اخبار داغ

یادداشت؛

بسیج؛ رسانه پیروز میدان جنگ نرم

بسیج؛ رسانه پیروز میدان جنگ نرم
امروز جنگ واقعی در میدان رسانه و فضای مجازی صورت می‌گیرد و پیروز این نبرد، رسانه‌ها و خبرنگار فعالان رسانه‌ای انقلاب اسلامی و بسیجیان هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، بسیج شجره طیبه یادگار ماندگار امام خمینی(ره) است که امروز درختی تنومد با شاخ و بال مثمر در ایران اسلامی و حتی خارج از مرزهای ایران سربلند معادلات دشمنان را برهم می‌زند. هفته بسیج بهانه‌ای است تا یک نگاه بسیار اجمالی به حوزه‌های مختلف بسیج داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

سازمان بسیج که رهرو واقعی شهدای کربلا و پشتیبان تمام عیار انقلاب و ولایت است، دارای چندین سازمان و قشر است که یکی از شاخه‌های اصلی این درخت، بسیج رسانه است.

,

بسیج به عنوان گسترده‌ترین و پرنفوذترین نهاد مردمی که هم‌اکنون چندین میلیون نفر عضو دارد و با گذشت زمان به عنوان سازمانی تأثیرگذار بر شئون فردی و اجتماعی در سال‌های اخیر از ظرفیت بالقوه رسانه، فضای مجازی وخبرسازی برخوردار شده است، اما این ظرفیت بالقوه به علت ناآشنایی دست‌اندرکاران با جنس رسانه و قرارنداشتن در اولویت‌ها بالفعل نشده است.

,

اگر من نگارنده خواسته باشم اقشار و معاونت‌های بسیج را به چند ردیف بیاورم قطعا بسیج رسانه در ردیف دوم و سوم خواهد.

,

نسبت رسانه و بسیج، فقط نسبتی خبری نیست؛ این نسبت میان رسانه و هر رویداد-و حادثه‌ای دیگر هم با توجه به فلسفه وجودی رسانه که بر خبر استوار است، برقرار بوده، هست و خواهد بود. نسبت رسانه و بسیج و عملکرد آن از جنگ تحمیلی و دوران‌های حساس پس از جنگ و امروزه را در نگاهی جبهه‌ای باید تعریف کرد که چون لشکری پرتوان، راهکار خویش را انتخاب کرده و مأموریت خویش را به انجام می‌رساند. نقشی که با پایان مأموریت دیگر لشکرها نه‌تنها کمرنگ نمی‌شود بلکه با حساسیت زمان و عوض‌شدن میدان جنگ رنگی نو گرفته است.

,

بر اساس طرحی نو، رسانه و بسیج را تا دور‌ترین نقاط جغرافیایی و زوایای ذهنی مردم هم امتداد بخشید و امروز به دیگر عبارت ما فقط خبر و گزارش نمی‌نویسم و عکس نمی‌گیریم، امروز خبرنگار و بسیج رسانه یکی از اقشار تأثیرگذار در جامعه است که می‌تواند در دورترین نقطه جغرافیایی به جبهه فرهنگی و رسانه‌ای برود.

,

امروز بسیج رسانه می‌تواند با آموزش سواد رسانه‌ای و روشنگری از سنگر کمین -ده‌ها متر آن‌سوتر از خط مقدم- به دورترین نقطه جغرافیایی وطن برساند؛ یعنی رسانه به کار دادوستد معرفتی بین جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها، توجه ویژه دارد.

,

در دوران جنگ تحمیلی رسانه‌ها، به جنبه حماسی جنگ به طور ویژه می‌پرداختند و در روزگاری که حصر رسانه‌ای ما از محاصره و تحریم نظامی و اقتصادی هم سنگین‌تر بود، توانستند در عرصه اطلاع‌رسانی و تولید پیام و محتوی و قهرمان‌پروری بایستند و کاری سرامند انجام دهند؛ امروز نیز جنگ واقعی در میدان رسانه و فضای مجازی صورت می‌گیرد و پیروز این نبرد رسانه‌ها و خبرنگار فعالان رسانه‌ای انقلاب اسلامی و بسیجیان هستند.

,

سخنی کوتاه خدمت فرماندهان سازمان بسیج و سپاه عرضه بدارم اما یقین دارم این عزیزان از من بیشتر واقف به موضوع جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای هستند.

,

امروز دیگر باید نگاه‌ها به بسیج رسانه و فضای مجازی تغییر کند، رسانه و فضای مجازی وسیلۀ ایجاد ارتباط یا همان انتقال پیام است که نیازمند حمایت بیشتر در حوزه‌های مختلف است.

,

رسانه‌ها در بسیاری از مسائل کنار گذاشته می‌شوند، که می‌بایست بسیج و سپاه پاسداران به نقش و جایگاه تأثیرگذار رسانه‌ها توجه ویژه کنند و رسانه و فضای مجازی بال خود در اطلاع‌رسانی از عملکرد خوب خود بدانند.

,

امروز میدان جنگ با کلاشینکف و تانک اداره نمی‌شود بلکه امروز میدان نبرد قلم، صفحه‌کلید، گوشی و شبکه‌های اجتماعی است.

,

خراسان جنوبی با داشتن فعالان فضای مجازی قوی و ارزشی و خبرنگارانی معتقد و انقلابی و رسانه‌های بیدار با محوریت بسیج رسانه می‌توانند همچون گذشته در عرصه جنگ رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی صحیح پیروز باشند که نمونه‌ی آن این روزها با شیوع ویروس کووید 19 ضرورت فرهنگ‌سازی و آموزش در زمینه استفاده از رسانه‌ها و بکارگیری توان آن‌ها برای مقابله با آن پررنگ‌تر از همیشه مشهود است.

,

مهدی کاظمی‌فرد خبرنگار

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه