراه شدند و ما تیم خوبی را تشکیل دادیم.
فکر میکردید که روزی به عنوان روابط عمومی مشغول به فعالیت شوید؟
خیر. اصلا.
به نظر شما یک روابط عمومی خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
معتقدم کار روابط عمومی، فعالیت در حوزه اخلاق است و مهمترین ویژگی یک مدیر یا کارشناس روابط عمومی پایبندی به اصول اخلاقی است.
صبر، صداقت، هوش سرشار، ذوق و قریحه هنری، زمان شناسی، داشتن تحلیل درست از رویدادها، شجاعت و دانش و مهارت ارتباطی از دیگر ویژگیهای یک روابط عمومی خوب است.
لازمه موفقیت در شغل روابط عمومی چه مواردی است؟
شناخت. شناخت زمان، مکان، ظرفیتها و جامعه از مولفههای اصلی موفقیت در شغل روابط عمومی است.
چه مواردی این شغل را از سایر مشاغل متمایز میکند؟
روابط عمومی شغل نیست، هنر ارتباط است. تفاوت روابط عمومی با سایر شغلها همین شغل نبودن است. شرح وظایف مشاغل چارچوب مشخصی دارد اما روابط عمومی بر پایههای اقتضای شرایط استوار است. درواقع تصمیم در لحظه است.
چگونه ارتباط با رسانهها را مدیریت میکنید؟
ارتباط ما با رسانهها بر محور اعتماد و احترام است. چون خودم خبرنگار بودم، از این رو برای جایگاه رسانه احترام و اعتماد ویژهای قائلم و همین احترام، ارتباط من و مجموعه ما را با رسانهها تعریف میکند. رسانه برای دستگاههای اجرایی یک فرصت است؛ البته اگر نگاه درست و فرصت سازی به آن داشته باشند.
رسانهها چه نقشی را در پازل روابط عمومیها دارند؟
رسانه یک دوست خوب است که مثل آیینه زیباییها و کاستیهای ما را پیش رویمان میگذارد. اگر چه گاهی تلخ است اما باید پذیرفت و برای رفع کاستیها کوشید.
شغل روابط عمومی چه سختیهایی دارد که شاید حتی در ظاهر دیده نشود؟
روابط عمومی یعنی نشان دادن همه و دیده نشدن، بارزترین سختی این حرفه، دلهره و نگرانی است. البته این روزها به واسطه ابزارهای جدید ارتباطی مشکلات جسمی مثل آرتروز، دیسک گردن، تاری دید و حتی مشکلات مغز و اعصاب مدیران و کارشناسان روابط عمومی را تهدید میکند.
از فضای متفاوت کار در روزهای کرونایی برایمان بگویید.
طبیعتا نقش روابط عمومیها در بحرانها نقش ویژهای است. حساسیت اطلاع رسانی، ضرورت آگاه سازی موثر و مدیریت افکار عمومی در بحران همهگیری کرونا وظیفه سخت و سنگینی است که مدیران و کارشناسان روابط عمومی بر دوش دارند.
در این سه ماهونیم کار ما تقریبا شبانه روزی است، استرس ناشی از کار چندین برابر شده، ضمن اینکه خطر ابتلا به بیماری به واسطه حضور در بیمارستانها برای انعکاس تلاش کادر بهداشت و درمان، همکاران ما را تهدید میکند. با این حال وقتی میبینیم که کارها اثرگذار است، خستگیها کمتر خواهد شد.
نحوه برخورد اولیه مردم با این موضوع چگونه بود؟
ما کار اطلاع رسانی و آموزش مردم را پیش از آغاز همهگیری در استان شروع کردیم، در ابتدای کار مردم خیلی جدی نمیگرفتند. باور اینکه یک بیماری با علائم اولیه سرماخوردگی میتواند باعث مرگ شود برای مردم چندان قابل هضم نبود. اما با گذشت زمان و ورود رسانهها به عرصه اطلاع رسانی این باور عمومی شکل گرفت و مردم با حوزه سلامت همراه شدند. طبیعتا کاهش آمار مبتلایان از یک سو به همین همکاری و باور مردم مرتبط است.
شایعات درباره کرونا در فضای مجازی و واقعی چه میزان کار شما را سختتر میکرد؟
انتشار شایعات در شرایط بحران قابل پیشبینی است. هر جا که نقصی در اطلاعات باشد، شایعات خانههای خالی پازل را پر میکنند. البته بخشی از شایعات هم محصول فرصت طلبیهای اقتصادی بود. پادکستهای جعلی با عناوین مختلف و حاوی اطلاعات غلط در این مدت منتشر شد و ما برای آگاه سازی مردم و رسانهها انرژی دوچندانی صرف کردیم.
رسانهها هم همراهی خوبی داشتند و استان ما خیلی زود از دالان سیاه فیک نیوزها و شایعات عبور کرد. ما همه تلاشمان را کردیم و البته رسانهها هم در کنار ما بودند که من از همه این دوستان عزیز سپاسگزارم.
تعامل رسانههای استان در روزهای کرونایی را چطور ارزیابی میکنید؟
رسانهها در بحران کرونا کنار ما بودند نه در مقابل ما. همه در یک جبهه علیه کرونا جنگیدیم. خیلی از دوستان رسانهای با شجاعت وارد بخشهای ایزوله شدند تا بتوانند تلاش ایثارگرانه همکارانم را به تصویر بکشند و نقش این عزیزان بسیار اثرگذار بود. تولید بیش از ۶۰۰۰ خبر و گزارش در طول این مدت توسط رسانهها یک رخداد بزرگ و به یاد ماندنی است.
تلخترین و شیرینترین خاطره خود از روزهای کرونایی را برایمان بگویید.
تلخترین خاطره شنیدن خبر فوت همکارمان خانم هانیه عدالتی کارشناس اسناد پزشکی بیمارستان شفای تاکستان بود و اینکه هر شب ناچار بودم خبر بیماری و فوت هم استانیهای عزیزم را که مثل خانواده ما هستند، از رسانههای استان اعلام کنم و شیرینترین اتفاق روزهای ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت بود که من خبر دادم در این دو روز حتی یک مورد فوتی بر اثر کرونا در استان نداشتیم.
رسالت یک روابط عمومی در هر شرایطی چیست؟
دفاع از مردم و حمایت از سازمان مطبوعش.
آیا میتوان گفت که روزهای کرونایی متفاوتترین دوران کاریی شما را رقم زد؟
بله. بیشک این بحران برای همه بخشهای مختلف تجربهای تلخ و متفاوت بود.
توصیه فعلی شما به مردم چیست؟
خواهش من از مردم این است که تا پایان همهگیری با خادمان خود در حوزه سلامت همراه باشند؛ پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند را جدی بگیرند و با هم مهربان باشند و هوای همدیگر را داشته باشند.
مهمترین خواسته یا آروزی شما در این روزها چیست؟
من قبلا هم این خواسته را گفتهام؛ دوست دارم اولین گوینده خبر پایان اپیدمی در استان باشم، به خواست خدا.
انتهای پیام/
این میهمان ناخوانده ویروس ذرهبینی بود که سلامت مردم را نشانه گرفته و مرزی برای انتشار نداشت؛ به طوری که در یک بازه زمانی کوتاه ابعاد جهانی پیدا کرد که کشور ما هم از آن مستثنی نبود.
,کادر درمانی و بیمارستانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار گرفت تا به عنوان خادمان سلامت در سراسر کشور با وجود تمام سختیها، حافظ سلامت مردم باشند که تا به امروز هم این تلاشها ادامه دارد.
,طبیعتا بحث اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم یکی از مهمترین بازوان مدیریت این بحران است که بار اصلی آن در علوم پزشکیها بر دوش تیم روابط عمومی قرار دارد که به صورت شبانه روزی در کنار تیم درمانی تلاش میکنند تا هر چه زودتر این اپیدمی با اقدامات پیشگیرانه و آگاهی مردم، به صفر برسد.
,هفته روابط عمومیها را غنیمت شمردیم تا دقایقی به گفتوگو با مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بپردازیم؛
,محمدحسن ارداقیان متولد پاییز سال 1355 و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی است که حدود 13 سال در جایگاه روابط عمومی فعالیت میکند؛ اما باید گفت که فعالیت رسانهای او به سنین نوجوانی و 17 سالگی برمیگردد.
,چه شد که وارد این حوزه شدید؟
, چه شد که وارد این حوزه شدید؟,در شبکه بهداشت و درمان البرز مشغول به کار بودم که دکتر طالبیان، مدیر روابط عمومی وقت دانشگاه علوم پزشکی قزوین برای مراسم هفته سلامت میهمان ما بود؛ وقتی برنامه به اتمام رسید، از من دعوت کرد تا در روابط عمومی ستاد مشغول به کار شوم. البته من از ۶ سالگی کار هنری میکردم و خیلی از فضای فرهنگ و ارتباط دور نبودم.
,اولین روز کاریتان را به یاد دارید؟ به عنوان تجربه اول چطور بود؟
, اولین روز کاریتان را به یاد دارید؟ به عنوان تجربه اول چطور بود؟,بله. البته من پیش از فعالیت در روابط عمومی ستاد دانشگاه، به عنوان رابط روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان بوئین زهرا و البرز فعالیت میکردم؛ اما به طور جدی فعالیتم از اردیبهشت ۹۶ در ستاد دانشگاه شروع شد.
,دقیقا اولین روز کاریم را به یاد دارم. از آنجایی که خیلی اهل ایدهپردازی بودم، ایدههایم برای همکارانم که سابقه بیشتری داشتند باعث دردسر و کار بیشتر میشد. باعث شد از من بخواهند که صرفا فقط کار خودم را که انتشار مجله دانشگاه بود را انجام دهم و این قدر ایدهپردازی نکنم! تجربه جالبی بود اما بسیار تلخ. البته به مرور زمان همه همکاران در اجرای ایدههایم همراه شدند و ما تیم خوبی را تشکیل دادیم.
,فکر میکردید که روزی به عنوان روابط عمومی مشغول به فعالیت شوید؟
, فکر میکردید که روزی به عنوان روابط عمومی مشغول به فعالیت شوید؟,خیر. اصلا.
,به نظر شما یک روابط عمومی خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
, به نظر شما یک روابط عمومی خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟,معتقدم کار روابط عمومی، فعالیت در حوزه اخلاق است و مهمترین ویژگی یک مدیر یا کارشناس روابط عمومی پایبندی به اصول اخلاقی است.
,صبر، صداقت، هوش سرشار، ذوق و قریحه هنری، زمان شناسی، داشتن تحلیل درست از رویدادها، شجاعت و دانش و مهارت ارتباطی از دیگر ویژگیهای یک روابط عمومی خوب است.
,لازمه موفقیت در شغل روابط عمومی چه مواردی است؟
, لازمه موفقیت در شغل روابط عمومی چه مواردی است؟,شناخت. شناخت زمان، مکان، ظرفیتها و جامعه از مولفههای اصلی موفقیت در شغل روابط عمومی است.
,چه مواردی این شغل را از سایر مشاغل متمایز میکند؟
, چه مواردی این شغل را از سایر مشاغل متمایز میکند؟,روابط عمومی شغل نیست، هنر ارتباط است. تفاوت روابط عمومی با سایر شغلها همین شغل نبودن است. شرح وظایف مشاغل چارچوب مشخصی دارد اما روابط عمومی بر پایههای اقتضای شرایط استوار است. درواقع تصمیم در لحظه است.
,چگونه ارتباط با رسانهها را مدیریت میکنید؟
, چگونه ارتباط با رسانهها را مدیریت میکنید؟,ارتباط ما با رسانهها بر محور اعتماد و احترام است. چون خودم خبرنگار بودم، از این رو برای جایگاه رسانه احترام و اعتماد ویژهای قائلم و همین احترام، ارتباط من و مجموعه ما را با رسانهها تعریف میکند. رسانه برای دستگاههای اجرایی یک فرصت است؛ البته اگر نگاه درست و فرصت سازی به آن داشته باشند.
,رسانهها چه نقشی را در پازل روابط عمومیها دارند؟
, رسانهها چه نقشی را در پازل روابط عمومیها دارند؟,رسانه یک دوست خوب است که مثل آیینه زیباییها و کاستیهای ما را پیش رویمان میگذارد. اگر چه گاهی تلخ است اما باید پذیرفت و برای رفع کاستیها کوشید.
,شغل روابط عمومی چه سختیهایی دارد که شاید حتی در ظاهر دیده نشود؟
,روابط عمومی یعنی نشان دادن همه و دیده نشدن، بارزترین سختی این حرفه، دلهره و نگرانی است. البته این روزها به واسطه ابزارهای جدید ارتباطی مشکلات جسمی مثل آرتروز، دیسک گردن، تاری دید و حتی مشکلات مغز و اعصاب مدیران و کارشناسان روابط عمومی را تهدید میکند.
,از فضای متفاوت کار در روزهای کرونایی برایمان بگویید.
,طبیعتا نقش روابط عمومیها در بحرانها نقش ویژهای است. حساسیت اطلاع رسانی، ضرورت آگاه سازی موثر و مدیریت افکار عمومی در بحران همهگیری کرونا وظیفه سخت و سنگینی است که مدیران و کارشناسان روابط عمومی بر دوش دارند.
,در این سه ماهونیم کار ما تقریبا شبانه روزی است، استرس ناشی از کار چندین برابر شده، ضمن اینکه خطر ابتلا به بیماری به واسطه حضور در بیمارستانها برای انعکاس تلاش کادر بهداشت و درمان، همکاران ما را تهدید میکند. با این حال وقتی میبینیم که کارها اثرگذار است، خستگیها کمتر خواهد شد.
,نحوه برخورد اولیه مردم با این موضوع چگونه بود؟
, نحوه برخورد اولیه مردم با این موضوع چگونه بود؟ ,ما کار اطلاع رسانی و آموزش مردم را پیش از آغاز همهگیری در استان شروع کردیم، در ابتدای کار مردم خیلی جدی نمیگرفتند. باور اینکه یک بیماری با علائم اولیه سرماخوردگی میتواند باعث مرگ شود برای مردم چندان قابل هضم نبود. اما با گذشت زمان و ورود رسانهها به عرصه اطلاع رسانی این باور عمومی شکل گرفت و مردم با حوزه سلامت همراه شدند. طبیعتا کاهش آمار مبتلایان از یک سو به همین همکاری و باور مردم مرتبط است.
,شایعات درباره کرونا در فضای مجازی و واقعی چه میزان کار شما را سختتر میکرد؟
,انتشار شایعات در شرایط بحران قابل پیشبینی است. هر جا که نقصی در اطلاعات باشد، شایعات خانههای خالی پازل را پر میکنند. البته بخشی از شایعات هم محصول فرصت طلبیهای اقتصادی بود. پادکستهای جعلی با عناوین مختلف و حاوی اطلاعات غلط در این مدت منتشر شد و ما برای آگاه سازی مردم و رسانهها انرژی دوچندانی صرف کردیم.
,رسانهها هم همراهی خوبی داشتند و استان ما خیلی زود از دالان سیاه فیک نیوزها و شایعات عبور کرد. ما همه تلاشمان را کردیم و البته رسانهها هم در کنار ما بودند که من از همه این دوستان عزیز سپاسگزارم.
,تعامل رسانههای استان در روزهای کرونایی را چطور ارزیابی میکنید؟
, تعامل رسانههای استان در روزهای کرونایی را چطور ارزیابی میکنید؟,رسانهها در بحران کرونا کنار ما بودند نه در مقابل ما. همه در یک جبهه علیه کرونا جنگیدیم. خیلی از دوستان رسانهای با شجاعت وارد بخشهای ایزوله شدند تا بتوانند تلاش ایثارگرانه همکارانم را به تصویر بکشند و نقش این عزیزان بسیار اثرگذار بود. تولید بیش از ۶۰۰۰ خبر و گزارش در طول این مدت توسط رسانهها یک رخداد بزرگ و به یاد ماندنی است.
,تلخترین و شیرینترین خاطره خود از روزهای کرونایی را برایمان بگویید.
,تلخترین خاطره شنیدن خبر فوت همکارمان خانم هانیه عدالتی کارشناس اسناد پزشکی بیمارستان شفای تاکستان بود و اینکه هر شب ناچار بودم خبر بیماری و فوت هم استانیهای عزیزم را که مثل خانواده ما هستند، از رسانههای استان اعلام کنم و شیرینترین اتفاق روزهای ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت بود که من خبر دادم در این دو روز حتی یک مورد فوتی بر اثر کرونا در استان نداشتیم.
,رسالت یک روابط عمومی در هر شرایطی چیست؟
, رسالت یک روابط عمومی در هر شرایطی چیست؟,دفاع از مردم و حمایت از سازمان مطبوعش.
,آیا میتوان گفت که روزهای کرونایی متفاوتترین دوران کاریی شما را رقم زد؟
, آیا میتوان گفت که روزهای کرونایی متفاوتترین دوران کاریی شما را رقم زد؟,بله. بیشک این بحران برای همه بخشهای مختلف تجربهای تلخ و متفاوت بود.
,توصیه فعلی شما به مردم چیست؟
, توصیه فعلی شما به مردم چیست؟,خواهش من از مردم این است که تا پایان همهگیری با خادمان خود در حوزه سلامت همراه باشند؛ پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند را جدی بگیرند و با هم مهربان باشند و هوای همدیگر را داشته باشند.
,مهمترین خواسته یا آروزی شما در این روزها چیست؟
, مهمترین خواسته یا آروزی شما در این روزها چیست؟,من قبلا هم این خواسته را گفتهام؛ دوست دارم اولین گوینده خبر پایان اپیدمی در استان باشم، به خواست خدا.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه