اخبار داغ

در سایه حمایت‌های مالی خوب و عدم نظارت‌ها رخ می‌دهد؛

سریال‌های شبکه نمایش خانگی؛ ویترین رفتار و فرهنگ نامتعارف/ زیرپاگذاشتن خط قرمزها برای جذب مخاطبان بیشتر

سریال‌های شبکه نمایش خانگی؛ ویترین رفتار و فرهنگ نامتعارف/ زیرپاگذاشتن خط قرمزها برای جذب مخاطبان بیشتر
نبود نظارت بر سریال های شبکه خانگی و ساده سازی روال کسب مجوز برای تولید و انتشار سریال‌های نمایش خانگی باعث شده است که برخی تولیدکنندگان این محصولات، خط قرمزهای جامعه اسلامی را زیرپا بگذارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، شبکه نمایش خانگی در دهه ۷۰ با این هدف‌ که فیلم‌ها و آثاری را که صداوسیما به دلیل برخی ممیزی‌ها و مخاطب عمومی نمی‌توانند تولید و منتشر کند، تولید و وارد چرخه شبکه نمایش خانگی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

همان‌طور که تولید محتوای برنامه‌های صداوسیما برخی چارچوب‌ها و خطوط مشخص متناسب با موازین عرفی، دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور دارند، باید بر فیلم‌های شبکه نمایش خانگی نیز نظارت‌های خاصی وجود داشته باشد؛ هر چند که این امر تاکنون به درستی اجرا نشده و سبب شده برخی تهیه‌کنندگان این‌گونه فیلم‌ها و سریال‌ها، بعضی از خطوط قرمز را رد کنند و منجر شوند که فیلم‌های نمایش خانگی به ضد خانوادگی تبدیل شود و خانواده‌ها نتوانند آنها را در حضور اعضای خانواده و فرزندان تماشا کنند.

,

نکات خاصی که بیشتر در این سریال ها مدنظر قرار گرفته اس، سبک پوشش بازیگران، وضعیت آرایش، عادی نشان دادن روابط با جنس مخالف و عادی سازی خیانت ها و بسیاری از فساد ها است که متاسفانه با رواج در بین گروه های مختلف سنی به میزانی وارد شده است که گاها جهت الگو گیری از شخصیت های این افراد بهره گرفته می شود.

,

متاسفانه در این حوزه به خوبی ورود نشده است و نظارت خاصی وجود ندارد و همین قضیه باعث افزایش تعداد این سریال ها و تاثیرات منفی بر خانواده ها شده است.

,

الگو برداری اعضای خانواده از سریال های شبکه خانگی

, الگو برداری اعضای خانواده از سریال های شبکه خانگی, الگو برداری اعضای خانواده از سریال های شبکه خانگی,

رضا لنگری، مدیرانجمن فیلم بسیج هنرمندان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه برای پرداختن به موضوع سینما و تاثیرات آن بر جامعه بهترین منبع بیانات مقام معظم رهبری است، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با فیلم سازان مطرح کردند که فیلم و سینما جذاب و رسانه فوق‌العاده ای است به گونه ای که در حال حاضر هیچ چیزی همچون فیلم و سینما نمی تواند تاثیرگذار باشد.

,

وی با اشاره به اینکه همچنین ایشان در بخشی از بیاناتشان مطرح کردند که هنر سینما بلاشک یک هنر برتر و یک روایتگر کاملاً مسلط است که هیچ روایت‌گری تاکنون به این کارآمدی ندیده بودم، گفت: مقام معظم رهبری خطاب به سینماگران فرمودند، کلید پیشرفت در دستان شماست و برای سینما شاخصه هایی از جمله سینمای متعهد، سینمایی انقلابی و سینمای دینی را تعریف کردند.

,

لنگری با بیان اینکه فیلم ارزشی و ارزش فیلم دو واژه کاملاً جداگانه هستند، ادامه داد: فیلم ارزشی کاملا مشخص و بر اساس سیره اهل بیت، ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعبیر شده است، اما زمانی که صحبت از ارزش فیلم به میان می آید، یعنی باید برای آن شاخص و هنجار تعریف ‌شود، که این هنجار ها در بطن جامعه براساس تربیت های خانوادگی، ارزش های شخصی می تواند با یکدیگر متفاوت باشد.

,

این کارشناس مسئول با بیان اینکه در یک جامعه انقلابی و اسلامی، ارزش‌ها باید از ریشه درست شود، اضافه کرد: خانواده مهمترین نهاد برای پرورش این ارزش هاست، همچنین آموزش و پرورش، حوزه علمیه و صدا و سیما به ترتیب هر کدام برای فرهنگ سازی جایگاه ویژه ای دارند که نوع نگاه به ارزش ها را تعیین خواهد کرد.

,

لنگری با بیان اینکه گاها در سریال‌هایی که در شبکه های خانگی رواج پیدا کرده است، تک تک اعضای خانواده از شخصیت‌های سریال ها در رابطه با نوع پوشش، ارتباط با خانواده و ارتباطات اجتماعی الگو برداری می کنند، گفت: نکته قابل توجه این است که این الگوها رفتارها و ارزش ها را می سازند و در یک جمع چند نفره ارزشها متفاوت می شود و فیلمساز به سمت ساخت فیلمی می رود که مخاطب بیشتری را داشته باشد.

,

وی یادآور شد: در کشور ایران اسلامی شهدا و قهرمانان زیادی هستند که شاید بسیاری از آنها شناخته شده نیستند، این در حالی است که شخصیت‌های داستانی زیادی هستند که بسیاری از آنها تنها یک داستان و اسطوره اند اما  عمیقا در بین قشر کودک، نوجوان و جوانان رخنه کرده اند که نشان از ورود خوب این فیلم سازان بوده است.

 

,
,
,


,
, ,


تلاش فیلم سازان ایرانی برای راه یافتن به اسکار تاثیری در فرهنگ کشور ندارد

,
, تلاش فیلم سازان ایرانی برای راه یافتن به اسکار تاثیری در فرهنگ کشور ندارد, تلاش فیلم سازان ایرانی برای راه یافتن به اسکار تاثیری در فرهنگ کشور ندارد,

لنگری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه فیلم سازی، کم‌کاری از جانب فیلم سازان داخلی بوده که شخصیت ها و اسطوره های خارجی به خوبی در این  حوزه ورود کرده اند، افزود: اگر نهضت بنر زنی را تمام کنند و هزینه هایی که در این راستا انجام می‌شود را در زمینه ساخت فیلم سرمایه گذاری شود، قطعا تاثیر گذاری بیشتری نسبت به یک بنر خواهد داشت.

,

وی با اشاره به اینکه برخی از کشورها تمرکزشان را در ساخت فیلم هایی با ارزش و فرهنگ خودشان داشته اند، گفت: این کشورها، اختصاصاً جشنواره‌هایی برگزار می‌کنند و لزوم نمی‌ بینند که فیلم هایشان را در جشنواره های سایر کشورها به نمایش بگذارند.

,

لنگری یادآور شد: متاسفانه در کشور ایران خیلی از فیلمسازان تمامی تلاششان این است که فیلمشان را در جشنواره های اسکار به نمایش بگذارند در حالی که باید ببینیم راه پیدا کردن این فیلم‌ها به این جشنواره ها چه تاثیری برای کشور، جامعه، فرهنگسازی و ارزش های کشور داشته است.

,

وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود که راه یافتن به جشنواره های خارجی، چه نتیجه ای برای جوانان به همراه داشته است، بیان داشت: چرا نباید از شخصیت‌های شهدا به عنوان الگو در جامعه، فیلم ساخته شود.

,

 

,

شبکه خانگی، شویی برای عقده گشایی محدودیت های بازیگران در صداوسیما

, شبکه خانگی، شویی برای عقده گشایی محدودیت های بازیگران در صداوسیما, شبکه خانگی، شویی برای عقده گشایی محدودیت های بازیگران در صداوسیما,

لنگری با بیان اینکه سریال های شبکه خانگی که این روزها رواج بسیاری پیدا کرده اند، هیچ ارزشی در درونشان نیست،گفت: بخش زیادی از این سریال ها در قالب یک شوی لباس بر روی صحنه می روند و باتوجه به اینکه بسیاری از بازیگران سینما، در صدا و سیما محدودیت‌های نمایشی دارند، در سریال های خانگی عقده‌گشایی کرده و متاسفانه باعث الگوسازی در جامعه خواهند شد.

,

این کارشناس مسئول ادامه داد: باید با کمک دستگاه‌های مربوطه به سمت ارزش‌های جامعه گام برداشته شود و فرهنگ‌سازی انجام و فیلمهایی با ارزش های جامعه ایرانی اسلامی خودمان ارزشمند شوند.

,

این کارشناس مسئول یادآور شد: سریال هایی که به صورت خانگی برای خانواده تولید و پخش می شوند، شاید از دیدگاه تولیدکنندگان شان، فرهنگ و برنامه های اخلاقی و رفتاری جامعه را به نمایش می گذارند اما واقعیت این نیست.

,

 

,

شبکه های خانگی بخش زیادی از جامعه را درگیر کرده است

, شبکه های خانگی بخش زیادی از جامعه را درگیر کرده است, شبکه های خانگی بخش زیادی از جامعه را درگیر کرده است,

جواد اسماعیل زاده، مسئول سازمان بسیج هنرمندان خراسان شمالی در خصوص سریال هایی که امروزه در شبکه‌های خانگی منتشر می شود، اظهار داشت: این سریال ها به گونه ای رواج پیدا کرده  که می توان گفت بخش زیادی از اقشار جامعه در گروه های سنی مختلف را درگیر کرده است.

,

وی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ و هنر باید از زیر نظر دولت ها خارج شود، گفت: حوزه فرهنگ و هنر مغفول مانده و گاها در یک دولت همسو و ارزشی نیز شاید خیلی در رابطه با این مسئله هزینه نشود اما در صدور مجوز تولید فیلم ها تعقل خواهد شد.

,

اسماعیل زاده با بیان اینکه بخش زیادی از یادگیری از طریق دیدن ایجاد می شود، گفت: اثرگذاری یک فیلم بیشتر از یک کتاب و سخنرانی است و قطعا وقتی با دقت در موضوع این فیلم ها ورود شود تمام آسیب های آن و هدف قرار دادن از سمت دشمن به خوبی در آن مشهود است.

,

مسئول سازمان بسیج هنرمندان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سریال‌های شبکه خانگی شاید در نگاه اول چیز خاصی را نشان ندهند اما آسیب‌های زیادی را در دست دارد که به نوعی با تکرار نمایش این سریال‌ها این نوع نگاه ها عادی سازی خواهد شد و به راحتی سبک رفتاری آن ها در خانواده ها ورود خواهد کرد.

,

 

,

اعتبار ندادن به تولید کارهای ارزشی میدان را برای سریالهای خانگی باز گذاشته

, اعتبار ندادن به تولید کارهای ارزشی میدان را برای سریالهای خانگی باز گذاشته, اعتبار ندادن به تولید کارهای ارزشی میدان را برای سریالهای خانگی باز گذاشته,

وی اشاره کرد: خلا وجود هنرمندان ارزشی  یا اهمیت ندادن و ارزش قائل شدن برای این افراد و اعتبار ندادن برای تولید کارهای ارزشی باعث شده است که این سریال ها و فیلمها رواج پیدا کند و از نگاه مردم تبدیل به یک ارزش شود.

,

اسماعیل زاده با بیان اینکه امروز جای ارزش و ضد ارزش ها تغییر پیدا کرده، گفت: مردم به تماشای این سریال ها عادت کرده اند و گاها از نوع سبک پوشش، رفتارها و تغییرات فرهنگی موجود در این سریال ها الگو برداری می کنند.

,

این مقام مسئول یادآور شد: وقتی نگاه ارزشی در تولید فیلم‌ها نباشد، قطعا از انتشار ارزش ها خودداری خواهد شد.

,


,
, ,


حمایت های مالی خوب از سریال های شبکه خانگی 

,
, حمایت های مالی خوب از سریال های شبکه خانگی , حمایت های مالی خوب از سریال های شبکه خانگی ,

محزون، عضو شورای انجمن فیلم بسیج هنرمندان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه های مختلفی از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، آموزش و پرورش در تولید آثار ارزشی در جامعه می توانند موثر واقع شوند، گفت: متاسفانه کمتر در این جهت گام برداشته شده است که قطعا دلایل مختلفی در آن می تواند موثر باشد.

,

وی افزود: زمانی که از یک بسیجی انتظار تولید یک اثر ارزشی وجود دارد، قطعا بدون رفع دغدغه مالی این امکانپذیر نخواهد بود.

,

وی تصریح کرد: این حمایت می تواند از جانب بسیج هنرمندان، فرهنگ وارشاد، صدا و سیما و سایر نهادهای مرتبط باشد.

,

عضو شورای انجمن فیلم بسیج هنرمندان خراسان شمالی  ادامه داد:  طی سال های اخیر فیلم های زیادی در شبکه های خانگی تولید  و پخش شده است، که این فیلم ها علاوه بر اینکه ذائقه مخاطب را هدف قرار داده است، مصرف گرایی و نوع پوشش خاصی را ترویج داده است.

,

وی اضافه کرد: حمایت‌های مالی خوبی برای تولید فیلم های شبکه خانگی می شود، در صورتی که اگر بخشی از این حمایت‌ها به سمت تولید فیلم های ارزشی و ارزشمند سوق پیدا کند قطعا تاثیرات خوبی را در سبک زندگی مردم در جامعه به همراه خواهد داشت.

,

 

,

کاهش تعداد آثار ارزشی در جامعه نسبت به سریال های خانگی

, کاهش تعداد آثار ارزشی در جامعه نسبت به سریال های خانگی, کاهش تعداد آثار ارزشی در جامعه نسبت به سریال های خانگی,

محزون ادامه داد: هرچند آثاری ارزشی تولید شده که در سطح اول سینمای ایران نیز مطرح شده اند، اما به نسبت آن چیزی که در جامعه دیده می شود، خیلی کمتر است.

,

وی اضافه کرد: آثاری که هم اکنون در شبکه خانگی منتشر می‌شود، تاثیر زیادی بر جای گذاشته است که با افزایش تولید فیلم های ارزشی با کیفیت بالا می توان تاثیرات این فیلم‌ها را کنترل کرد و به سمت مفاهیم و مبانی ارزشی پیش رفت.

,

 

,

پر شدن تعطیلات کرونایی با سریال های خانگی

, پر شدن تعطیلات کرونایی با سریال های خانگی, پر شدن تعطیلات کرونایی با سریال های خانگی,

طوبی ولی پور، کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس حوزه و دانشگاه های خراسان شمالی نیز در این خصوص اظهار داشت: سریال های خانگی متاسفانه در ایام های مختلف به خصوص ایام کرونا که بسیاری از مردم، وقت آزاد بیشتری که دارند برای پرکردن اوقات فراغت آنها در زندگی شان رخنه کرده است.

,

ولی پور با اشاره به اینکه ممکن است در جامعه پوشش نامناسب، بی عدالتی، فساد وجود داشته باشد، گفت: اما نمایش این سبک فیلم قطعا تصویری نامناسب در ذهن بیننده به جا می گذارد که اعتمادی نسبت به جامعه پیدا نخواهند کرد و ذهنیت در تمامی گروه های سنی و اقشار مختلف به این صورت ایجاد خواهد شد که سراسر جامعه به شکلی است که در این سریال ها به نمایش گذاشته شده است.

,

وی بیان داشت: اولین تاثیری که سریال های شبکه خانگی در خانواده به جا می گذارند، از بین رفتن امنیت روانی و ایجاد بی اعتمادی و ناامیدی نسبت به آینده است که قطعا در شانه خالی کردن جوان نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده بی تاثیر نخواهد بود.

,

ولی پور اظهار داشت: متاسفانه نکات مثبت موجود در سریال های شبکه خانگی که به نمایش گذاشته می شود، خیلی کم است..

,

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از این سریال ها فقه و حجاب را زیر سوال می برند، ادامه داد: در فیلتری که برای کسب مجوز تولید و نمایش سریال های خانگی گذاشته می شود، قطعا خلا وجود یک کارشناس دینی باعث رواج این سبک سریال های در شبکه های خانگی شده است.

,

ولی پور گفت: متاسفانه با رواج این سریال ها، جوانان و نوجوانان فرصتی برای مطالعه پیدا نمی کنند، بلکه یک ساعت به تماشای این سریال ها می نشینند و بعد از آن ، ساعت های زیادی را صرف فکر کردن و تحلیل آن می کنند که بنیان خانواده ها را به سمت نابودی می برند.

,

وی اضافه کرد: سازندگان این سریال ها باید مدنظر قرار دهند که برای چه جامعه ای با چه اعتقادی سریال تولید می کنند به گونه ای که این سریال ها انسان ساز باشند نه اینکه اثر تخریبی و غیرقابل جبران به جا بگذارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه