اخبار داغ

معاون وزیر صمت:

راهبرد سلبی وزارت صمت، مدیریت واردات و راهبرد ایجابی، نهضت ساخت داخل است

راهبرد سلبی وزارت صمت، مدیریت واردات و راهبرد ایجابی، نهضت ساخت داخل است
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارت 2 راهبرد اساسی سلبی و ایجابی دارد، گفت: راهبرد سلبی، مدیریت واردات و راهبرد ایجابی نیز نهضت ساخت داخل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; مهدی صادقی نیارکی چهارشنبه شب در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان اظهار داشت: وزارت صمت 2 راهبرد اساسی دارد که شامل راهبردهای سلبی و ایجابی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی، راهبرد سلبی را مدیریت واردات بیان کرد و اظهار داشت: در سال 1389 واردات و صادرات کشور به ترتیب 65 و 27 میلیارد دلار بود که این میزان در سال 1398 به ترتیب به 43 و 41 میلیارد دلار رسید و این همان اقتصاد مقاومتی است و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، اجازه واردات کالاهایی که توان تولید آن در داخل وجود دارد را نمی‌دهیم.

,

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: در سال 1389 بالغ بر 30 میلیارد دلار، کسری تجاری داشتیم که امسال به 2 میلیارد دلار رسیده است.

,

وی با اشاره به تجارت خارجی کشور طی 10 ماهه سال جاری افزود: واردات و صادرات کشور طی این مدت به ترتیب 30 و 28 میلیارد دلار بوده که در سختگیرانه‌ترین و شدیدترین تحریم‌های ظالمانه اتفاق افتاده است.

,

صادقی نیارکی تصریح کرد: نتیجه تمام این اقدامات این بوده که برای مثال در زمینه لوازم خانگی 2 برند بین‌المللی که 70 درصد بازار کشورمان را داشتند، کشور را ترک کرده و میران تولید لوازم خانگی داخلی در سال جاری 15 درصد نسبت به سال 96 و 40 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

,

وی ابراز کرد: هم‌اکنون دغدغه اصلی تولید در کشور، تامین مواد اولیه است که محدودیت داریم.

,

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رویکرد ایجابی و ترویجی این وزارتخانه گفت: نهضت ساخت داخل، پروژه‌ای بود که از سال گذشته آغاز کردیم و بر این مبنا ظرف 3 سال باید 10 میلیارد دلار از واردات کشور، تبدیل به ساخت کالای داخل شود.

,

وی، تکمیل ظرفیت‌های نیمه‌تمام را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت صمت بیان کرد و اظهار داشت: برنامه امسال این بود که 1500 واحد تعطیل در داخل شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید بازگردند که تاکنون بالغ بر 1400 واحد به مدار تولید بازگشته‌اند و هم‌اکنون از 28 رشته‌فعالیت که ماهانه رصد می‌کنیم 20 رشته‌فعالیت، رشد داشته‌اند.

,

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: هرچند به معیشت مردم، فشار زیادی وارد شد اما مردم، صبر و تحمل کردند و نتیجه‌اش اعتماد به تولید داخل شد و در مرحله بعدی برنامه‌ها باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده بالاتر باشیم.

,

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی شاخص‌های آماری کل کشور طی 10 ماهه سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته گفت: طی این مدت، صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی 7.8 درصد رشد داشته و بالغ بر 5800 واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده که این واحدها بالغ بر 107 هزار اشتغال مستقیم ایجاد کردند که در این زمینه نیز رشد 28 درصدی را شاهد هستیم.

,

وی با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری صنعتی 10 ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته 300 درصد رشد کرده است، اظهار داشت: مجموع حجم سرمایه‌گذاری سال جاری بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان بوده که بالغ بر 7500 میلیارد تومان آن مربوط به استان زنجان است.

,

صادقی نیارکی با بیان اینکه جواز تاسیس صنعتی یعنی تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش تولید وجود دارد، خاطرنشان کرد: امسال بالغ بر 31 هزار فقره جواز تاسیس و 77 هزار مجوز بنگاه تولیدی صادر شده که رشد 38 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

,

وی با بیان اینکه علی‌رغم منفی بودن رشد اقتصادی، بخش تولید و صنعت با رشد مثبت مواجه است، تصریح کرد: بخش صنعت کشور برای اولین بار بعد از 2 سال در فصل دوم سال جاری نیم درصد و در فصل سوم امسال 3 دهم درصد رشد داشت.

,

صادقی نیارکی ابراز کرد: تمام این رشد و توفیقات در شرایطی به دست امده که 2 چالش اساسی یعنی ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه بر کشور حاکم بود.

,

معاون وزیر صمت گفت: شیوع ویروس کرونا مرزهای اقتصادی، فعالیت‌ها و مبادلات تجاری، روش تولیدات و به‌کارگیری فناوری‌ها را تغییر داد و محدودیت‌های زیادی ایجاد شد و تحریم‌های ظالمانه نیز سبب شد که تورم تولید در یک سال 77 درصد شود.

,

وی با بیان اینکه با فشار تحریم‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که ما را به زانو بیندازند، خاطرنشان کرد: اما ملت و مسئولان، همدل و متحد شده و در کنار هم ایستادند تا این شرایط پیش آمد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه