اخبار داغ

بررسی آسیب‌های اعتیاد در جوامع؛

تنهایی؛ مشوقی توانمند به سوی اعتیاد/ شیب تند گرایش به مصرف مواد اعتیاد‌آور در جوانان و نوجوانان

تنهایی؛ مشوقی توانمند به سوی اعتیاد/ شیب تند گرایش به مصرف مواد اعتیاد‌آور در جوانان و نوجوانان
امروزه نمی‌توان اعتیاد را به یک فاکتور و یا طبقه خاصی محدود کرد زیرا انسان‌ها با شرایط مختلف فرهنگی و اجتماعی و مالی و حتی تحصیلی به آن مبتلا هستند و یکی از مشکلاتی است که باید با فرهنگ سازی و آسیب شناسی به سمت ریشه کنی این پدیده شوم رفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی،۲۶ ژوئن برابر با ۵ تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است، به همین مناسبت در این گزارش به بررسی آسیب های اعتیاد در جوامع می پردازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
اعتیاد یکی از معضلات اجتماعی است که دامنه وسیعی در جوامع امروزی داشته و رفته رفته با ماشینی شدن زندگی‌ها و کم رنگ شدن روابط بین انسان‌ها به ویژه خانواده‌ها افراد زیادی را آلوده کرده است و به تبع آن نیز زندگی‌های زیادی تحت تاثیر مصرف مواد مخدر دچار آسیب و حتی فروپاشی شده است.
,
 
,
امروزه نمی‌توان اعتیاد را به یک فاکتور و یا طبقه خاصی محدود کرد زیرا انسان‌ها با شرایط مختلف فرهنگی و اجتماعی و مالی و حتی تحصیلی به آن مبتلا هستند و یکی از مشکلاتی است که باید با فرهنگ سازی و ریشه یابی و آسیب شناسی علل و عوامل دخیل و موثر در آن به سمت ریشه کنی این پدیده شوم رفت.
,
 
,
معتاد شدن یک پروسه است
, معتاد شدن یک پروسه است, معتاد شدن یک پروسه است,
 
,
شادی یوسفی در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر یک پروسه است و فرد ابتدا به صورت تفننی مصرف را آغاز کرده و به تدریج به آن معتاد می‌شود اظهار کرد: این روند باعث می‌شود که افراد معتاد حتی خودشان هم از روند اعتیاد مطلع نشوند.
,
 
,
این روانشناس و روان درمانگر با اشاره به واکنش خانواده‌ها به مسئله اعتیاد بیان کرد: بسته به موقعیت و شرایط خانواده، واکنش‌ها متفاوت است؛ برخی خانواده‌ها پس از اطلاع از آلودگی فرد، دچار استرس، افسردگی و اضطراب زیادی می‌شوند و احساس گناه می‌کنند زیرا خود را در آلوده شدن فرد مقصر می‌دانند.
,
 
,
وی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها معضل اعتیاد را کوچک جلوه داده و آن را انکار می‌کنند خاطرنشان کرد: برخی خانواده‌ها نیز با خشم و استیصال و ناامیدی با اعتیاد برخورد می‌کنند و این واکنش‌ها باعث ترغیب فرد معتاد به مصرف بیشتر می‌شود.
,
 
,
, ,
 
,
انزوا و گوشه گیری عامل تشدید اعتیاد است
, انزوا و گوشه گیری عامل تشدید اعتیاد است, انزوا و گوشه گیری عامل تشدید اعتیاد است,
 
,
یوسفی با اشاره به تاثیر اعتیاد بر روابط همسران و والدین بیان کرد: فرد معتاد اختلال عملکرد پیدا می‌کند و همسر و والدین مجبور به پذیرش مسئولیت‌های وی می‌شوند و گاها افراد معتاد در چنین شرایطی اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست داده و به سمت انزوا و گوشه گیری می‌روند که این خود عامل تشدید اعتیاد نیز است.
,
 
,
محقق دکترای تخصصی روانشناسی افزود: کودکانی که والدین آنها درگیر اعتیاد می‌شوند دچار ترس یا احساس خجالت بین همسالان هستند و به همین سبب از برقراری ارتباط با دوستان و داشتن فعالیت‌های مشترک با آنان خودداری می‌کنند.
,
 
,
وی با بیان اینکه فرزندان در ارتباط با والدین معتاد دچار سردرگرمی می‌شوند افزود: در چنین شرایطی، کانون خانواده که باید محل امنیت فرزندان باشد به محیطی پر از ترس تبدیل می‌شود و فضای خانواده را برای کودک ناامن می‌کند.
,
 
,
یوسفی تصریح کرد: مشکلات جنسی و تغییر سبک دلبستگی نیز از دیگر آسیب‌هایی است که فرد معتاد را تهدید می‌کند.
,
 
,
رجوع به روانشناسان و ارتقای سطح آگاهی در ترک اعتیاد موثر است
, رجوع به روانشناسان و ارتقای سطح آگاهی در ترک اعتیاد موثر است, رجوع به روانشناسان و ارتقای سطح آگاهی در ترک اعتیاد موثر است,
 
,
این روانشناس رجوع به گروه‌های حمایتی توسط معتادین و خانواده‌هایشان را یکی از راهکارهای حل معضل اعتیاد دانست و گفت: روانشناسان و مشاوران می‌توانند با آموزش و آگاهی بخشی فرد آلوده را ترک دهند و مشکلات خانواده‌های آنها را نیز کاهش دهند.
,
 
,
وی فقر را یکی از عوامل زمینه ساز اعتیاد عنوان کرد و اظهار داشت: البته این بدان معنا نیست که افراد ثروتمند درگیر اعتیاد نمی‌شوند اما آسیب‌های اعتیاد برای اغنیا و فقرا یکسان نیست و افراد با درآمد پایین تر به دنبال مواد مخدر ارزان و نامرغوب هستند و گاها با مصرف بسیار کم نیز دچار اوردوز می‌شوند.
,
 
,
یوسفی با اشاره به اینکه هر چقدر آگاهی و دانش افراد نسبت به آسیب‌های مواد مخدر بیشتر باشد، کمتر به این معضل دچار می‌شوند بیان کرد: بسیاری از افراد به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند اعتیاد خود را درمان کنند و خانواده‌ها نیز به دلیل طولانی بودن پروسه ترک، خسته شده و از فرد معتاد حمایت نمی‌کنند که این خود یک معضل است.
,
 
,
وی بیکاری، انگیزه پایین، شرایط بی ثبات در زندگی ، ناامنی و انزوا را از جمله عوامل موثر در سوق دادن افراد به اعتیاد دانست و تصریح کرد: فضای ناامن خانوادگی و پرخاش همسران از دیکر عوامل زمینه ساز اعتیاد است.
,
 
,
, ,
 
,
شیوع بیشتر اعتیاد در آقایان؛ اوج مصرف مواد در ۱۸ تا ۲۵ سالگی
, شیوع بیشتر اعتیاد در آقایان؛ اوج مصرف مواد در ۱۸ تا ۲۵ سالگی, شیوع بیشتر اعتیاد در آقایان؛ اوج مصرف مواد در ۱۸ تا ۲۵ سالگی,
 
,
وی افزود: اختلال وابستگی به مواد مخدر در آقایان بیشتر از خانم‌ها و اوج سن ابتلا نیز ۱۸ تا ۲۵ سال است .
,
 
,
محقق دکترای تخصصی روانشناسی با بیان اینکه الگوی اعتیاد در گیلان مشابه کشور است عنوان کرد: الگوی مصرف مواد در کشور از تریاک و هرویین به سمت شیشه، گل و حشیش رفته است و ماده مخدر گل نیز سن مصرف را پایین آورده به طوریکه بیشتر نوجوانان بین سنین ۱۵ تا ۲۵ آن را مصرف می‌کنند.
,
 
,
۲ تا ۵ درصد دانش آموزان تجربه مصرف مواد را دارند
, ۲ تا ۵ درصد دانش آموزان تجربه مصرف مواد را دارند, ۲ تا ۵ درصد دانش آموزان تجربه مصرف مواد را دارند,
 
,
یوسفی با بیان اینکه حدود ۲ تا ۵ درصد دانش آموزان تجربه مصرف مواد را دارند تصریح کرد: این افراد معمولا ماده مخدر گل را مصرف می‌کنند که برخلاف تصور عموم مبنی بر اعتیاد آور نبودن، در طولانی مدت باعث افسردگی و بی میلی به فعالیت‌هایی می‌شود که قبلا فرد از آن لذت می‌برد.
,
 
,
۷۵ درصد زندانیان درگیر اعتیاد هستند
, ۷۵ درصد زندانیان درگیر اعتیاد هستند, ۷۵ درصد زندانیان درگیر اعتیاد هستند,
 
,
روانشناس و روان درمانگر با اشاره به اینکه ۷۵ درصد زندانیان با مواد مخدر ارتباط دارند بیان داشت: این موضوع نشان می‌دهد اگر معضل اعتیاد حل شود تعداد زندانیان نیز کاهش می‌یابد.
,
 
,
وی نخستین راهکاری که خانواده‌ها باید در قبال فرد معتاد داشته باشند را پذیرش این موضوع داتست و با بیان اینکه انکار اعتیاد فرد به هیچ عنوان کمک کننده نیست خاطرنشان کرد: تحقیق و مطالعه درباره اعتیاد و مراجعه به روانشناسان و بهره گیری از یک تیم درمانی در ترک افراد بسیار موثر است و صرف مصرف دارو نمی‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
,
 
,
یوسفی با بیان اینکه پروسه ترک اعتیاد زمانبر است و صبر و حوصله زیادی می‌خواهد اظهار کرد: تحقیر ، سرزنش و ایجاد احساس گناه در فرد معتاد، اعتیاد او را تشدید می‌کند.
,
 
,
وی با بیان اینکه دولت ها باید فرآیند دسترسی به مواد مخدر را سخت و طولانی کنند بیان کرد: در حال حاضر افراد به ویژه نوجوانان به راحتی در پارک‌ها مواد مخدر مانند گل را تهیه می‌کنند و اگر در فرآیند توزیع مواد سخت گیری‌های بیشتری اعمال شود می‌تواند کمک کننده باشد.
,
 
,
محقق دکترای تخصصی روانشناسی با تاکید بر اینکه والدین باید روابط صمیمی با فرزندان داشته باشند و از اوضاع و احوال آنها با خبر شوند افزود: البته این به معنای چک کردن فرزندان نیست بلکه باید مراقب آنها باشند و بدانند که در بیرون و یا حتی اتاق خود به چه کاری مشغول هستند و روابط گرم و صمیمی با آنها برقرار کنند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه