اخبار داغ

مسئول واحد نظارت بر درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد؛

فعالیت ۱۲۸ مرکز برای درمان معتادان در کرمانشاه

فعالیت ۱۲۸ مرکز برای درمان معتادان در کرمانشاه
فریبا شفیعی گفت: ۱۲۸ مرکز درمان‌های نگهدارنده دارویی برای معتادان در سطح استان کرمانشاه وجود دارد که زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فریبا شفیعی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: ۱۲۸ مرکز درمان‌های نگهدارنده دارویی برای معتادان در سطح استان کرمانشاه وجود دارد که زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است و این افزون بر ظرفیت کمپ‌های نگهداری بهزیستی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

وی افزود: درمان در این مراکز قطعی نیست بلکه با استفاده از داروهایی نظیر متادون، تنتور اپیوم و بوپرنورفین سبب بازگشت آنها به زندگی می‌شود.

,

مسئول واحد نظارت بر درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بیمارانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند به تشخیص پزشک تحت درمان داروهای متادون، تنتور اپیوم و بوپرنورفین قرار می‌گیرند و این مانع از تجمع آنها برای خرید مواد مواد مخدر و بازماندن از زندگی شأن می‌شود، در این صورت دیگر نیازی به مصرف یا تزریق مواد مخدر نیست.

,

وی با بیان اینکه این بیماران باید از نظر روانی نیز تحت درمان قرار بگیرند، عنوان کرد: در مراکز درمان‌های نگهدارنده معتادین، پزشک مسئول فنی مرکز است که درمان دارویی را انجام می‌دهد و میزان داور را تنظیم می‌کند.

,

این مسئول گفت: در کنار مصرف دارو، روانشناس هم باید مشکلات روانی را که سبب مصرف مواد مخدر شده را با مشاوره‌های فردی و گروهی و خانوادگی برطرف کند.

,

شفیعی با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری پیچیده که عوامل مختلف و مشکلات اجتماعی در گرایش به آن مؤثر است، ادامه داد: برخی بیماران پس از چندین سال مصرف همچنان نمی‌تواند مصرف متادون را ترک کنند اما با مصرف آن زندگی عادی خود را طی می‌کنند.

,

مسئول واحد نظارت بر درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: انگیزه فرد معتاد در کنار حمایت خانواده از آنها در روند بهبودی مؤثر است.

,

وی افزود: در حال حاضر ۱۷ هزار نفر در مراکز درمان‌های نگهدارنده تحت درمان هستند و ۸۰ درصد آنها مصرف کنندگان قرص متادون هستند.

,

شفیعی گفت: قرص بوپرنورفین توسط مراکز درمانی به آنها داده می‌شود و سبب بی نیازی افراد از خرید قرص‌هایی که به صورت آزاد فروخته می‌شود و ناخالصی زیادی دارد و خواب آور بوده وابستگی به دیگر داروها را به دنبال دارد، خواهد شد.

,

۱۷ هزار نفر از خرید داروهای غیر استاندارد بی نیاز هستد

, ۱۷ هزار نفر از خرید داروهای غیر استاندارد بی نیاز هستد, ۱۷ هزار نفر از خرید داروهای غیر استاندارد بی نیاز هستد,

این مسئول با بیان اینکه این داروها توسط معاونت غذا و دارو تهیه در اختیار مراکز مذکور قرار می‌گیرد، گفت: آماری از افرادی که به طور واقعی ترک می‌کنند در دست نیست زیرا برخی از معتادین پس از مدتی دیگر به مراکز مراجعه نمی‌کنند با این حال بر اساس شاخص مؤثر برای درمان این معتادین باید چند سال تحت درمان قرار بگیرد تا رفته رفته درمان دارویی آنها قطع شود و میانگین دو سال برای این رویه درمانی در نظر گرفته شده است ولی ادامه آن می‌تواند تا زندگی عاری از مصرف مواد مخدر ادامه یابد.

,

شفیعی گفت: در حال حاضر با چالش‌های جدی از جمله فروش داروهای متادون و دیگر داروها در برخی عطاری‌ها، دکه‌های فروش روزنامه به صورت ناخالص مواجه هستیم در حالی که معلوم نیست این داروها از کجا تأمین شده است.

,

این مسئول با بیان اینکه مجوز جدید راه اندازی مراکز درمان دارویی از سوی وزارتخانه صادر نمی‌شود، خاطر نشان کرد: ۱۱ مرکز دولتی درمان نگهداری برای معتادین در سطح استان کرمانشاه وجود دارد که تعرفه‌های آن دولتی است و ۲ هزار نفر تحت پوشش آنها قرار دارد.

,

وی گفت: طی دو سال اخیر برخی از این مراکز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و هزینه پرداختی از جیب بیماران تنها ۳۰ درصد بود و مدتی قطع شد اما مجدد در سال جدید برقرار شد.

,

مسئول واحد نظارت بر درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: دو مرکز درمان دارویی برای بیماران مبتلا به HIV مثبت در استان کرمانشاه وجود دارد که ۴۰۰ نفر بیمار تحت نظر این مراکز است که به صورت رایگان به آنها خدمات ارائه می‌شود.

,

این مسئول اظهار داشت: از سوی دیگر قیمت داروها روز به روز افزایش می‌یابد در حالی که فرانشیز دریافتی از بیماران یک بار در سال تغییر می‌کند و سبب ضرر به این مراکز می‌شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه