اخبار داغ

این روزها تشکیل زندگی مشترک بسی سخت و دشوار است؛

بخت نو با جهیزیه کهنه/ وقتی سمساری‌ها زنبیل نو عروس‌ها را تکمیل می‌کنند

بخت نو با جهیزیه کهنه/ وقتی سمساری‌ها زنبیل نو عروس‌ها را تکمیل می‌کنند
همیشه که قرار نیست وسایل کهنه را دور بریزیم، به قول سهراب که می‌گفت «شاید این آب روان، می‌رود پای سپیدار، تا فرو شوید، اندوه دلی»، شاید این وسایل کهنه، اسباب زندگی یک خانواده را تشکیل دهد و گرهی از مشکلات عده‌ای که دنبال جنس ارزان‌تر می‌گردند را باز کند...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، همیشه که قرار نیست وسایل کهنه را دور بریزیم، به قول سهراب که می‌گفت «شاید این آب روان، می‌رود پای سپیدار، تا فرو شوید، اندوه دلی»، شاید این وسایل کهنه، اسباب زندگی یک خانواده را تشکیل دهد و گرهی از مشکلات عده‌ای که دنبال جنس ارزان‌تر می‌گردند را باز کند، شاید این اجناس دست دوم قرار است جهیزیه نوعروسی شود که بشود با آن آبروی خانواده‌ای را خرید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

نوسانات دلار در چند سال اخیر باعث شده تا ذهنیتی شکل بگیرد مبنی بر اینکه وقتی قیمت کالایی رشد می کند، دیگر حتی با متعادل شدن یا کاهش نرخ ارز، قیمت آن کالا افتی نخواهد داشت. این موضوع به یک باور جا افتاده در افکار عمومی تبدیل شده است و بازخوانی تاریخ اقتصاد کشور نیز نشان داده که افزایش کالا ها، کاهش بعدی را در پی نخواهد داشت.

,

از طرف دیگر نیز نرخ تورم بالا و ادامه دار خیلی ها را ترغیب کرده تا کالاهای مصرفی را خریداری و انبار کنند، موضوعی که باعث تبدیل تعداد زیادی از کالاهای مصرفی در کشور به به کالا های سرمایه ای شده است. روند افزایش قیمت ها و نگاه سرمایه ای به کالا های مصرفی در نهایت به قیمت لوازم خانگی نیز تاثیر گذاشته و امروز شاهد افزایش ۵۰ تا حتی ۱۰۰ درصدی اکثر کالاها از آغاز سال جدید تا به امروز در بازار بوده ایم.

,

, ,

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرده: «شاهد ریزش 20 تا 25 درصدی واحدها در صنف لوازم خانگی بوده‌ایم و برخی از شرکت‌های بزرگ نیز به‌علت هزینه بالای اجاره و کاهش فروش تعطیل شده است».

,

این اظهار نظر در حالی قوت می‌گیرد که رشد قیمت لوازم خانگی، بازار فروش فروشندگان لوازم خانگی در کردستان را با رکود کسب و کار و کاهش فروش مواجه کرده است.

,

, ,

عوامل گرانی در بازار لوازم خانگی

, عوامل گرانی در بازار لوازم خانگی, عوامل گرانی در بازار لوازم خانگی,

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در سنندج در خصوص عواملی که باعث شده طی چند ماه، شاهد افزایش شدید قیمت ها باشیم، به خبرنگار کردتودی گفت: در بازار لوازم خانگی عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند که در نهایت فروشندگان را مجبور به فروش با قیمت بالاتر می کند، از جمله نوسانات شدید قیمت ارز در کشور، بحث کرونا و پسا کرونا که باعث کاهش شدید تمایل مردم به خرید شده است، تحریم ها و خروج برخی برند های مطرح و پرطرفدار خارجی از کشور و قطع ارائه خدمات، کاهش تولید و قاچاق سازمان یافته از جمله برخی این عوامل هستند.

,

وی ادامه داد: متاسفانه اظهارات و برخی اقدامات غیرکارشناسی مقامات دولتی نیز مبنی بر کاهش دستوری قیمت ها چه در بازار هایی مثل خودرو، طلا و مسکن و چه در بازار لوازم خانگی، اثر گذار نبوده اند و حتی شاهد افزایش قیمت ها و پیدا شدن سلاطینی هستیم که با احتکار این محصولات به گرانی ها دامن می زنند.

,

افزایش 30 تا 60 درصدی نرخ اقلام نسبت به چندماه گذشته

, افزایش 30 تا 60 درصدی نرخ اقلام نسبت به چندماه گذشته, افزایش 30 تا 60 درصدی نرخ اقلام نسبت به چندماه گذشته,

«سرکو صادقی» دیگر فروشنده لوازم خانگی در سنندج اعلام می‌کند: با وجود اینکه در مقایسه نرخ اقلام نسبت به چند ماه گذشته با رشد 30 تا 60 درصدی روبه‌رو هستیم، اما هیچ کاسبی، دلش به کار نیست. این امر بدان خاطر است که خرید مجدد کالاها و جایگزینی آن با کالای فروخته شده به دلیل افزایش قیمت به صرفه نیست. 

,

این فروشنده لوازم خانگی در سنندج با بیان اینکه اعلام قیمت کالا در سامانه چندان گره‌گشا نبوده، تصریح کرد: قیمت لوازم خانگی روز به روز افزایش یافته و به همین خاطر، نرخ‌های اعلام شده نمی‌توانند در بازار ضمانت اجرایی پیدا کنند.

,

وی با تأکید بر اینکه گرانی بازار لوازم خانگی همزمان با شروع کرونا سیر صعودی داشته است، ادامه داد: متأسفانه افزایش نرخ دلار و کالا در حالی با رشد روبه‌رو بوده که میزان دستمزدها کماکان مقدار ثابتی داشته و این عدم همخوانی سبب شده افراد برای تهیه اقلام مورد نیاز خود، چند ماهی حقوقشان را پس‌انداز کرده تا بلکه بتوانند یکی از لوازم خانگی اساسی خود را تهیه کنند.

,

, ,

افزایش 50 درصدی خرید کالای دست دوم

, افزایش 50 درصدی خرید کالای دست دوم, افزایش 50 درصدی خرید کالای دست دوم,

یکی از سمساری‌ها که در فضای مجازی نیز فعال است، در این باره به خبرنگار ما گفت: نباید دیدگاه منفی نسبت به خرید لوازم دست دوم داشت، چون این موضوع به نوعی صرفه‌جویی اقتصادی در سبد خرید خانوارهایی است که از تمکن مالی چندانی برخوردار نیستند.

,

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بحث خرید کالای دست دوم بیشتر از سال‌های قبل بوده و البته در قبال همین امر فروش کالا به سمساری‌ها نیز کاهش یافته است، گفت: در واقع می‌توانیم بگوییم وضعیت اقتصادی موجب شده است که مردم صرفه‌جوتر شوند.

,

وی افزود: با این شرایط اقتصادی نمی‌توانیم بگوییم، شرایط فعالیت سمساران بهتر یا بدتر شده است، چون از طرفی تقاضا برای کالای دست دوم زیاد است و از طرفی هم دیگر خانواده‌ها تمایلی به فروش ندارند و با این وضعیت اقتصادی ترجیح می‌دهند، همان کالاها را استفاده کنند، چرا که برای جایگزین کردن آن باید هزینه چندین برابری پرداخت کنند.

,

, ,

این فروشنده درباره تهیه جهیزیه تازه عروسان از سمساری نیز اظهار کرد: نمی‌توان برآورد دقیقی از افرادی که برای تهیه جهیزیه نوعروس به سمساری مراجعه می‌کنند، داشت، اما طی سال گذشته این امر مشهودتر بود.

,

وی افزود: البته برخی از خانواده‌ها برای حفظ آبرو، علت خرید خود را موضوع دیگری اعلام کرده و هیچگاه اذعان نمی‌کنند که خرید لوازم دست دوم برای جهیزیه است.

,

این فروشنده با اشاره به اینکه متقاضی خرید کالای دست دوم تقریبا 50 درصد نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است، اضافه کرد: نیازی به برآورد آماری نیست و اگر فضای مجازی از جمله سایت دیوار را مشاهده کنیم، متوجه خواهیم شد که رونق فروش کالاهای دست دوم بیشتر از کالای نو و تازه است.

,

هرچند کمک به تأمین هزینه‌های ازدواج از طریق نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی و برخی از مؤسسات خیریه به صورت مستمر وجود دارد و موجب حل بخشی از مشکلات قشر نیازمند در تهیه مخارج ازدواج می‌شود.

,

اما با وجود این امر برخی از خانواده‌ها که البته زیر نظر این نهادهای حمایتی نیستند و به نوعی از قشر متوسط محسوب می‌شوند هم توان آنچنانی برای خرید جهیزیه نداشته و مجبور به تهیه لوازم دست دوم برای تازه عروس خود می‌شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه