اخبار داغ

رئیس تبلیغات اسلامی استان قزوین:

نباید باعث دوگانگی بین دین و سلامت شویم/ هیئت‌های قزوین برای برگزاری عزاداری در ایام کرونا توجیه شدند

نباید باعث دوگانگی بین دین و سلامت شویم/ هیئت‌های قزوین برای برگزاری عزاداری در ایام کرونا توجیه شدند
محمدجواد زهرایی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: در کنار نیاز اجتماعی و معیشتی باید نیاز معنوی افراد را نیز تامین کرد؛ بنابراین برگزاری مراسم عزاداری محرم دارای اهمیت است و نباید باعث ایجاد دوگانگی بین دین و سلامت شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ حجت الاسلام محمدجواد زهرایی در جلسه تصمیم گیری برگزاری مراسمات ایام محرم و صفر که امروز(دوشنبه) در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم محرم اظهار کرد: باید درباره اهمیت موضوع محرم به شکل فراگیر در مجموعه مردم و مسئولین اقناع سازی صورت گیرد، زیرا حتی برخی مسئولین نیز عدم برگزاری مراسم به طور کلی را بیان می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ادامه داد: مجموعه‌های دینی و انقلابی، بسیج و هیئت‌ها از ابتدای شیوع کرونا در زمینه‌های مختلف پای کار بودند، اکنون نیز نباید باعث ایجاد دوگانگی بین دین و سلامت شد.

,

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین ابراز کرد: در کنار تامین نیاز اجتماعی و معیشتی باید نیاز معنوی افراد را نیز تامین کرد؛ بنابراین برگزاری مراسم عزاداری محرم دارای اهمیت است.

,

وی افزود: عزاداری امسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است و دستورالعمل‌هایی بسیار سختگیرانه وجود دارد، در همین راستا تاکنون ۲۵ جلسه با مسئولین، مداحان و هیئت‌های شاخص برگزار و ۶۰ مصوبه صادر شد.

,

این مقام مسئول عنوان کرد: اداره تبلیغات اسلامی استان مسئول اجرای دستورالعمل‌هاست و وظیفه سایر دستگاه‌ها نیز مشخص شده و باید این نهادها وظایف خود را اجرا کنند تا با همکاری هم به نتیجه‌ای مطلوب برسیم.

,

ثبت‌نام هیئت‌ها در سامانه بیرق برای اخذ مجوز

, ثبت‌نام هیئت‌ها در سامانه بیرق برای اخذ مجوز,

وی ادامه داد: لازم است تمام هیئت‌ها برای برگزاری مراسم و اخذ مجوز در سامانه بیرق ثبت‌نام کنند و پس از تایید به صورت حضوری تعهدنامه را امضا کرده و پس از آن مجوز آن‌ها صادر می‌شود.

,

زهرایی گفت: برای ثبت تخلفات هیئت‌های دارای مجوز و بدون مجوز یک سامانه پیامکی درنظر گرفته شده، همچنین لازم است هر هیئت دارای رابط بهداشتی باشد که برای توجیه به دانشگاه علوم پزشکی معرفی می‌شود.

,

وی افزود: تاکید ما به برگزاری مراسم در فضاهای باز است، از این رو نیاز داریم مدارس، ورزشگاه‌ها و امامزاده‌ها برای برپایی مراسم با ما همکاری داشته باشند.

,

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: برگزاری مراسم در فضای باز به تجهیزاتی از جمله موکت، صندلی، سیستم صوتی و تصویری و اقلام بهداشتی نیاز دارد.

,

وی در پایان گفت: در نتیجه برگزاری جلسات مختلف تمام هیئت‌ها متقاعد شده‌اند که پروتکل‌ها را رعایت کنند؛ اما برخی از آن‌ها خواستار ماسک و مواد ضدعفونی رایگان هستند، همچنین برپایی ایستگاه‌های سلامت طی مراسم نیز درنظر گرفته شده است.

,

تعیین چند مرکز شاخص برای برگزاری مطلوب مراسم عزاداری

, تعیین چند مرکز شاخص برای برگزاری مطلوب مراسم عزاداری,

در ادامه حجت الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا با اشاره به اهمیت فضای مجازی در برگزاری مراسم عزاداری اظهار کرد: لازم است عزاداری‌ها را بهتر و منظم‌تر در فضای مجازی اجرا کنیم؛ زیرا حتی با وجود رعایت موارد بهداشتی باز هم عده‌ای از مردم احتیاط می‌کنند در مراسم حضوری شرکت نمی‌کنند.

,

وی ادامه داد: اکنون با وجود بازگشایی مساجد هنوز هم مساجد به شکوه پیش از کرونا بازنگشته و مردم برای حضور در مراسم عزاداری نیز احتیاط می‌کنند، از این رو اتخاذ تمهیداتی  مناسب برای برگزاری مراسم در فضای مجازی ضرورت دارد.

,

مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین ابراز کرد: فضاسازی شهری نیز دارای ضرورت است و باید بیشتر از سال‌های گذشته انجام شده و تاثیرگذارتر باشد، به عنوان نمونه خانواده‌های علاقمند می‌توانند همانند عید غدیر پرچم عزا را تحویل گرفته و بر سردر منازل خود نصب کنند.

,

وی ادامه داد: باید توجه داشت که احتمال تخلف برخی هیئت‌ها و عدم توجه جدی و کامل به نکات بهداشتی محتمل است؛ از این رو شاید تعیین چند مرکز شاخص که در آن بتوان تمام استاندارهای لازم برای برگزاری پروتکل‌ها را تامین و شرایط را به بهترین شکل ممکن کنترل کرد کمک کننده باشد.

,

این مقام مسئول تاکید کرد: وجود چند مکان شاخص که تحت کنترل و نظارت دقیق قرار گرفته و رسانه‌ای شدن رعایت حداکثری پروتکل‌ها در آن می‌تواند در برگزاری مطلوب مراسم عزاداری مفید باشد.

,

آمادگی صداوسیما برای پوشش برنامه‌های محرم در فضاهای باز

, آمادگی صداوسیما برای پوشش برنامه‌های محرم در فضاهای باز,

در ادامه این جلسه نماینده صداوسیمای استان قزوین بیان کرد: در رسانه دستورالعملی همسو با ستاد کرونا تعیین شده و باتوجه به اینکه طی سال‌های گذشته مراسمات در فضاهای باز به خوبی برگزار شد، رسانه دو مکان را برای برگزاری مطلوب مراسم بررسی کرده است.

,

وی ادامه داد: باتوجه به تجربه کمک‌های مؤمنانه حیاط مسجدالنبی برای برگزاری مراسم محرم بازنمایی شده و امکان برگزاری مراسم در هشت روز نخست محرم در این مکان وجود دارد؛ ضمن اینکه این مکان از پس زمینه معماری ایرانی و اسلامی نیز برخوردار است.

,

این مسئول گفت: باتوجه به تجربه برگزاری نماز عید، خیابان شهید لشگری نیز برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا مناسب است، این مراسمات در رسانه و شبکه‌های ملی برگزاری بازتاب داده می‌شود و می‌توان از آن به عنوان الگویی برای سایر استان‌ها بهره برد.

,

وی در پایان گفت: در رسانه استان قزوین نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای پخش درنظر گرفته شده که از آغاز محرم روی آنتن می‌رود، برای برگزاری مراسمات در فضاهای باز نیز آمادگی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی داریم و به برگزاری مراسم در این دو مکان تاکید داریم.

,

ضرورت مدیریت مراسم عزاداری در روستاهای دارای بقاع متبرکه

, ضرورت مدیریت مراسم عزاداری در روستاهای دارای بقاع متبرکه,

سید حسین بی نیاز در ادامه گفت: مدیریت مراسمات در روستاها دارای اهمیت است؛ چراکه افراد زیادی در ایام تاسوعا و عاشورا در این اماکن و همچنین روستاهای دارای بقاع متبرکه حضور پیدا می‌کنند.

,

وی ادامه داد: هر سال برخی روستاها میهمان برگزاری مراسم تعزیه خوانی بودند، می‌توان در صدا و سیما تدابیری اندیشیده شود تا افراد علاقمند به این مراسم از آن بهره مند شوند.

,

مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین بیان کرد: لازم است افراد حاضر در مراسم به طور جدی کنترل شوند، می‌توان فضای شهری و روستاها را سیاه پوش کرد تا خلا موجود را از این طریق پرکرد.

,

لزوم ابلاغ تصمیمات قاطع برای برگزاری مراسم در بقاع متبرکه

, لزوم ابلاغ تصمیمات قاطع برای برگزاری مراسم در بقاع متبرکه,

در ادامه این جلسه حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی ابراز کرد: تاکنون اماکن و هیئت‌های مذهبی نه تنها در حرف بلکه در عمل نشان دادند که به طور جدی به تصمیمات ستاد کرونا پای بند بوده و عقلانی عمل کردند.

,

وی اذعان کرد: اماکن مذهبی یکی از مواردی بود که پس از شیوع کرونا با تغییر کاربری به درمان و بهداشت کمک کرد، در برگزاری مراسم عزاداری نیز قشر مذهبی ثابت می‌کند که به تصمیمات ستاد کرونا پایبند است.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: تصمیم قاطع برای هیئت‌ها و اماکن مذهبی دارای اهمیت است و باید تصمیمات لازم در همین زمان اتخاذ شده و ابلاغ شود.

,

وی تاکید کرد: اماکن مذهبی از ابتدای شکل گیری تا امروز محل برگزاری مراسمات مذهبی بوده، اما در تصمیم گیری‌های ستاد ملی کرونا برای ایام محرم و صفر نقش آن و سازمان اوقاف مشخص نشده است.

,

این مقام مسئول بیان کرد: هیئت امنای بقاع متبرکه برای برگزاری مراسمات دغدغه‌مند هستند، اگر بناست دسته کشی به سمت امامزاده‌ها ممنوع باشد باید از پیش اطلاع رسانی شده و اعضا و هیئت‌ها از آن آگاه باشند و نباید اطلاع رسانی در این باره به روز برگزاری مراسم مؤکول شود.

وی ادامه داد: امسال از پرداخت مبالغ به هیئت‌ها برای پخش نذری ممانعت شده و هزینه‌ها در قالب کمک مؤمنانه و توزیع ارزاق در منازل برنامه ریزی شده است.

,
,
,

این مقام مسئول در پایان اذعان کرد: باید مبادی ورودی به سمت محل‌هایی همچون زرآباد و امامزادگانی که محل برگزاری مراسمات شاخص هستند، کنترل شود تا تجمع زیادی در این اماکن نداشته باشیم، بدون کنترل مبادی نمی‌توان تمام مشکل را متوجه بقاع متبرکه کرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه