اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

اصلاح قیمت‌ها امری ضروری است

اصلاح قیمت‌ها امری ضروری است
گفت: جراحی اقتصادی دولت یک امر ضروری بود و باید دیر یا زود این جراحی اقتصادی انجام می‌شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، درباره جراحی اقتصادی دولت اظهار داشت: جراحی اقتصادی دولت یک امر ضروری بود و باید دیر یا زود این جراحی اقتصادی انجام می‌شد. به باور من قاچاق کالا به کشورهای همسایه به حدی بود که اگر ادامه پیدا می‌کرد با کمبود کالا در داخل مواجه می‌شدیم.

وی افزود: حذف ارز ترجیحی، بساط فساد و رانت را در کشور جمع کرد. ارزی که منجر به فساد شده بود اصلاً برای مردم آورده‌ای نداشت و برای اقتصاد کشور مفید نبود. به نظر من باید از ماه‌ها قبل درباره ارز ترجیحی چاره‌اندیشی می‌شد اما دولت بنا بر ملاحظاتی دست نگاه داشت تا درباره تأمین کالاهای اساسی و نحوه حمایت از مردم به یک جمع‌بندی برسد.

این پژوهشگر حوزه اقتصادی معتقد است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع افراد و طبقات مرفه و ثروتمند جامعه بوده و با وجود اینکه هدف حمایت از اقلام اساسی بود اما با وجود ارز ترجیحی برخی از این اقلام افزایش قیمت داشتند.

حق‌شناس توصیه کرد: من بر این باور هستم که دولت به منظور مبارزه با قاچاق کالا باید در کنار اصلاح قیمت‌ها، نظارت‌ بر مرزهای کشور را تقویت کند و اصلاح ساختار اقتصادی و اداری کشور را هم مدنظر قرار دهد.

وی افزود: همچنین در کنار این موارد، از دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی که بودجه دریافت می‌کنند، حسابرسی انجام دهد تا مشخص شود اگر سازمان بودجه‌ای را درخواست می‌دهد، این بودجه در کجا هزینه می‌شود و به چه نحوی هزینه می‌شود و چقدر از آن بودجه باقی مانده است. به عبارت بهتر با حسابرسی هم شفافیت محقق می‌شود و هم اینکه از اتلاف و هدررفت منابع جلوگیری خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در پایان متذکر شد: اصلاح اقتصادی بدون اصلاح زیرساخت‌ها، بدون نظارت بر مرزها، بدون همراه کردن مردم و بدون شفاف کردن اقتصاد خیلی موفق نخواهد شد اما اصلاح اقتصادی لازم بود و باید این اصلاح ادامه پیدا کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه