اخبار داغ

گذری بر طبیعت بکر جنوب آذربایجان‌غربی؛

طرغه بوکان، یاقوت زاگرس+تصاویر

طرغه بوکان، یاقوت زاگرس+تصاویر
از ویژگی‌های کوه طرغه که می‌توان به آن اشاره کرد، بافت سنگی با دیواره‌های بلند آن است که همین مهم سبب معروفیت آن در میان کوهنوردان و عاشقان صخره نوردی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، مردم بوکان در حوزه جنوبی آبریز دریاچه ارومیه با قرار گرفتن در منطقه رشته کوه زاگرس شمالی ازموهبت و نعمت کوه‌های بلند طی هزاران سال بهره‌مند شده و استفاده کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

رودخانه های سیمینه رود و زرینه رود و ده‌ها رودخانه فصلی و محلی تنها گوشه ای از بخشش کوه‌های این منطقه به مردم بوکان و حوزه جنوبی دریاچه ارومیه بوده است.

,

۱۸ کوه بالای ۲ هزار متر در مناطق مختلف شهرستان جدای از تامین آب شرب ده‌ها روستا سبب گسترش و رونق دامداری و کشاورزی نیز شده تا جایی که بوکان را انبار غله منطقه نامگذاری کرده اند.

,

یکی از کوه‌های بسیار زیبا و استوار این شهرستان کوه طرغه است که در فاصله ۲۲ کیلومتری غرب واقع شده و ارتفاع آن ۲۲۲۴ متر از سطح دریا می باشد.

,

این کوه از بلندترین قلل جنوب استان آذربایجان غربی به‌شمار می‌رود و در خط الراس اصلی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و به‌عنوان یکی از مقاصد کوهنوردان منطقه و ایران، در این کوه ۳ پایگاه برای استراحت کوهنوردان در نظر گرفته‌‌اند

,

از ویژگی‌های کوه طرغه که می‌توان به آن اشاره کرد، بافت سنگی با دیواره‌های بلند و ۲۰۰ متری آن است که همین مهم سبب معروفیت آن در میان کوهنواران و عاشقان صخره نوردی در سراسر کشور شده است.

,

از روستا های اطراف طرغه می توان به روستای” کانی گردله ” ، ” سید آباد ” ، ” عزیز کند ” ، ” ترغه ” ، “علیم آباد ” اشاره کرد که مسیر های معمول برای دستیابی به قله ۲۲۵۲ متری آن ؛ مسیر دولی گه وان ، مسیر دوله گه وره و مسیر سید آباد است و نرمال ترین مسیر ، مسیر سید آباد می باشد .

,

طرغه دارای ذخایر آبی نسبتاً فراوانی است که معروفترین چشمه ی آن کانی سنگران نام دارد که همین مهم در ایام کهن سبب شده که این کوه محل زندگی تمدن های مختلفی از ماناها گرفته تا اشکانیان باشد.

,

کتیبه معروف طرغه که به زبان ایلامی گواهی بر شکوفایی تمدن در این کوه بوده متاسفانه به دست غارتگران این کتیبه به سرقت رفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه