اخبار داغ

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با دانا:

بانک مرکزی در سال‌های گذشته خنثی و ناموفق بود/ زمین رایگان و تسهیلات با سود کم نیاز اصلی مسکن‌دار شدن مردم است

بانک مرکزی در سال‌های گذشته خنثی و ناموفق بود/ زمین رایگان و تسهیلات با سود کم نیاز اصلی مسکن‌دار شدن مردم است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی در سال‌های گذشته خنثی و کنترل نقدینگی و هدایت منابع به سمت تولید ناموفق بود، گفت: امروز یک جوان ۲۵ ساله با ۴ میلیون حقوق تا صد سال دیگر هم نمی‌تواند خانه بخرد، اما با کمک دولت و دادن تسهیلات مسکن با سود کم، می‌توان به این افراد کمک کرد.
[
سید غنی نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد رکود شدید بازار مسکن و افت میزان ساخت در سال‌های گذشته، اظهار کرد: ما امروز تعداد زیادی مسکن خالی داریم؛ این طور نیست که کمبود مسکن داشته باشیم.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
 
,
علت افزایش خانه‌های خالی تبدیل شده مسکن به یک کالای سرمایه‌ای است
, علت افزایش خانه‌های خالی تبدیل شده مسکن به یک کالای سرمایه‌ای است, علت افزایش خانه‌های خالی تبدیل شده مسکن به یک کالای سرمایه‌ای است,
 
,
وی با اشاره به قانون جهش مسکن، افزود: مجلس، دولت را مکلف کرده که سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد و متقاضی محوری عمل شود؛ مثلا در یک شهرستان اگر ۱۰۰ هزار متقاضی داشته باشیم، ده هزار واحد مسکونی به آنها تعلق می‌گیرد.
,
 
,
این نماینده مجلس اضافه کرد: متاسفانه مسکن از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تغییر کرده است، لذا به یکی از محل‌های ایجاد و جمع شدن نقدینگی تبدیل شده و اکثرا هم بعد از ساخت مسکن، واحد را خالی رها می‌کنند.
,
 
,
نظری خانقاه گفت: تعداد زیادی خانه خالی وجود دارد؛ مثلا در یک شهر ۷۰۰ واحد خانه خالی وجود دارد؛ لذا برای اینکه از این وضعیت رکود خارج شود، بهترین راه همان طرح جهش تولید مسکن است، که بعد از ساخت، واحد مسکونی در اختیار افراد نیازمند قرار بگیرد.
,
 
,
وی ادامه داد: کسانی هم که واحدهای مسکونی دارند و دپو کرده‌‎اند، تا نتیجه طرح تغییر و تحول مسکن را ارزیابی کنند، قطعا نسبت به عرضه واحد مسکونی اقدام می‌کنند. اگر دولت بتواند با قانون جهش تولید مسکن و صندوقی که برای حمایت از این طرح اختصاص داده شده، بتوانند در پایین آمدن قیمت تاثیر گذار باشند، محتکرین واحدهای خود را حتما می‌فروشند.
,
 
,
بانک مرکزی در سال‌های گذشته خنثی بود
, بانک مرکزی در سال‌های گذشته خنثی بود, بانک مرکزی در سال‌های گذشته خنثی بود,
 
,
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به نقش بانک مرکزی در رونق بازار مسکن و هدایت اعتبار به سمت تولید، گفت: بارها اعلام کردم که بانک مرکزی در سال‌های گذشته خنثی بود. بانک مرکزی به دلیل ساختاری که دارد، متاسفانه مستقل نیست و نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.
,
 
,
نظری خانقاه تاکید کرد: بانک مرکزی است که باید مادر بانک‌ها باشد و نسبت به نقدینگی حساس باشد و بتواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند؛ متاسفانه در سنوات گذشته موفق نبوده است.
,
 
,
 
,
طرح مجلس برای تقویت نقش نظارتی بانک مرکزی
, طرح مجلس برای تقویت نقش نظارتی بانک مرکزی, طرح مجلس برای تقویت نقش نظارتی بانک مرکزی,
 
,
وی با بیان اینکه در مجلس یک طرح جدیدی برای اصلاح قانون بانک مرکزی داریم تا حوزه نظارتی بانک مرکزی تقویت شود، اضافه کرد: اگر بانک مرکزی در دولت قبل موفق بود، نقدیگی به ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان نمی‌رسید و بانک‌ها را از بنگاه‌داری به سمت وظیفه اصلی‌شان که در واقع بحث اعمال اجرای سیاست‌های پولی است، هدایت می‌کرد. الان بانک‌ها بنگاه‌دار شده‌اند و بانک مرکزی هم در حد خیلی ضعیفی نظارت دارد.
,
 
,
 
,
بانک مرکزی اراده‌ای برای هدایت نقدینگی به سمت تولید ندارد/ قول رئیس کل به مجلس
, بانک مرکزی اراده‌ای برای هدایت نقدینگی به سمت تولید ندارد/ قول رئیس کل به مجلس, بانک مرکزی اراده‌ای برای هدایت نقدینگی به سمت تولید ندارد/ قول رئیس کل به مجلس,
 
,
این نماینده مجلس درمورد اینکه چرا بانک مرکزی اراده‌ای برای هدایت این نقدینگی و منابع بانکی به سمت تولید ندارد، گفت: جواب این سوال را باید رئیس کل بانک مرکزی بدهند؛ البته به ما قول داده‌اند که این کار را انجام دهند.
,
 
,
نظری خانقاه گفت: ما هم از دولت مطالبه داریم که حتما بی‌خانمان‎ها باید خانه‌دار شوند. مستاجرین و گرفتارها و کسانی که خانه ندارند، باید به نحوی صاحبخانه شوند و راه حل این موضوع حمایت دولت است؛ اولا بحث زمین که در حاشیه‌ی شهر‌های بزرگ و کوچک زمین زیادی است. این زمین‌ها را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بدهند.
,
 
,
 
,
یک جوان با حقوق ۴ میلیون تومان تا صد سال دیگر هم خانه دار نمی‌شود
 
,
یک جوان با حقوق ۴ میلیون تومان تا صد سال دیگر هم خانه دار نمی‌شود
, یک جوان با حقوق ۴ میلیون تومان تا صد سال دیگر هم خانه دار نمی‌شود, یک جوان با حقوق ۴ میلیون تومان تا صد سال دیگر هم خانه دار نمی‌شود,
 
,
وی اضافه کرد: ثانیا باید تسهیلات ساخت مسکن نیز به متقاضیان داده شود که این وظیفه دولت و بانک مرکزی است. بانک مسکن که بانک تخصصی این مسئله است، تقویت کننده باشد تا مشکلات اساسی در حوزه‌ی ساخت مسکن نیز از این طریق حل شود.
,
 
,
نظری خانقاه ادامه داد: جوانی که ۲۵ سال سن دارد و تازه ازدواج کرده، با چهار میلیون حقوق تا صد سال دیگر هم موفق به خرید خانه نمی‌شود، اما با کمک دولت و دادن تسهیلات مسکن با سود کم، تحویل زمین رایگان، می‌توان به این افراد کمک کرد؛ اما در طرح جهش تولید مسکن با توجه به شنیده‌هایم زمین قطعا رایگان می‌شود.
,
 
,
 
,
انتهای پیام
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه