اخبار داغ

وقتی مستاجران زیر اهرم سودجویان جان می دهند؛

افزایش اجاره بها راهکار مالکان برای جبران آثار تورمی ناشی از کرونا

افزایش اجاره بها راهکار مالکان برای جبران آثار تورمی ناشی از کرونا
شیوع ویروس کرونا و تغییر شرایط اقتصادی جوی مناسب برای مالکان فراهم کرد تا متناسب به دلخواه خود اجاره بها را افزایش داده و راهکار جبران ضررهای اقتصادی خود را فشار بر مستاجران بدانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، رکود و آشفتگی بازار مسئله جدیدی در چند سال اخیر نیست و همه ساله علاوه بر مردم فعالان این بخش را درگیر مشکلاتی کرده که به مانند گره کوری در اقتصاد کشور ایفای نقش می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

در این بین نرخ اجاره بهای منازل که از قانون خاصی تبعیت نمی کند، تامین یک سقف برای زندگی را در شرایط تورمی کنونی مختل کرده است.

,

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط افزایش اجاره‌ بها برای خانوارهای که تمدید قرارداد داشته‌اند، در سال ۱۳۹۷ به ۱۷,۲ درصد در بهار، ۲۶,۳ درصد در تابستان، ۲۵,۴ در پاییز و در روندی کاهشی به ۲۱ درصد در زمستان رسید.

,

اما در سال ۱۳۹۸ اجاره ‌بها افزایشی بوده و از ۲۷ درصد در بهار به ۲۷,۱ تابستان، ۳۱,۲ درصد پاییز و در نهایتا ۳۱,۶ درصد در زمستان رسیده است.

,

شیوع ویروس کرونا و تغییر شرایط اقتصادی جوی مناسب برای مالکان فراهم کرد تا متناسب با نظر دلخواه خود اجاره بها را افزایش داده و راهکار جبران ضررهای اقتصادی خود را فشار بر مستاجران بدانند.

,

افزایش اجاره بها، راهکار مالکان برای جبران آثار تورمی ناشی از شیوع کرونا

, افزایش اجاره بها، راهکار مالکان برای جبران آثار تورمی ناشی از شیوع کرونا, افزایش اجاره بها، راهکار مالکان برای جبران آثار تورمی ناشی از شیوع کرونا,

ملکی یکی از مستاجران شهر کرمان که چندین ماه است در جستجویی واحدی مناسب و اجاره بهایی معقول در تلاش است به خبرنگار ما گفت: منزلی که اکنون در آن سکونت دارم حدود ۷۰ متر است، در ازای اجاره آن ۸ میلیون تومان پیش و ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان کرایه پرداخت می کنم.

,

وی افزود: صاحب خانه پس از شیوع کرونا در ابتدای سال اعلام کرد کرایه را به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش داده و یکی از ۲ اتاق منزل را نیز باید خالی کرده و در اختیار او قرار دهیم.

,

این مستاجر کرمانی مطرح کرد: عادلانه است برای منزلی که از نظر امکانات در سطح پایین قرار دارد، حال یک اتاق آن را هم باید خالی کنیم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ماهانه اجاره دهیم.

,

وی تاکید کرد: حدود ۴ ماه است که در جستجوی خالی مناسب تر هستم و حاضرم مبلغی بیشتری هم پرداخت کنم اما در این شهر بزرگ حتی در پایین شهر و محله های ارزان قیمت هم مورد مناسبی نیست.

,

این مستاجر کرمانی ادامه داد: برای یک واحد ۶۰ متری یک خوابه بر چه اساسی باید ماهیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آن هم در پایین ترین نقطه شهر اجاره پرداخت کرد، مسئولان هیچ نظارتی بر واحدهای استیجاری ندارند و مالکان هم با تمام قدرت سعی در خفه کردن مستاجران دارند.

,

ادامه دار شدن شیوع کرونا افزایش اجاره بها را غیر قابل کنترل کرد

, ادامه دار شدن شیوع کرونا افزایش اجاره بها را غیر قابل کنترل کرد, ادامه دار شدن شیوع کرونا افزایش اجاره بها را غیر قابل کنترل کرد,

در ادامه این گزارش به سراغ یکی از مشاوران املاک کرمانی رفتیم تا از وضعیت کنونی خرید، فروش و اجاره بهای مسکن در شهر کرمان مطلع شویم.

,

یکی از مشاوران املاک کرمانی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: رکود در بازار مسکن مسئله جدیدی نیست که به آن پرداخته شود، سال های طولانی است که این بازار به کما رفته و مسئولان بی تفاوت از کنار آن عبور کرده اند.

,

وی افزود: با ادامه دار شدن شرایط کرونایی وضعیت افزایش اجاره بها به شکل افسار گسیخته ای غیر قابل کنترل شد، بسیاری از مالکان بدون در نظر گرفتن درصد مشخص شده، با نظر مستقیم خود اجاره بها تعیین می کنند.

,

این مشاور املاک کرمانی بیان کرد: مالکان سعی دارند نرخ تورمی حاکم بر اقتصاد جامعه را از جیب مستاجران جبران کنند، در حال حاضر وضعیت نامناسبی در این بازار حاکم است و بسیاری از افراد حتی توان تامین سرپناهی برای خانواده خود را ندارند.

,

وی ابراز کرد: قانون مشخصی برای مالکان وجود ندارد تا آن ها را برای افزایش اجاره بهای منازل خود محدود کند، همین امر سبب آشفتگی ها و بی نظمی بسیار زیاد شده است.

,

این مشاور املاک کرمانی ادامه داد: سال ها پیش ساخت و سازهای مسکن مهر سبب جان بخشی به بازار مسکن شده بود اما اکنون پس از ۷ سال که از عمر دولت وقت می گذرد، تصمیم های انفعالی نه تنهای رونقی ایجاد نکرد بلکه قشر محروم تر جامعه را به سمت بی سرپناهی سوق می دهد.

,

شکل گیری سیستم نظارتی قدرتمند، کوتاه کننده دست سودجویان از بازار مسکن

, شکل گیری سیستم نظارتی قدرتمند، کوتاه کننده دست سودجویان از بازار مسکن, شکل گیری سیستم نظارتی قدرتمند، کوتاه کننده دست سودجویان از بازار مسکن,

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی مالکان خود میزان اجاره بها را تعیین می کنند، لازم است نظارتی قدرتمند شکل گرفته و دست سودجویانی که اهرم خود را بر گردن مستاجران نهاده اند، کوتاه کند.

,

محسن شهریاری رئیس اتحادیه بنگاه داران و مشاوران املاک کرمان در این خصوص به خبرنگار راه آرمان گفت: هم اکنون در بخش فروش با توجه به افزایش نسبی قیمت ها و بالا رفتن نرخ تورم، بازار مسکن را همچون سایر بازارها با رکود مواجه شده است.

,

وی افزود: افزایش قیمت تنها مختص خرید و فروش مسکن نیست بلکه اجاره بها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده و در حالیکه اکثر مستاجران تمایل به تمدید قرارداد دارند، مالکان اقدام به افزایش اجاره بها کرده اند.

,

رئیس اتحادیه بنگاه داران و مشاوران املاک کرمان مطرح کرد: در سال جاری به دلیل تبعات بیماری کرونا، افزایش قیمت ها و کاهش توان خریداران میزان معاملات نسبت به سال گذشته کاهش داشته و شهروندان منتظر ثبات بازار و بازگشت روال عادی هستند.

,

لزوم ایفای نفش دولت و چاره اندیشی برای رفع مشکل بازار مسکن

, لزوم ایفای نفش دولت و چاره اندیشی برای رفع مشکل بازار مسکن, لزوم ایفای نفش دولت و چاره اندیشی برای رفع مشکل بازار مسکن,

شهریاری تاکید کرد: راهکار بهبود وضعیت بازار مسکن ایفای نقش دولت است، در این بین مسئولان باید با استفاده از راهکارهای اقتصادی در بعد کلان برای این مشکل چاره اندیشی کنند و با هدایت سرمایه ها از بازار ارز و سکه به سوی تولید مسکن، شرایط موجود را بهبود بخشند.

,

حسین اکبری فرد استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: به طور کلی افزایش قیمت اجاره بها تا حدی تحت تاثیر متغیرهای اقتصادی قرار دارد و همه ساله تکرار می شود.

,

وی افزود: به عبارت دیگر افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت ساخت مسکن و افزایش قیمت تمام شده مسکن  به طور مستقیم بر افزایش سالانه اجاره بها اثر گذاشته اما این عوامل اقتصادی نباید تا این حد و به طور غیر متعارف سبب افزایش اجاره بها شوند.

,

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد: ممکن است در برخی موارد که افزایش نرخ اجاره غیرمتعارف می شود به این دلیل باشد که اجاره هایی که تاکنون برای مسکن تعریف شده، واقعی نبوده است.

,

اکبری فرد ابراز کرد: مسکن علاوه بر اینکه یک کالای مصرفی بادوام است، برخی به دنبال تامین این کالا هستند، از سوی دیگر برخی از آن به عنوان یک کالای سرمایه ساز استفاده می کنند.

,

ارزش افزوده بالا و جبران کاهش ارزش پول ملی علت سرمایه گذاری در بخش مسکن

, ارزش افزوده بالا و جبران کاهش ارزش پول ملی علت سرمایه گذاری در بخش مسکن, ارزش افزوده بالا و جبران کاهش ارزش پول ملی علت سرمایه گذاری در بخش مسکن,

وی ادامه داد: دلیل این رفتار این است که مردم پس اندازهای خود را در شرایط تورمی می خواهند به شکلی تبدیل کنند که از ارزش آن کاسته نشود.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: با توجه به اینکه ابزارهای متوعی برای سرمایه گذاری وجود ندارد و خرید یک ملک مسکونی یا واحد تجاری آسان بوده و از آنجا که ارزش افزوده آن بالا است و می تواند کاهش ارزش پول را جبران کند به عنوان یک دارایی مناسب انتخاب می شود.

,

اکبری فرد اذعان کرد: متاسفانه علاوه بر نهادینه شدن تورم در اقتصاد کشور، جای ابزارهای سرمایه گذاری دیگر در اقتصاد ایران خالی است و مردم پس اندازهای خود را نمی توانند در بازار دیگری سرمایه گذاری کنند.

,

وی یادآور شد: زمانی که سخن از اجاره بها به میان می آید منظور تنها واحدهای مسکونی نیست بلکه واحدهای تجاری آسیب پذیرتر و در وضعی به مراتب بدتر قرار دارند.

,

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: وجود بازار سرمایه مناسب که منافع خوبی را عاید مردم کند، باعث می شود فشار کاذب تقاضا برای برخی بازارها کاهش یابد.

,

قانون مالیات بر خانه های خالی راهکار دولت برای کنترل موضعی بازار مسکن

, قانون مالیات بر خانه های خالی راهکار دولت برای کنترل موضعی بازار مسکن, قانون مالیات بر خانه های خالی راهکار دولت برای کنترل موضعی بازار مسکن,

اکبری فرد در ارتباط با راهکارهای دولت برای کنترل بازار مسکن ابراز کرد: در حال حاضر دولت با گزینش قانون دریافت مالیات بر خانه های خالی سعی در کنترل بازار دارد.

,

وی افزود: در این طرح دولت ۵ برابر مالیات بر اجاره ملک یا مسکن را اجرا می کند، به نظر می رسد این راه می تواند بازدارنده باشد، علاوه بر آن دولت باید بازار سرمایه را به گونه ای مدیریت کند که سرمایه های سرگردان به جای سرمایه گذاری در بخش مسکن به سمت بازار سرمایه سوق داده شوند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: یکی دیگر از راهکارهای حل این بحران جلوگیری از احتکار زمین توسط افراد خاص است، زمین هایی که در اختیار افراد قرار می گیرد باید برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار گیرند.

,

اکبری فرد اظهار کرد: برخی افراد به واسطه رانت هایی که دریافت کرده اند، مجموعه ای از زمین ها را در بهترین نقاط شهرها در اختیار گرفته و از انتفاع عموم مردم خارج کرده اند.

,

وی یادآور شد: کلیه امکانات شهری برای زمین ها فراهم شده، دولت و شهرداری ها هزینه های زیادی را صرف کرده اما مالکیت این زمین ها در اختیار افرادی قرار دارد که به نفع مردم نیست.

,

دولت برنامه مشخصی برای کنترل بازار مسکن ندارد

, دولت برنامه مشخصی برای کنترل بازار مسکن ندارد, دولت برنامه مشخصی برای کنترل بازار مسکن ندارد,

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در ارتباط با تاثیر مسکن مهر و طرح های مشابه بر کنترل بازار مسکن گفت: اصل طرح مسکن مهر مشخص می کند که دولت برای مسکن برنامه ای ندارد، چرا که یک برنامه مدون با تغییر دولت منسوخ نمی شود.

,

اکبری فرد اذعان کرد: با نگاه بر وضعیت مسکن در سایر کشورها اجرای طرح هایی همچون مسکن مهر که یک منزل حداقلی را در اختیار خانوارها قرار می دهد، می تواند به کنترل بازار کمک کند.

,

وی ادامه داد: این قانون در صورتی به درستی عمل می کند که در اختیار متقاضیان واقعی قرار گیرد و نه افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد: البته باید توجه داشت این منازل از نظر موقعیت مکانی، امکانات موجود و معماری اسلامی ایرانی به گونه ای ساخته شوند که یک خانواده بتواند در آن سکونت پیدا کند.

,

اکبری فرد در پایان خاطرنشان کرد: انبوه سازی و استفاده از تعرفه های ناشی از مقیاس و کاهش متراژ زمین می تواند کمک موثری در کنترل بازار مسکن داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه