اخبار داغ

گزارش دانا از پنجمین دوره مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی؛

سردار باستان: در ایران اسلامی نسل «زد» نداریم/ انسیه خزعلی: تغذیه دهک‌های یک تا ۴ و مادران باردار در اولویت است

سردار باستان: در ایران اسلامی نسل «زد» نداریم/ انسیه خزعلی: تغذیه دهک‌های یک تا ۴ و مادران باردار در اولویت است
پنجمین دوره مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی با حضور دانش‌آموز نخبه بسیجی از امروز با حضور رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور و معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ پنجمین دوره مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی با حضور بیش از ۳۲۰ دانش‌آموز نخبه بسیجی از امروز چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲ در اردوگاه باهنر تهران با حضور سردار باستان رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور و سخنرانی انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری آغاز به کارکرد.

سردار باستان مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی به‌عنوان میزبان این برنامه در تشریح محورهای این مجمع اظهار کرد: محور اول برگزاری  برنامه‌های جذاب و متناسب با ذائقه دانش‌آموزان و پیاده‌سازی برنامه‌های بسیج دانش‌آموزی در راستای سند تحول است و محور دوم این نشست‌ها تبیین هویت برای دانش‌آموزان دختر خواهد بود و موضوع شناخت راهکارهای مقابله با جنگ شناختی دشمن در مدارس مدنظر اساتید و سخنرانان این برنامه است.

باستان افزود: این دوره از مجمع عالی با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و معاونان رئیس‌جمهور از جمله معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور و تعدادی از مسئولین کشوری و لشکری برگزار خواهد شد که دانش‌آموزان در حضور آن‌ها اقدام به بیان نظرات خود می‌کنند ور در نهایت محتوای این جلسات در بین دانش‌آموزان به اشتراک گذاشته خواهد شد.

سردار مجتبی باستان در این برنامه پس از تبریک هفته بسیج، اظهار کرد: بسیج، پیشرو و خط‌شکن است و تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند و بسیج را فرهنگ و تفکری نامید که دانش‌آموزان ما در سراسر کشور در این فرهنگ و تفکر زندگی می‌کنند.

وی افزود: برای ما ملاک حضور در لیست نیست؛ همین که دانش‌آموزان دل در گرو پیشرفت‌های ایران اسلامی و نظام اسلامی دارند، صاحب تفکر و فرهنگ بسیجی هستند.

وی توضیح داد: نخستین هدف ما از چنین نشست‌هایی، زمینه‌سازی و اجرای بخشی از سند تحول بنیادین است که حداقل ۵ راهکار سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در این لیگ علمی به تحقق آن کمک می‌کند.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور افزود: هدف دوم، کمک به گسترش فرهنگ و تفکر پژوهشی است؛ در حوزه آموزش‌وپرورش باید ۴ محور شامل آموزش، تربیت، پژوهش و مهارت داشته باشیم؛ در حال حاضر فضای آموزش پررنگ‌تر است، اما اگر فضای تربیت هم به‌موازات فضای آموزش پررنگ شود، بسیار مطلوب است و همچنین اگر درون‌مایه فضای مهارت و کارآفرینی، مسائل پژوهشی شود، انصافاً مدرسه در تراز سند تحول بنیادین است.

وی با بیان اینکه با رویکرد پژوهشی به تحقق‌بخشی از راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش کمک خواهیم کرد، ادامه داد: هدف سوم، ایجاد شبکه پژوهشی با استفاده از فناوری‌های نوین است که این لیگ در مرحله شهرستانی و استانی با استفاده از سکوهای آموزشی و همکاری اساتیدی که به دانش‌آموزان مشاوره دادند، برگزار شد.

سردار باستان با بیان اینکه هدف چهارم تأکید بر کارگروهی و مشارکت دانش‌آموزان است، اظهار کرد: سند تحول به دنبال مشارکت دانش‌آموزان در حل بخشی از نظام مسائل مدرسه هست و به نظرم وقت آن رسیده است که دانش‌آموزان ما با کمک مدیران و معلمان، بخشی از مشکلات مدرسه را حل کنند و می‌توانند حل کنند.

وی با تأکید بر اینکه نسل زد برای کشورهای دیگر است و برای کشور ایران اسلامی نیست، اضافه کرد: دانش‌آموزان ما نسل زد نیستند؛ دانش‌آموزان ایران اسلامی، دانش‌آموزان بسیار خوبی هستند و همیشه در صحنه حضور دارند.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با اشاره به اینکه هدف دیگر سازمان بسیج دانش‌آموزی، کمک به تولید محتواهای چندرسانه‌ای است، افزود: برای اینکه به تأمین منابع آموزشی در وزارت آموزش‌وپرورش کمک کنیم، طبیعتاً نیاز به تولید محتواهای چندرسانه‌ای داریم و به نظرم وقت آن رسیده است که در کنار تولید محتواهای آموزشی مکتوب، تولیدات چندرسانه‌ای هم فراوان تولید شود.

وی با تأکید بر اینکه توجه به مهارت‌افزایی از دیگر اهداف هسته‌های بسیج دانش‌آموزی است، گفت: سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اعلام می‌کند که هر دانش‌آموز تا پایان دوره متوسطه دوم، باید یک مهارت یاد بگیرد؛ و این هدف ماست تا کمک به مهارت‌افزایی اعم از مهارت کارگروهی و مهارت کار پژوهشی را در دستور کار بسیج قرار دهیم.

سردار باستان گفت: با اینکه ۷۵ هزار دانش‌آموز در ۳۲ استان در قالب ۱۵ هزار گروه ۵ نفره در این برنامه‌ها در سه سطح شهرستان، استان و ملی شرکت کرده‌اند با دوستان آموزش‌وپرورش تلاش خواهیم کرد تا این کار بیش از این گسترش پیدا کند.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز پس از شنیدن برخی دغدغه‌های دانش‌آموزان و گزارشی که مسئولین این گروه‌های دانش‌آموزی با نام دختران حاج‌قاسم دادند در این برنامه اظهار کرد: کسی که باخدا معامله کرده است، خیر و نیکی می‌بیند، گفت: خداوند وعده داده است که حتی اگر عده مخلصان و مؤمنین کم باشد و بااخلاص عمل کنند باز هم پیروز خواهند شد.

وی با اشاره به مقاومت مردم غزه گفت: از خدا می‌خواهیم اولاً مقاومان را نصرت عطا کند و حق را به جهان بشناساند و دوم حال که مقاومان خالصانه حضور پیدا کردند خداوند هم پشتوانه بیشتری برای حرکتشان قرار دهد. خداوند این وعده‌ها را برای اطمینان قلبی مؤمنین فرموده است.

خزعلی ابراز امیدواری کرد در این قیام علیه استکبار جهانی بتوانیم شاهد گشایش جدی در سطح جهان در امر ظلم‌ستیزی باشیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه بیشتر مایلم شنونده شما مشاوران بااخلاص نظام اسلامی باشم، گفت: بهترین و زیباترین الگو برای سرمشق گرفتن حضرت زهراست. در قرآن هم خداوند وقتی می‌خواهد الگو معرفی کند از زنانی همچون مریم و آسیه مثال می‌زند.

خزعلی افزود: فراخوان ایده‌های دختران را داشتیم که از آن بین بهترین ایده را انتخاب کردیم. مراسم بهترین زنان و بهترین ایده‌ها را برگزار کردیم که در میان آنان ایده‌های خوبی از دختران داشتیم. ویترین دختران را مبتنی بر نیازهای آنان در فضای مجازی راه‌اندازی کردیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ما از ایده‌ها برای همکاری در بخش‌های آموزشی و کارگاه‌های مهارتی در استان‌های مختلف می‌توانیم با دختران بسیجی همکاری داشته باشیم. شما می‌توانید طراح بازی‌هایی باشید که فضای خانواده را گرم نگاه دارد. بهترین طرح‌ها مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

خزعلی تأکید کرد: لازم است به چگونگی تغذیه دختران، فرزندان، زنان و به‌صورت کلی به تغذیه خانواده به‌صورت کلی بپردازیم. لازم است به تغذیه دهک‌های یک تا ۴ و مادران باردار توجه بیشتری کنیم و سبد کمک تغذیه‌ای برای آنان در نظر بگیریم تا تأمین‌کننده نیازهای خانواده و پیشگیری از بیماری‌ها باشد. بسیاری از بیماری‌ها با الگوی صحیح تغذیه قابل‌پیشگیری است.

وی با بیان اینکه همیارانی را از میان شما دختران دانش‌آموز طلب می‌کنیم تا برای مهارت‌هایی نظیر مهارت گفت‌وگو در میان اعضای خانواده بر روی آن کار کنیم، گفت: برنامه هویت و نشاط دختران را داریم که به‌زودی در آموزش‌وپرورش اجرا خواهد شد؛ فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از سوی معاونت خانواده و زنان اعلام خواهد شد که از طریق آن می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

خزعلی تأکید کرد: تجهیز هنرستان‌ها و پارک‌های بانوان از جمله اقداماتی است که ما در سفرهای استانی به آن توجه می‌کنیم و هنوز به اعتبارات و توجه بیشتر نیازمندیم.

پس از پایان سخنان معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری پای حرف دانش‌آموزان نشست و به سؤالات آنها پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانش‌آموزان که چه برنامه‌ای برای طراحی و نظارت بر طراحی پوشش بانوان دارید، گفت: هم در بحث طراحی و انتخاب پوشش و هم در خصوص قیمت لباس توجهاتی در جلسات عفاف و حجاب دولت داشته‌ایم. هنوز اثر تصمیمات ما محسوس نیست. کارخانه شهرکرد برای افزایش تولید پارچه چادری نیاز به اعتبار بیشتری دارد و ما هم به‌صورت جدی آن را پیگیری می‌کنیم. قرار شده است که بازارچه‌هایی در هر استان به فروش با قیمت و کیفیت مناسب پوشاک اسلامی و چادر اختصاص یابد.

همچنین یکی دیگر از دانش‌آموزان دختر بسیجی این موضوع را مطرح کرد که ما هنوز خانواده‌هایی را می‌بینیم که در مناطق کم‌برخوردار یا محروم به علت فقر به‌ناچار دخترانشان را به‌سرعت وادار به ازدواج می‌کنند. همچنین در مناطق محروم گاهی مدرسه‌های کافی وجود ندارد که به‌ناچار به‌صورت مختلط دختر و پسر تحصیل می‌کنند.

خزعلی در پاسخ به این دغدغه دختر دانش‌آموز بسیجی گفت: یکی از دغدغه‌های ما همین کمبود مدارس است که به‌ناچار در برخی مناطق شاهد مدارس مختلط هستیم. متأسفانه در مناطق کم‌جمعیت هم امکان حضور همه معلمان فراهم نیست. در تلاشیم تا مدارس شبانه‌روزی را پیگیری کنیم. ازدواج در سنین پایین هم نیازمند اجازه دادگاه است و بلوغ دختر باید محرز شده باشد. البته در دولت ما ازدواج دختر قبل از بلوغ کاهش پیدا کرده است و مشکل اصلی ما افزایش سن دختران برای ازدواج است و حتی در روستاها شاهد بالارفتن سن ازدواج دختران هستیم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه