اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

مخاطب بایدهای معاون حقوقی رئیس جمهور کیست؟/ خانم «جنیدی» حاکمیت در بعد اجرایی یعنی دولت

مخاطب بایدهای معاون حقوقی رئیس جمهور کیست؟/ خانم «جنیدی» حاکمیت در بعد اجرایی یعنی دولت
پیش از این دولتمردان و حتی شخص رئیس جمهور در جلسات هیئت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بارها و بارها به بایدها و نبایدها در خصوص مقابله با کرونا پرداخته اند؛ این در حالی است که مخاطب اصلی این بایدها و نبایدها دولت و در رأس آن شخص «حسن روحانی» است.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از اواخر سال گذشته بود که ویروس منحوس کرونا وارد کشور و تست برخی از هموطنان مثبت اعلام شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با توجه به سرعت شیوع این ویروس و عدم آشنایی کادر درمان با مقابله با ویروس کووید 19 متاسفانه انتشار این ویروس به گونه ای بود که در همان ابتدا بسیاری از شهرهای کشور شاهد حضور این بیماری شدند.

,

در ابتدا دولت با تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست «سعید نمکی» وزیر بهداشت و درمان برای مقابله با این بیماری وارد میدان شد؛ اما در همان روزهای ابتدایی تشکیل این ستاد مقام معظم رهبری فرمودند با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا به یک بحران برای کشور تبدیل شده، شخص رئیس جمهوری باید ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا را بر عهده بگیرد.

,

امروز سه‌شنبه 15 مهرماه پایگاه اطلاع‌رسانی دولت یادداشتی از «لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس جمهور کشور تحت عنوان «ماسک زدن و حق بر سلامت» را بر روی سایت خود منتشر کرد.

,

در این یادداشت جنیدی به وظایفی که شهروندان باید در مواجهه با ویروس کرونا داشته باشند اشاره و گفته «مناسب‌ترین و اولویت‌دارترین روش برای عدم تعرض به حق بر سلامت دیگران علاوه بر رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از پوشش بهداشتی دهان و بینی و مشخصاً «ماسک» است؛ بر شهروندان واجب است که هم به حفظ جان خود مبادرت ‌ورزند و هم حیات و سلامت دیگران را از خطر مصون ‌دارند».

, «مناسب‌ترین و اولویت‌دارترین روش برای عدم تعرض به حق بر سلامت دیگران علاوه بر رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از پوشش بهداشتی دهان و بینی و مشخصاً «ماسک» است؛ بر شهروندان واجب است که هم به حفظ جان خود مبادرت ‌ورزند و هم حیات و سلامت دیگران را از خطر مصون ‌دارند»,

جنیدی از وظیفه دولت در این حوزه هم نوشته است اما به جای استفاده از واژه دولت آنرا به کل حاکمیت ارتباط داده است. وی در این باره می نویسد: «بر حاکمیت نیز واجب است که از رهگذر به کارگیری شیوه‌های مناسب پیشگیرانه مانند فرهنگ سازی، بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی، آسان کردن دسترسی شهروندان به ماسک، ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، اعمال ضمانت اجراهای مؤثر، اتخاذ سیاست‌های همسو، افزایش نظارت‌ها در این زمینه خصوصاً برای رعایت ضوابط بهداشتی مربوط توسط دستگاه‌های دولتی و صنف‌ها، اسباب پیوستن به پویش زدن ماسک را در این دوران فراهم آورند».

, «بر حاکمیت نیز واجب است که از رهگذر به کارگیری شیوه‌های مناسب پیشگیرانه مانند فرهنگ سازی، بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی، آسان کردن دسترسی شهروندان به ماسک، ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، اعمال ضمانت اجراهای مؤثر، اتخاذ سیاست‌های همسو، افزایش نظارت‌ها در این زمینه خصوصاً برای رعایت ضوابط بهداشتی مربوط توسط دستگاه‌های دولتی و صنف‌ها، اسباب پیوستن به پویش زدن ماسک را در این دوران فراهم آورند»,

معاون حقوقی رئیس جمهور در یادداشت خود از واژه حاکمیت استفاده کرده است اما در حقیقت و طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بُعد حاکمیت در اجرا صرفاً متوجه دولت است.

,

جنیدی با این یادداشت با برون‌سپاری وظایف دولت، توجه مردم را از این موضوع به سمت مسائل دیگر منحرف می کند؛ اما در واقع مخاطب بایدهای خانم حقوقدادن، دولت و در راس آن شخص رئیس جمهور است.

,

پیش از این دولتمردان و حتی شخص رئیس جمهور در جلسات هیئت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بارها و بارها به بایدها و نبایدها در خصوص مقابله با کرونا پرداخته اند؛ این در حالی است که مخاطب اصلی این بایدها و نبایدها دولت و در رأس آن شخص «حسن روحانی» است.

, پیش از این دولتمردان و حتی شخص رئیس جمهور در جلسات هیئت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بارها و بارها به بایدها و نبایدها در خصوص مقابله با کرونا پرداخته اند؛ این در حالی است که مخاطب اصلی این بایدها و نبایدها دولت و در رأس آن شخص «حسن روحانی» است., پیش از این دولتمردان و حتی شخص رئیس جمهور در جلسات هیئت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بارها و بارها به بایدها و نبایدها در خصوص مقابله با کرونا پرداخته اند؛ این در حالی است که مخاطب اصلی این بایدها و نبایدها دولت و در رأس آن شخص «حسن روحانی» است.,

 آنچه خانم جنیدی باید به طور صریح به آن می‌پرداخت و با هاله‌ای از ابهام آنرا به کل حاکمیت نسبت داده است، درواقع متوجه خود دولت است، زیرا در حوزه اجرایی مسئولیت حاکمیت به سمت قوه مجریه است و دولت در این حوزه باید تصمیمات مقتضی را اخذ کرده و اقدامات و تمهیدات لازم را انجام دهد.

,

مسئولیت ستاد مبارزه با کرونا نیز بر روی دوش دولت است؛ این ستاد متولی اصلی مقابله با این ویروس است و در این حوزه باید اقداماتی که خانم جنیدی مطرح می کند را انجام دهد. اغلب اعضای این ستاد را وزرای دولت اعم از وزیر کشور، راه شهرسازی و ... تشکیل می دهند.

,

در این رابطه البته وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند با توجه به اینکه ویروس کرونا وجوه مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بهداشتی دارد، به مقابله با این اپیدمی بپردازد و بایستی دولت با هماهنگ ساختن تمام وزارتخانه‌ها در این حوزه گام محکمی بردارد.

,

متاسفانه در این خصوص شاهد قصور تصمیمات دولتی بودیم که یکی از همین موارد سفرهای مردم در روزهای تعطیلات است که همواره مورد انتقاد کارشناسان ذی ربط بوده و موجب شده اپیدمی روز به روز گسترده و گسترش یابد. 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه