اخبار داغ

در گفت‌وگویی عنوان شد؛

به‌کارگیری روش پیش آگاهی محقق خراسان شمالی برای مقابله با بیماری سفیدک انگور، ملی شد

به‌کارگیری روش پیش آگاهی محقق خراسان شمالی برای مقابله با بیماری سفیدک انگور، ملی شد
دست یابی به روش پیش آگاهی برای مقابله با بیماری سفیدک داخلی انگور که حاصل مطالعه تحقیقاتی محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی است که اجرای آن در خراسان شمالی به نتایج مثبت رسید، این روش در اسفند ماه امسال در سطح تاکستان های کشور اجرایی می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید نامور، محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک با اشاره به وجود بیش از 16 هزار هکتار تاکستان در خراسان شمالی اظهار کرد: شاهد هستیم که تاکداران استان در سطح تاکستان های خود در مراحل مختلف رشدی گیاه، سمپاشی های نسبتا زیادی را به منظور کنترل بیماری ها انجام می دادند که این امر افزایش هزینه های تولید برای تاکداران و آسیب زیست محیطی را به همراه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

نامور در ادامه با یادآوری این مطلب که شیوه بیماری سفیدک داخلی انگور در سال 94 در سطح تاکستان های استان همه گیر شد، عنوان کرد: انتخاب روشی موثر برای مقابله با این بیماری در دستور کار استان قرار گرفت.

,

وی گفت: در بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا و فرانسه برای مقابله با این بیماری در سطح تاکستان های کشور خود از روش پیش آگاهی استفاده کرده و این بیماری را کنترل کرده اند و این در حالی بود که در ایران، در این زمینه هیچ مطالعه ای انجام نشده بود.

,

این محقق در ادامه با بیان اینکه در روش پیش آگاهی، اطلاعات دوره رشدی گیاه همچنین اطلاعات آب و هوا جمع آوری و مبتنی بر اطلاعات جمع آوری شده، مدل سازی ها تهیه می شوند و بر اساس این مدل سازی ها، زمان بروز بیماری پیش بینی می شود، عنوان کرد: بنده طی سال های 92 تا 97، مدل سازی را تهیه و آن را طی سال های 98 و 99 در سطح تاکستان های خراسان شمالی آزمایش کردم که نتایج آن با اعتبار سنجی 97 درصد مورد تایید موسسه گیاه پزشکی کشور قرار گرفت.

,

وی گفت: در سال جاری موسسه گیاه پزشکی کشور اجرای روش پیش آگاهی برای مقابله با بیماری سفیدک داخلی انگور در سطح تاکستان های کشور را در دستور کار قرار داد که از اسفند ماه امسال در سطح کشور اجرایی خواهد شد.

,

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: درصورتیکه نتایج بکارگیری این روش در سطح کشور مثبت باشد، در مرحله بعد، این روش به صورت نرم افزاری اجرایی می شود و زمان درست سمپاشی درختان انگور به تاکداران اعلام خواهد شد، در نتیجه علاوه بر کاهش تعداد دوره های سمپاشی و هزینه های تولید همچنین محصولی سالم نیز برداشت خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه