اخبار داغ

غفلتی که به التهاب بازار دامن می زند؛

کم‌کاری سازمان‌های تعزیرات و بازرسی کشور در ترخیص کالاها از گمرک/ دولت عزمی برای جلوگیری از گرانی دارد؟

کم‌کاری سازمان‌های تعزیرات و بازرسی کشور در ترخیص کالاها از گمرک/ دولت عزمی برای جلوگیری از گرانی دارد؟
کمبودها و گرانی‌های ناشی از دپوی کالاهای اساسی در گمرک، باعث اعتراض مردم به خصوص تولیدکنندگان شده است. به گفته یکی از نمایندگان مجلس این مشکل به کم کاری سازمان‌های تعزیرات و بازرسی کشور باز می گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، دپوی بیش از 8 میلیون تن اقلام اساسی و ضروری مردم در گمرکات کشور که بخش قابل توجهی از آن‌ها فاسد شده‌اند و اقلام ضرور کشور هستند، علاوه بر گرانی بسیاری از اقلام ضروری، سبب ایجاد تنش در بازار شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

رسوب کالاها در گمرک نمونه‌های متعددی از این نوع سوءمدیریت‌ها و ناهماهنگی‌ها است که باعث ضرر و زیان فراوان به تجار و تولیدکنندگان و اخلال در نظام عرضه محصولات مصرفی شده است به طوری که به صنعت دامداری کشوری نیز خللی وارد کرد.

,

بیش از 40 درصد جمعیت خراسان جنوبی را دام‌داران تشکیل می دهند و با نبود نهاده‌های دامی بیشتر این دام‌ها تلف می‌شوند اما نهاده‌های مورد نیاز دامداران در گمرک خراب شدند.

,

تولیدکنندگان به شدّت نسبت به کمبود نهاده و گرانی آن در بازار معترض هستند و می‌گویند که این موضوع شرایط تولید را برای آن‌ها سخت و دشوار کرده و موجب ضرر و زیان آن‌ها شده است. مرغ‌داران به قیمت بازار اعتراض داشته‌ و دام‌داران مجبور هستند تا دام‌های گرسنه خود را به دست قصاب‌ها بسپارند؛ اما پشت این داستان در حقیقت نبود نهاده‌های تولید است که باعث‌شده صنعت تولیدی آن‌ها از هم بپاشد.

,

یکی از دامداران شهرستان قاین در این خصوص به خبرنگار ما گفت: این یک واقعیت است که به دلیل عدم‌حمایت مسئولان از صنعت دام‌داری و هزینه‌های بالای نهاده‌ها و هزینه پایین محصولات دامی، مجبوریم یا دام را بفرشیم یا به کارد قصاب بسپاریم.

,

غلامی با اشاره به کمبود نهاده‌ها، افزود: باید برای حل این مشکل فکر اساسی کرد چراکه اکنون من خوراک دام خود را به دلیل کمبودها، نصف کردم.

,

دامداران خواستار مجوز کشتار دام هستند

, دامداران خواستار مجوز کشتار دام هستند, دامداران خواستار مجوز کشتار دام هستند,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی نیز با بیان این‌که نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد کشور می‌شود و باید به صورت یارانه‌ای به دام‌دار تحویل دهند، گفت: متأسفانه اکنون این نهاده‌ها در بازار آزاد با چند برابر قیمت به فروش می‌رسد.

,

حجت‌الاسلام موسوی عنوان کرد: دست‌هایی در کار است که برای واردات نهاده‌های دامی ارز دولتی گرفته شود اما نهاده‌ها را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

,

کشتار دام مولد تهدید صنعت دام کشور

, کشتار دام مولد تهدید صنعت دام کشور, کشتار دام مولد تهدید صنعت دام کشور,

وی تصریح کرد: با همه مشکلات، دامداران مجبور هستند دام خود را بفروشند و کسی جز قصاب‌ها برای کشتار، این دام‌ها را نمی‌خرد و این یک تهدید جدی برای صنعت دام و امنیت غذایی کشور است.

,

مُهر تأیید بر مشکلات دامداران را وزیر صنعت زد که چند روز پیش، از دپوی کالاها در گمرک خبر داد و گفت: هشت میلیون و 300 هزار تن کالای دپوشده در گمرک موجود است که 4 میلیون و 300 هزار تن آن کالای اساسی است که تاکنون 800 هزار تن کالای اساسی ترخیص و روانه بازار شده است؛ همچنین 400 هزار تن مواد اولیه کارخانجات است که با وجود آیین‌نامه به‌سرعت و به‌زودی ترخیص کالاها انجام خواهد شد.

,

رزم‌‌حسینی در ادامه گفت: ما دنبال این هستیم که روند تولید و صادرات تسهیل پیدا کند و صادرات و تولید داخلی کشور در شش ماه دوم سال‌جاری افزایش یابد.

,

حل مشکلات دامداران و ترخیص اقلام اساسی از گمرک را از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی جویا شدیم.

,

سازمان‌های تعزیرات و بازرسی کم‌کاری کرده‌اند

, سازمان‌های تعزیرات و بازرسی کم‌کاری کرده‌اند, سازمان‌های تعزیرات و بازرسی کم‌کاری کرده‌اند,

سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در پاسخ به لزوم ورود مجلس شورای اسلامی در خصوص اقلام دپو شده در گمرک، گفت: برای من جای سوال است که چرا باید مجلس ورود پیدا کند؟

,

وی ضمن تأکید بر این‌که چرا سازمان تعزیرات امروز در بازار و سازمان بازرسی امروز در گمرک نیست، افزود: سازمان تعزیرات حکومتی موظف است در جنگ اقتصادی سرباز بیشتری را وارد میدان و تسریع کند و گمرک این اراده را دارد که در خروج و ورود تسهیل کند.

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از سازمان‌هایی که لازم است اکنون ورود جدی داشته باشند، سازمان‌های تعزیرات و بازرسی است.

,

اسحاقی با اشاره به این‌که مجلس جایگاه نظارتی دارد، تصریح کرد: سازمان تعزیرات در عرصه کنترل قیمت و ترخیص کالاها بسیار ضعیف عمل می‌کند.

,

وی ضمن تأکید بر این‌که اکنون باید سازمان تعزیرات حکومتی نقش چشم‌گیرتری از قوای قضائیه، مجریه و مقننه داشته باشد، افزود: قرارگاه اقتصادی که به ریاست معاون اول رئیس جمهور و به دستور رهبر معظم انقلاب شکل گرفت، چرا تشکیل نمی‌شود؟

, قرارگاه اقتصادی که به ریاست معاون اول رئیس جمهور, چرا تشکیل نمی‌شود؟,

کم‌کاری‌های مسئولان سبب شده تا بازار بی‌صاحب شود

, کم‌کاری‌های مسئولان سبب شده تا بازار بی‌صاحب شود, کم‌کاری‌های مسئولان سبب شده تا بازار بی‌صاحب شود,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر حواس همه به کرونا جلب شده است و کم‌کاری‌های مسئولان سبب‌شده تا بازار بی‌صاحب شود؛ قیمت‌ها بی‌حساب و کتاب بالا رود و فساد ایجاد شود و زمانی که فساد ایجاد شد؛ گرانی، تورم و بیکاری خواهد بود و مردم متضرر خواهند شد.

,

اسحاقی یادآور شد: دستورالعمل‌های ترخیص گمرک باید بر مبنای جنگ اقتصادی تدوین شود.

,

وی بیان‌کرد: امروز کشور معطل نهاده‌های دامی است اما چرا باید نهاده‌های دامی ما از گمرک ترخیص نشود؟ آیا ترخیص اقلام‌های غیرضروری لازم است یا نهاده‌های دامی و برنج که اقلام ضروری است؟

, امروز کشور معطل نهاده‌های دامی است اما چرا باید نهاده‌های دامی ما از گمرک ترخیص نشود؟ آیا ترخیص اقلام‌های غیرضروری لازم است یا نهاده‌های دامی و برنج که اقلام ضروری است؟,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که برنج از گمرک ترخیص شد، قیمت برنج کاهش پیدا کرد و بازار این کالا بهتر شد که لازم است این اقدامات برای همه کالاهای ضروری صورت گیرد.

,

اسحاقی گفت: اگر ترخیص نهاده‌های دامی از گمرک و واردات این نهاده‌ها تسهیل شود، جهش تولید در دام و مرغ خواهیم داشت و قیمت این اقلام خواهد شکست.

,

وی افزود: قانون جمهوری اسلامی ایران یک قانون همه جانبه است که تمام منافع مردم را در نظر گرفته است و در خصوص ترخیص کالاها از گمرک نیاز نیست که قانون اضافه شود و این قانون اجازه را به وزرا می‌دهد که بر مبنای جنگ اقتصادی، دستورالعمل و آئین‌نامه‌هایی را تنظیم کنند.

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قانون در وزارت‌خانه منعی جهت منافع مردم و صادارت و واردات دارد، باید دولت و وزارت‌خانه در قالب یک لایحه به مجلس درخواست دهد؛ مطمئن باشند مجلس طرحی خواهد داد که این روند را تسهیل کند تا حقوق مردم محقق شود.

,

دولت باید در آئین‌نامه‌ها بازنگری کند

, دولت باید در آئین‌نامه‌ها بازنگری کند, دولت باید در آئین‌نامه‌ها بازنگری کند,

اسحاقی یادآور شد: دولت باید بازنگری در دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها را تسریع و تسهیل کند تا حقوق مردم در این جنگ اقتصادی بیش از پیش حفظ شود.

,

بنابر این گزارش؛ باید منتظر ماند و عزم دولت، مسئولان سازمان‌های تعزیرات و بازرسی کشور را در ترخیص کالاها از گمرک دید اما باید به این نکته توجه داشت که تعلل دولتی‌ها در عدم‌ترخیص کالاهای اساسی از گمرک و عدم‌ورود نهاده‌های دامی دارند، می‌تواند تهدیدی اساسی برای این صنعت و رهاشدن بیش از پیش اسب افسارگسیخته گرانی‌ها باشد.

,

تأخیر بیش از حد در روند خروج کالاها از گمرک، ادامه کمبودها و گرانی و در نتیجه، اعتراض مردم و صاحبان صنایع دام‌داری و مرغ‌داری‌های کشور را در پی دارد و تولیدکنندگان تحمل تلف‌شدن دام‌های خود را ندارند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه