اخبار داغ

معمای لاینحل نهاده‌های دامی و جوجه ریزی؛

پرواز مرغ بر فراز قیمت‌ها/ مافیا یا عدم برنامه‌ریزی، کدامیک مقصر است؟

پرواز مرغ بر فراز قیمت‌ها/ مافیا یا عدم برنامه‌ریزی، کدامیک مقصر است؟
حداقل نیمی از نهاده‌های دامی سر از بازار آزاد در می‌آورد که مرغداران مجبورند نیاز خود را با قیمت‌های نجومی خریداری کنند و در نتیجه جوجه ریزی برای تولیدکننده صرف نمی کند و قیمت مرغ برای مصرف کننده بالا می‌رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، چند وقتی است که قیمت گوشت طیور به‌خصوص مرغ افزایش یافته است. گزارش مرکز آمار ایران در شهریورماه نشان داد که قیمت تخم‌مرغ که غذای اصلی سفره‌ی فقرا محسوب می‌شود در صدر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته و نسبت به همه کالا‌ها گوی سبقت را ربوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

قیمت مرغ در سال‌های اخیر همیشه محل مناقشه بین تولیدکننده و مسئولین بوده است. همیشه نیز کمبود جوجه ریزی و قیمت نهاده های دامی مقصر معرفی شده اند.

,

فروردین ماه سال جاری بود که خبر جوجه‌کُشی در مرغداری‌های کشور رسانه‌ای شد و تمام مرغداری‌ها دلیل اصلی این اقدام را افزایش قیمت خوراک طیور و نبود بازار فروش گوشت مرغ و تخم مرغ به دلیل شیوع کرونا اعلام کردند.

,

اما حسین صلاح ورزی؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نوشته بود: برخی مرغداری ها جوجه ها را ازبین میبرند چون از فروش نهاده ها در بازار سود بیشتری می برند.

,

, ,

 

,

افزایش قیمت مرغ به دلیل به صرفه نبودن جوجه ریزی

, افزایش قیمت مرغ به دلیل به صرفه نبودن جوجه ریزی,

حسن سیستانی رئیس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان با تأکید بر اینکه افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی است، اعلام کرد: در حال حاضر قیمت مرغ زنده برای تولید کننده 16 هزار و 500 تومان و قیمت مصرفی 23 الی 24 هزار تومان است؛ بر این اساس مرغدار ضرر نمی کند.

,

وی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل مشکلاتی که وجود دارد تولید کنندگان مرغ کرمانی با تمام ظرفیت کار نمی کنند، ابراز داشت: واردات مرغ از سایر استان ها هزینه بر است و مقداری تلفات دارد و به همین دلیل مصرف کننده باید مبلغ بیشتری را برای خرید گوشت مرغ بپردازد.

,

به گفته مسئولین قیمت مرغ به قیمت نهاده های دامی وابسته است و افزایش قیمت آن موجب کاهش توان جوجه ریزی مرغداری ها و افزایش قیمت مرغ می شود.

,

معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن وتجارت استان کرمان در این خصوص با باین اینکه فقط ۴۰ درصد نهاد‌های دامی مورد نیاز مرغداران با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه شده است، افزود: در این شرایط قیمت تمام شده مرغ افزایش زیادی دارد و بسیاری از مرغداری‌ها قادر به جوجه ریزی نبودند.

,

وی با باین اینکه استان کرمان از نظر قیمت مرغ در جایگاه پانزدهم کشور قرار دارد، ابراز داشت: قیمت واقعی هر کیلو مرغ در شرایط کنونی را هر کیلو ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است که حباب ۴ تا ۵ هزار تومانی قیمت در هر کیلو مرغ در مقطع فعلی بدلیل کمبود مرغ در استان وجود دارد که با افزایش جوجه ریزی در روز‌های اینده از بین می‌رود.

,

مافیا متهم ردیف اول

, مافیا متهم ردیف اول,

اول اردی‌بهشت امسال سید نظام الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتی از مافیای واردات نهاده های دامی پرده برداشت. وی در توییتی نوشت: مطابق برخی گزارش ها واردات نهاده های دامی در انحصار یک حلقه خاص است و این حلقه اولاً بازار را به دلخواه خود کنترل نموده، ثانیاً به شیوه‌های مختلف در روند خودکفایی در این عرصه کارشکنی می کنند. دعا کنید و مطالبه و حمایت، تا بتوانیم بر عمر این انحصارات مافیاپرور نقطه پایان بگذاریم.

,

, ,

 

,

جعفر راستی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، در تذکری گفت: متاسفانه 80 درصد نهاده های دامی از خارج کشور تامین می شود، چرا رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به اجرای این اصل مهم توجه نکرده و نمی کنند؟ زیرا بر اثر این بی توجهی کشور دچار یک چالش بزرگ شده است.

,

وی خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: بفرمایید ما گرفتار کدامین هیأتیم؟ چرا واردات نهاده های دامی کشور تنها به چند نفر مافیا واگذار شده است؟ و چرا به این افراد اجازه داده اید نهاده های دامی را در بندر امام (ره) دپو کرده و اجازه ورود ندهند؟

,

اما حسن مهربانی یگانه دانشیار دانشگاه تهران، ضمن رد ادعای وجود انحصار در واردات نهاده‌های دامی، اظهار می‌کند: “امروز هر کسی می‌تواند ذرت و سویا و غیره وارد کرده و مطابق قوانین از ارز مبادله‌ای استفاده کند.”

,

به گفته وی اگر عده‌ای به واسطه تجربه بالایی که در بازار دارند، تمام تولیدکنندگان و تجار را می‌شناسند و ارتباطات، امکانات و تجهیزات کافی در اختیار گرفته و به راحتی دست به واردات می‌زنند، این به معنای انحصار نیست. انحصار تنها زمانی است که هیچ کس قدرت رقابت با آن را نداشته باشد؛ مانند نفت که یک محصول انحصاری در دست دولت است.

,

این دقیقا همان چیزی است که رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نیز بر آن صحه می‌گذارد. محمد یوسفی عنوان می‌کند: در حال حاضر با توجه به روند قانونی که در کشور وجود دارد، تمام افراد می‌توانند نهاده‌های دامی را وارد کنند و دیگر انحصاری در کار نیست.

,

جلوی نشتی را باید گرفت

, جلوی نشتی را باید گرفت,

سینا احدیان خبرنگار و کارشناس اقتصادی در گزارشی که 15 مهرماه منتشر کرد، اعلام کرد: آنچه در حقیقت اتفاق افتاده و مسبوق به سابقه است به مسئله توزیع دان مرغ وارداتی مربوط می‌شود. در واقع بخش قابل توجهی از نهاده‌های دام و طیور وارداتی که برای آن بیش از ۴ میلیارد دلار ارز دولتی به عده‌ی اندکی بازرگان (حدود ۱۰۰ شخص حقیقی و حقوقی) داده شده است بجای اینکه به دست تولیدکننده و مرغدار برسد و آن‌ها بتوانند مرغ و تخم مرغ را با قیمت مصوب دولتی تولید و عرضه کنند، حداقل نیمی از این نهاده‌ها سر از بازار آزاد درآورده و مرغداران مجبورند مابقی نیاز خود را از آنجا و به قیمت‌های کذایی و نجومی خریداری کنند! در نتیجه هم تولیدکننده و هم مصرف کننده متضرر می‌شوند و تنها عده‌ای مافیا و رانت خوار سود‌های کلان چند هزار میلیاردی به جیب می‌زنند.

,

مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان معتقد است: در حال حاضر اختلاف قیمت یک کامیون ۲۰ تنی ذرت دولتی و آزاد حدود ۴۷میلیون تومان است! در هر محموله این محصول یک رانت ۴۷میلیونی وجود دارد که همه دوست دارند این رانت عاید آن‌ها شود.

,

فرزاد طلاکش؛ دبیر کل کانون مرغ تخم‌گذار ایران هم اعلام کرد: نیاز خوراک طیور صنعت مرغداری کشور در شش‌ماهه نخست سال جاری حدوداً سه میلیون و ۳۰ هزار تن بوده است. این در حالی است که بر اساس آمارها، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور، چهار میلیون و ۸۸۰ هزار تن خوراک طیور وارد کشور شده است. موضوعی که نشان می‌دهد واردات این نهاده‌ها بیش از نیاز مصرف داخلی بوده است.

,

اسدالله نژاد؛ نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور نیز می گوید: اگر دولت مدعی است که ۱۰۰ درصد نهاده‌ها را با قیمت مصوب تامین می‌کند، باید گفت ۴۰ درصد بیشتر به دست مرغداران نمی‌رسد و اینجا ۶۰ درصد از نهاده‌ها با قیمت مصوب نشتی دارد که باید توسط دستگاه‌های مسئول این مسئله نشتی پیگیری و مشخص شود آن ۶۰ درصد نهاده‌ها که با ارز دولتی وارد شده است کجاست؟

,

توان تولید نهاده های دامی وجود دارد

, توان تولید نهاده های دامی وجود دارد,

ایران به طور تقریبی سالانه بیش از شش میلیون تن ذرت، ۲,۵ میلیون تن دانه و کنجاله سویا و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن جو از کشورهای مختلف وارد می‌کند، اما آیا کشارزان توان تولید نهاده های دامی به‌خصوص خوراک طیور را در داخل ندارد؟ مهمترین بخش از نهاده های دامی ذرت است که کرمان توان تولید این محصول را دارد.

,

محمد دهقان نژاد، معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: استان کرمان با تولید چند نوع ذرت، رتبه سوم تولید ذرت کشور را دارد.

,

او با اعلام اینکه برداشت ذرت علوفه‌ای از سطح ۴ هزار هکتار مزارع شمال استان کرمان آغاز شده است، گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲۲۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای در شمال استان کرمان برداشت شود.

,

دهقان نژاد با اشاره به اینکه سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای امسال در کشت دوم، ۱۴ هزار هکتار است، بیان کرد: پیش بینی می‌شود ۱۲۶ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

,

معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان بیان داشت: بیشترین تولید ذرت علوفه‌ای در شهرستان بردسیر و ۹۵ درصد ذرت دانه‌ای شمال استان کرمان در شهرستان ارزوییه تولید می‌شود.

,

هر ساله مقدار بسیار زیادی از محصول گوجه فرنگی، خیار سبز، پیاز و سیب زمینی بر دست کشاورزان جنوب کرمان می‌ماند و یا با قیمت پایین به دست دلالان می افتد. این در حالی است که اگر این کشاورزان به سمت تولید نهاده های دامی به‌خصوص ذرت هدایت شوند می‌تواند ضمن جلوگیری از هدر رفت منابع، از وابستگی قیمت مرغ به واردات نهاده های دامی پایان دهد. اما چرا این برنامه‌ریزی انجام نمی شود؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه